Lagom tung vagn till Volvo V50? / av Anonym 295798991

• 14 svar
Lagom tung vagn till Volvo V50?
2015-07-27 kl 18:39

Jag är nybörjare och lite nyfiken på detta med husvagnsliv. Min bil får dra en vagn med totalvikt 1300 kg. Ska man då helst dra en som ligger en bit UNDER 1300 kg för att bilen/motorn ska må bra, eller går det utan problem att dra en vagn som väger precis 1300 kg. Det vore roligt att hyra en vagn för att se om vi klarar av detta med husvagn, men för att vi ska få en så bra upplevelse som möjligt så gäller det ju att välja rätt. Varken jag eller min man har vana att dra saker, eller campa! :-) Det gäller ju att vi inte ska bli skrämda eller upplever husvagnen som jobbig att ha efter bilen. Tack på förhand. :-)

2015-07-27 kl 21:02

Hyr en släpvagn och träna backning. Hyr sedan en husvagn som passar era önskemål avseende inredning. Det är nog viktigare än vikten, tänk bara på hur mycket man får lasta i husvagnen. Viktigt när och om det blir ett köp.

2015-07-27 kl 23:52

Jo det är tänkt så, att vi ska öva med en släpvagn först och sen hyra vagn. Men man överanstränger inte bilen om man tex. tar en vagn som väger 1300 vilket är max för min bil?

2015-07-28 kl 09:14

Då vikten sätts av bilfabrikanten kan man nog lita på att det går bra.

2015-08-01 kl 11:01

Det går bra att dra det bilen är godkänd för rent tekniskt. Kör man lite bil kan det vara jobbigt att köra med max släpvagnsvikt då man ofta behöver växla ner i backar osv. för att den ska orka men för bilens skull är det inget problem.

En annan sak att tänka på är att husvagnar får lasta väldigt lite, råkar man ha lite överlast i husvagnen så blir det två böter då både bil och husvagn är överlastade. Kanske lite utanför men något att tänka på om man vill.

2015-08-02 kl 11:11

Jeg har en V50 med 2.0 diesel motor. Den har max släpvagnsvikt på 1500 kg.Husvagnen har totalvikt på 1400. Volvo har dempere som ved økt belastning på bakakselen blir hardere. Det gjør at bilen ikke synker ned bak.