Köra med olovlig viktkombination / av AndreasDotNet

Köra med olovlig viktkombination
2021-03-02 kl 14:10

Vi har skaffat ny bil (Kia Sorento) och kommer snart hämta ut vår nya husvagn (Knaus 590 Scandinavian), bil + vagn har en sammanlagd totalvikt på 4550kg och jag som har b96 kommer således att ligga 300 kg för mycket. Är det någon som har koll på vad som händer om man blir stoppad av polisen ?
Skall tilläggas att jag håller på att ta BE, skulle gjort det tidigare men jag åkte på corona så jag fick skjuta på det. Vi skall ut nu på påsk med husvagnen så det är främst då jag är orolig för, jag kommer nog att lyckas få till en uppkörning i april nån gång, teorin kommer jag att vara klar med denna månaden.

2021-03-02 kl 14:23

Blir ju olovlig körning så du lär bli av med körkortet och saftiga böter som pricken över i:et. Sen om du tex skulle vara med om en olycka så kommer heller inga försäkringar gälla. Blir att betala ALLA kostnader ur egen ficka. Visst risken är ju inte jättestor men den finns ju ändå. Sen under påsken är nog en helg som Polisen kan ha lite extra koll på just campingfordon m.m

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-03-02 kl 14:43

Ja risken är ju inte jättestor, jag kan knappt minnas senast jag såg en trafikpolisen.
Jag kommer ju försöka få till en uppkörning tidigare och då helst innan påsk, teorin den kan jag skriva nästa vecka om jag vill.

2021-03-02 kl 15:31

Perra79 skrev:
Sen om du tex skulle vara med om en olycka så kommer heller inga försäkringar gälla. Blir att betala ALLA kostnader ur egen ficka

Är det verkligen så? Att det blir förhöjd självrisk och ev procentuell nedsättning av ersättning har jag läst om. Ni får rätta mig om jag är ute på "hal is"

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-03-02 kl 15:45

Är det inte bättre att hyra/låna en annan dragbil, alt avstå resan eller hitta annan förare med rätt körkort än att chansa. Skulle ju vara oerhört surt mista körkortet pga en enda resa.

2021-03-02 kl 16:10

Ja att fixa en annan bil blir nog knepigt, jag skall nog försöka se om jag hittar en uppkörning innan påsk, det kan dyka upp.
Annars så får jag se om jag skall chansa eller inte, grejen är väl att risken att bli stoppad och kollad är så grymt låg att det nästan känns snopet när man väl har rätt behörighet, då vill man ju bli stoppad så att man får visa sitt körkort :). Jag tänker på alla som förmodligen kör med rätt rejäl övervikt, det är ju naturligtvis svårare för polisen att kolla.

2021-03-02 kl 17:30

LJN skrev:
Perra79 skrev:
Sen om du tex skulle vara med om en olycka så kommer heller inga försäkringar gälla. Blir att betala ALLA kostnader ur egen ficka

Är det verkligen så? Att det blir förhöjd självrisk och ev procentuell nedsättning av ersättning har jag läst om. Ni får rätta mig om jag är ute på "hal is"

Har hört att det är så... Har inte själv erfarenhet av det. Men det säger sig själv lite, ett försäkringsbolag vill ju inte betala för något som man inte får framföra.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2021-03-02 kl 18:07

Murphys lag, icke att förakta

2021-03-02 kl 20:05

Vanlig påföljd om du skulle bli påkommen med olovlig körning är dagsböter (ofta ca 40), indraget körkort med spärrtid på sex månader samt att du måste koppla av släpet för att få fortsätta färden.

I vilken grad ett försäkringsbolag vill ha tillbaka pengarna de betalar ut i samband med en olycka kan antagligen variera. Det lär i alla fall bli betydligt mer kännbart än dagsböterna.

Sen är givetvis sannolikheten för att torska dit på något minimal. Men folk vinner på Lotto också...

Hade du tänkt köra omkring är det förstås värre, men ska du "bara" från hemmet till en plats, och sen hem igen, är det kanske mer realistiskt att kunna få någon E-kortsinnehavare att åka med.

2021-03-04 kl 08:19

Jag lyckades få en uppkörningstid den 31/3, teorin gör jag den 27/3 så det kommer lösa sig helt perfekt, nu skall jag bara klara det också.

2021-03-04 kl 10:32

Lycka till! :)

2021-03-04 kl 12:39

Traggla igenom säkerhetskontrollen så du kan alla moment. I regel blir man tillfrågad att göra vissa delar av den. Kontroll av draganordning och bromsar är vanligt.

Öva på backningsprovet. Hur det kan se ut kan du hitta på nätet. Kona upp motsvarande banor med plastspannar och öva där.

När du kör, tänk på att idag fästs det stor vikt vid ekonomisk körning. Lätta på gasen före stopp eller nedsatt hastighet, istället för full fart fram och sen på bromsen.Se till att blicken fladdrar mellan rutor och speglar hela tiden.

Ha koll på var du hittar uppgifter om maxlast, max släpvagnsvikt och kultryck. Kör man med eget fordon är där en del annat att iakttaga också.

Typexempel på teoriprov finns att köpa. När jag tog E-kort för tio år sedan var vi två arbetskamrater som gjorde det samtidigt. Då kunde vi dela på kostnaden. Det fanns så många provexempel att det räckte till oss båda. Vi köpte en uppsättning med böcker också, som vi delade på.

2021-03-04 kl 15:40

Det är inte längre något speciellt backprov utan backning med samtidig svängning får man göra som en del av själva körningen.
Jag har fixat BE boken samt köpt tillgång till provfrågor. Jag skall göra som jag gjorde inför b96 provet, ge mig ut kvällar och helger och bara träna massor på att köra med släp, backa och traggla säkerhetskontroll. Jag är egentligen inte så orolig då jag har rätt bra koll på både körning och backning, det är samtidigt enklare att backa med ett sånt släp än en husvagn. Teorin är väl det som jag har sämst koll på just nu men jag sitter varje kväll och pluggar hårt och kommer vara redo när det gäller, att misslyckas är inget alternativ.

2021-03-06 kl 07:58

Nu mera utför man fullständig säkerhetskontroll och fördjupning inom minst två. Nedan är ett enkelt sätt att minnas allt.
/O

Varv ett
*helljus
*dimljus
*backljus
*blinkers
*däck
*last

Varv två
*halvljus
*blinkers
*bromsljus
*däck
*motorhuv

Invändigt
*tuta
*spola rutor
*broms/styrservo
*fläkt
*bälte

Broms på släp

*p-broms
*färdbroms

*varför är det viktig att p-bromsen tar bra?

*varför kan man backa när påskjutsbromsen trycks ihop?

*vad är risken med för dålig bromsverkan på påskjutsbromsen?

*kan du justera släpets bromsar själv?

*vad skall du tänka på när det gäller däck till släpvagn?

*risker med för lågt lufttryck?

*vinter/sommardäck, mönsterdjup, tidsperiod?

*vilka lastsäkringsmetoder finns det? Nämn tre st.

*varför är placering av lasten viktig?

*nämn saker som är viktiga för att veta hur många band du behöver för att säkra lasten rätt.

*vart skall du räkna trycket på dragkroken? (Bilen eller släpets vikt)

*vilka delar finns i dragstången?

*vad är svängningsdämparens funktion?

2021-03-06 kl 18:08

Är det exempel på frågor som förarprövaren kan ställa ?
Hur detaljerat behöver man kunna dessa saker ?

2021-03-07 kl 12:15

Det är exempel som står. Du ska kunna svara på alla. Jag fick tre fördjupningar på min uppkörning. Last, koppling och bromsar.

2021-03-07 kl 12:18

Du ska kunna svara detaljerat och visa att du förstår innebörden.

2021-03-08 kl 09:07

AndreasDotNet skrev:
Det är inte längre något speciellt backprov utan backning med samtidig svängning får man göra som en del av själva körningen.
Ja, jag ser nu att det är ändrat igen. Nu får man återigen köra upp med automatväxlat fordon, utan att det påverkar behörigheten, ser jag också.

2021-03-08 kl 18:32

apersson850 skrev:
AndreasDotNet skrev:
Ja, jag ser nu att det är ändrat igen. Nu får man återigen köra upp med automatväxlat fordon, utan att det påverkar behörigheten, ser jag också.

Ja det var ju på tiden att dom tog bort den dumma regeln med att man får spärr för automat om man kör upp med det. Just på grund av den regeln så anlitade jag körskola när jag skulle ta b96 för att kunna använda deras bil då jag själv har automat, hade jag kört upp med automat då hade jag kunnat köra upp till 3500 kg med manuell men allt över det upp till 4250 kg endast med automat, totalt idioti. Nu skall jag köra upp med egen bil och ett släp som jag har hyrt färdiglastat och klart.

Jag har även hört från min kusin som jobbar som körledare att trafikverket funderar på att ta bort den regeln även för B kort, eftersom majoriteten som kör upp idag gör det med automatväxlad.

2021-03-08 kl 18:38

oscar.ornborg skrev:
Du ska kunna svara detaljerat och visa att du förstår innebörden.

Jo men kräver dom att man skall kunna förklara rent tekniskt hur saker fungerar? T ex "Hur fungerar backautomatiken på ett släp" ?

2021-03-08 kl 20:03

När B96 infördes måste man köra upp med manuell växellåda, om man inte skulle få begränsningar i behörigheten.
Sen ändrades det, för man tyckte att växla kunde man redan, så det gjorde inget om man körde med automat när man bara skulle utöka släpvikten.
Sen ändrades det igen, för att det skulle vara lika i alla EU-länder.
Nu är det tydligen återigen ändrat, kanske då i alla EU-länder?

Jag har bara varit med om två uppkörningar för släp, men egen för E-kort och damens för B96. Men jag har upplevt det som att det är en klar fördel om man förstår varför det behövs en rörelsereserv på bromsen, vad det är som gör att den bara bromsar lite när man backar och varför den kan rulla en halv meter bakåt innan parkeringsbromsen sätter stopp för det.

2021-03-08 kl 21:40

Precis och sedan en annan "kuggfråga". Kan du justera bromsarna själv? Och hur gör du då? Tex om du fricampar och har långt till närmaste verkstad. Sådant ska du också kunna svara på.
Backa med handbromsen dragen är borttagen. Nu ska du endast testa handbromsen framåt innan bromstestet. Sedan är det viktigt att ta hjälp vid det "stora" bromsprovet så hen kan kolla om påskjutarn åker tillbaka när du fått stopp. Detta för att göra rätt bedömning om att du har 25% reserv kvar.

2021-03-08 kl 22:09

oscar.ornborg skrev:
Precis och sedan en annan "kuggfråga". Kan du justera bromsarna själv? Och hur gör du då? Tex om du fricampar och har långt till närmaste verkstad. Sådant ska du också kunna svara på.
Backa med handbromsen dragen är borttagen. Nu ska du endast testa handbromsen framåt innan bromstestet. Sedan är det viktigt att ta hjälp vid det "stora" bromsprovet så hen kan kolla om påskjutarn åker tillbaka när du fått stopp. Detta för att göra rätt bedömning om att du har 25% reserv kvar.

Menar du att jag skall kunna justera bromsarna på riktigt eller att jag skall kunna det rent teoretiskt? Det låter ju som att man skall kunna rätt mycket, det är ju nästan som att dom skulle kräva att du skulle kunna mecka med bilen för att få B kort...

2021-03-09 kl 07:49

Lyft vagnen, spänn ihop draget 25% med spännband, justera tills det börjar bromsa lite på båda hjulen.

Klart. Den inställningen fungerar både vid besiktningen och när du ska backa.

2021-03-09 kl 08:29

Du ska kunna det om du hamnar i nödfall men dom flesta hade ju kontaktat en verkstad. Det finns justerhål på insida trumma. Kan du svara så är det tillräckligt.

2021-03-09 kl 19:27

apersson850 skrev:
Lyft vagnen, spänn ihop draget 25% med spännband, justera tills det börjar bromsa lite på båda hjulen.

Klart. Den inställningen fungerar både vid besiktningen och när du ska backa.

Jag är en relativt kompetent hemmasnickare men fordon ger jag mig inte på så om bromsar behöver justeras på husvagnen så är det verkstan som gäller. Tror aldrig att vi kommer fricampa utan vi kommer hålla oss I närheten av civilisationen.

2021-03-09 kl 19:32

oscar.ornborg skrev:
Du ska kunna det om du hamnar i nödfall men dom flesta hade ju kontaktat en verkstad. Det finns justerhål på insida trumma. Kan du svara så är det tillräckligt.

Jo jag har redan läst BE boken 1 gång, kommer läsa den minst 2 gånger till innan teori och uppkörning. Jag kommer försöka fokusera på de delar som kan komma på uppkörningen.

2021-03-09 kl 23:34

När jag tog E-kortet hittade vi provexempel som man kunde fylla i. Fanns att köpa på det allvetande internet för några hundra. Där kunde man öva på frågor som motsvarar de man får vid proven. Var riktigt bra.
Men detta var ju tio år sedan, så även om jag hade vetat var min kollega hittade dem, så hade det säkert inte hjälpt idag.
Men samma princip finns kanske någonstans idag också.

Mycket fordonsskruvande är inte så märkvärdigt som en del tycks tro. Fast det kräver förstås en annan verktygsuppsättning än för snickerier.

2021-03-29 kl 21:01

Nu har jag klarat teoriprovet och ser fram emot min uppkörning. En grej som oroar mig lite är just att det verkar vara något som inte funkar när det gäller min bils släpvagnskontakt. Jag har 13 polig kontakt och när jag lägger i backen så får jag inget backljus på släpet, jag har även testat på vår nya husvagn och där funkar det inte heller. Frågan är om detta kan göra att jag kuggar på uppkörningen eftersom jag skall använda bilen då ? Jag kommer inte hinna åtgärda detta innan då uppkörningen är på onsdag ?

2021-03-29 kl 22:33

Man måste inte ha backljus. Kollen gäller bara bak- och sidomarkeringsljus, bromsljus och blinkers.
En del fabrikat fullkopplar inte släpvagnsuttaget, utan vissa funktioner saknas. Eller så ska den vara där på din bil, men har trillat bort av någon anledning.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206