• 26 svar
Kia ceed
2019-10-01 kl 19:15

Var och tittade på en Kia Ceed SW 1,4 GDI GT-Line med automatväxlad låda och tyckte att man får mycket bil för dom pengarna (219 900), så till frågan är det någon som har erfarenhet av hur
den är att dra husvagn med?

2019-10-02 kl 16:15

Vi har en Kia Optima SW 1,7 som är en större bil än Kia Ceed, vår bil får dra max 1500kg och det är också totalvikten på vår husvagn.
Jag misstänker att max dragvikt är något lägre på en Kia Ceed SW så kolla upp hur mycket du får dra.
Att dra husvagn med vår bil är helt ok, man känner dock av att man drar tungt och det kan gå lite tungt i branta backar, jag skulle gissa att en Ceed är för liten för att dra husvagn.

2019-10-02 kl 17:53

Har en Kia SW 1,6 diesel 2015 Och den får dra 1500kg
Och den är bra att dra med. Har husvagn som väger ca 1000 kg

2019-10-02 kl 19:20

Min erfarenhet är att bilar som precis uppfyller dragvikten går att dra med, men bra är de inte. Har man ett halvt ton i marginal känns det tydligt att bilen inte besväras av släpet i samma grad.
Men sådana bilar kostar förstås mer pengar.

2019-10-03 kl 11:33

Kia Ceed SW 2019 bensin får dra 1410kg och med diesel 1500kg. Frågan är om 140hk och vrid 242/3200Nm är okey för att dra en vagn på 1400kg?

Jag drar (1400kg) idag med en VW Golf 2012 Tsi 1,4 160Hk manuelväxlad som utrustad med både Kompressor och Turbo vilket gör att den har bästa bottenvridet vid 1500 varv. medan Ceed har bästa vridet vid 3200 varv, men behöver idag byta till kombi och automatväxlad bil.

Tror ni att det blir stor skillnad mellan dessa bilar, har tyvärr ställt in vagnen för vintern så attjag kan inte provdra med den.

2019-10-03 kl 14:21

Klart att det går. Men du får ju växla ner oftare med en sugmotor än med en överladdad.

2019-10-04 kl 08:05

Kia Ceed 140hk har turbo. Dess rätta namn är Ceed 1.4 T-GDI. Märkligt att dess högsta vrid kommer så pass högt i varv, men skulle tippa på att den har en ganska flack vridmomentskurva med sin topp vid 3200 varv. Ska se om jag kan kolla upp det under dagen. Jag skulle tippa att skillnaden mot din Golf inte är så stor och eftersom den är manuell och Kian aut så kommer automatlådan att i stort sett omärkligt ta hand om dom extra växlingar som vridtappet kräver.

2019-10-04 kl 10:34

Ja, vridet är väldigt viktigt när man drar husvagn och det är ju då kompressorn i Golfen går in och jobbar på låga varv och den är suverän dragare trots det är en liten bil, lite törstig på bensin men det gör inte så mycket, för vi drar husvagnen bara ca 400-500mil per år,
mest i södra Tyskland- Östrrike- norra Italien.

Men den knallar på bra i uppförsbackarna utan att jag måste växla så mycket.

Kia uppger bara vridet vid 3200 varv och säljaren visste knappt vad vrid var när jag frågade honom, det finns ju inte några riktiga bilsäljare längre utan dom hänvisar till broschyren om det inte handlar om färg eller ränta o. dyl.

2019-10-04 kl 19:22

Hittade ett test av Ceed kombi 1.4T GDI aut i Teknikens värld nr3 i år där dom mätt upp vridet. Vid deras mätning fick dom 217Nm vid 3935 r/min och kurvan visar att den är rätt tom före det. I texten skriver man: "Det är en fyrcylindrig motor med turboladdning och den upplevs inte alls lika stark som Fords och Opels 150hk starka motsvarighet. Vi skyller på Kias sjuväxlade dubbelkopplingslåda som allt som oftast vill peta i högsta möjliga växel och ogärna lägger sig på en lägre växel för att tillåta snabbare acceleration. Vi upplever att vi måste kämpa hårdare med Kian för att hinna om på 2+1 vägarna och bävar för hur förbrukningssiffrorna ska se ut. Men Ceed visar sig vara lika snål som övriga. Det är mycket små skillnader mellan bilarna och under hela den nästan 150 mil långa testresan varierar förbrukningen mellan 0.65-0.67 l/mil."

Hmm, undrar hur den lådan beter sig med husvagn på kroken? Hög växel och lågt vrid på låga varv är ju långt ifrån någon optimal kombination. Du kan inte tänka dig en diesel istället? 400-500 mil/år med husvagn är ju ändå inte så lite. Ceed ansågs även lite bullrig, men det kan du ju själv avgöra vid en provkörning om det är något du kan acceptera.

2019-10-04 kl 22:21

Det lilla jag har provat så köper jag ingen dubbelkopplingslåda alls, så länge jag ska dra husvagn med bilen. Traditionella hydraulautomater tycker jag är mycket bättre att finlira med.

2019-10-05 kl 09:15

På min Tiguan störde jag mig lite på DSG:n i början. Sen kom jag på att man kunde slå av auto hold när man finlirade. Då känns den som en vanlig automat.
Det auto hold gör är följande. Så fort bilen står stilla så kopplar lådan ur och bilen hålls på plats av bromsarna. Varje förflyttning kräver då bromsar ur och koppling i. Varje gång får man gasa till lite så att bilen fattar att man vill flytta på sig. Blir väldigt ryckigt vid finlirande. Så finns en auto hold knapp på bilen så prova med den av.

2019-10-05 kl 14:19

Problemet är att det är svårt att kontrollera kopplingens uppvärmning.

2019-10-05 kl 17:44

Jan-e, det var ingen rolig läsning som T-V skrev om motorn och växellådan, det verkar ju som den är lite trött redan utan vagn på släp.
Jag provade den men upplevde den inte som slö utan rätt så normal för en motor på ca 150hk som enbart har turbo och ingen kompressor som trycker på vid låga varv.

Det finns ju en knapp till växellådan där man kan koppla in ett sportläge så den varvar mer innan den växlar, frågan är om den kunde föbättra husvagndragning.

Ska titta om det finns så att man koppla bort auto holden tillfälligt.

Apersson850 Vad menas med att kopplingens uppvärmning?

Jag måste nog ut och provköra den mer innan jag bestämmer mig, för det finns inget tråkigare än en slö bil, även utan husvagn.

2019-10-05 kl 17:57

När du ska finlira slirar växellådan på kopplingen. Med en manuell växellåda kan man i alla fall bestämma hur mycket, så om man bara begriper vad en koppling tål, eller rättare sagt vad den inte tål, så kan man se till att inte bränna upp den på det sättet.
Men i en dubbelkopplingslåda kan man inte själv bestämma på samma sätt, så uppvärmningen av lamellerna är svår att hålla koll på. Lådorna brukar koppla från helt om de blir överhettade, men då står man där och kommer ingen vart på ett tag.

När jag köpte bil senast hade jag bestämt mig för att köpa en bra dragbil, utan att den blev en lastbil till vardags.

Så utöver hyfsat stark motor (230 hk/470 Nm), rejäla backspeglar, fyrhjulsdrift, nivåreglering och backkamera valde jag en med automatlåda med vattenkyld momentomvandlare.
Den tåler rätt mycket utan att bli överhettad.

2019-10-06 kl 08:34

Dubbelkopplingslåda som kopplar ifrån, är det någon som varit med om det i praktiken? Jag har kört dsg i många år, och aldrig känt att den kopplar ifrån eller luktar brända lameller. Trots upptagning av hyfsat tunga båtar flera gånger per säsong, vilket ju är en rejäl kopplingsdödare :-) Jag upplever inte att det skulle vara ryckigt vid backning/trixning,när man är van så går detta mjukt och fint (jo, jag gillar dubbelkoppling ;-)) Men det bästa är naturligtvis som Rline säger att själv testa, jag tycker Kia verkar vara mycket bil för pengarna oavsett modell!

2019-10-06 kl 14:11

Det finns många olika dubbelkopplingslådor. De jag provat kan ju ha varit av mindre lyckat slag.
Eller ja, de fungerade bra för normal körning.

2019-10-06 kl 20:42

R-line, jag tror nog att sportläget kan förbättra körbarheten med husvagn och då dra längre på växlarna. Sen tror jag nog att bilen känner av den extra vikten och inte växlar upp för tidigt även i normalläget. Men skulle tro att sportläget gör den trevligare. Testa hur den beter sig i resp. läge vid provkörning utan vagn.

Jag har ägt en V70 T4 med powershift dubbelkopplingslåda. Man ville inte hålla på och krångla för länge när man backade in husvagnen på campingplatser, för då började det lukta bränt. Fast det ledde aldrig till några problem. Ryckig var den med enbart bilen vid start, men aldrig med husvagn. Den högre vikten höll nog tillbaks den. Den var en våtlamells koppling, vilket är att föredra för kylningen. Inte helt säker på vad Kia har, men tror det är torrlamell och en sån blir snabbare överhettad om man krypkör för länge. Nu funkade ändå min dubbelkopplingslåda bra den tid vi hade den och under färd uppe i fart var den väldigt skön. Men min nuvarande CVT-låda tycker jag bättre om, eftersom den jobbar så mjukt. Tyvärr är det en sugmotor, som gör den slöare än en turbo och därför varvar den mer vid acceleration. Drar man ofta tungt håller jag med apersson850 om att en rejäl momentomvandlar automat med oljekylning är det allra bästa.

2019-10-07 kl 00:07

Momentomvandlaren gör ju dessutom just vad den låter som. Alltså en hydraulisk nedväxling som kan höja utgående momentet till ungefär det dubbla vid start.
Jag har varit med om att jag behövt nästan 2000 r/min för att ekipaget skulle orka börja röra på sig. När det går lätt räcker det med 700 r/min.
Med den påfrestningen, som var precis på gränsen till att diffbromsarna började jobba, trots fyrhjulsdrift, hade jag nog inte vågat försöka köra där om bilen haft en dubbelkopplingslåda.

2019-12-14 kl 17:59

Har nu bestämt oss, det blev en Kia Ceed GT-line.

Bilen känns mycket trevlig att köra med automat och turbo, känns väldigt pigg och bottenvridet känns helt okey för att vara en bensinare utan kompressor.

Har inte dragit husvagnen ännu då Kia skriver att bilen bör gå 200mil innan man börjar dra med släpvagn, max släpvagnsvikt 1410 kg.

Jag är ju en gammal man som hade husvagn redan på 80-talet då jag drog Kabe Safir (tot.vikt 1450kg) med Volvo 242DL (B20 på 82hk) och det gick ju bra men man fick lära sig och lyssna på motorn och använda växellådan, vilket den är till för, byte senare till Saab 900 automat som tyvärr var sämre dragare, då lådan blev överhättad trots att den hade extra oljekylare till v-lådan.

Angående dubbelkopplingslådan på Kian så har jag tänkt att skaffa mover till vagnen så att jag kan finlira vagnen på trånga platser för att inte slita på på bilen och min gamla kropp.

2019-12-16 kl 17:10

Max släpvagnsvikt på 1410 kg var ett udda värde. De flesta brukar ha jämna hundratal.

Jag har också dragit husvagn med Volvo 240, fast det var 244 DL/GL med B21 på 100 hk. Vagnen vi hade då var bara en liten 1100 kg historia, så visst gick det. Men inte fasen skulle jag vilja göra det idag igen.

Riktiga automatlådor (med momentomvandlare) i dragbilar ska ha vattenkyld olja. Då fungerar de bra.

2019-12-17 kl 10:54

Håller med dig aspersson att det är en konstig viktuppgift av totalvikten, men Kia uppger det i sina brochyrer och även Transportstyrelsen skriver
samma vikt (1410).

2019-12-17 kl 16:50

Du kommer nog ligga nog först i kön: :)

2019-12-18 kl 07:08

Jag menade inte totalvikten, utan max släpvagnsvikt. Totalvikten hittade jag en uppgift på om 1880 kg.

Ja, en sån här Kia är inget jag hade valt att dra husvagn med. Det är den för liten för.

2019-12-18 kl 11:38

Apersson, du förstår nog vad jag menade, men det skall givetvis stå max totalvikt på släpvagn.

Får be om ursäkt för att jag uttryckte mig fel, hoppas alla förstår nu vad jag menade, så inga missuppfattar det hela.

2019-12-18 kl 22:18

Men där blev det fel, för max släpvagnsvikt betyder högsta tillåtna bruttovikt för släpvagn. Inte totalvikt. Totalvikten kan vara högre, bara släpet inte är lastat till högre bruttovikt än max släpvagnsvikt.

Totalvikten är istället viktig (!) när körkortsbehörigheten ska kontrolleras.

Det är väldigt lätt att blanda ihop begreppen!

2019-12-26 kl 00:37

Vi har en -09 som vi kört vagnen en hel del med. Manuell låda med den svaga motorn - tror 120hkr diesel. 1400kg maxvikt och det har vi legat på. Då har resorna gått över 100 mil enkel resa (i sverige). Enda svagheten var för dåliga bakfjädrar. Har dock (för sent) fått reda på att det finns bättre och för ändamålet utmärka dämpare till bilen ifråga. Visst är dagens Kuga med 200hkr betydligt bättre, men det är en helt annan bil. Håller man sig till normala vägar funkar Kian utmärkt.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
  • 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842