Lagom tung vagn till Volvo V50? / av Anonym 295798991

• 14 svar
Lagom tung vagn till Volvo V50?
2015-07-27 kl 18:39

Jag är nybörjare och lite nyfiken på detta med husvagnsliv. Min bil får dra en vagn med totalvikt 1300 kg. Ska man då helst dra en som ligger en bit UNDER 1300 kg för att bilen/motorn ska må bra, eller går det utan problem att dra en vagn som väger precis 1300 kg. Det vore roligt att hyra en vagn för att se om vi klarar av detta med husvagn, men för att vi ska få en så bra upplevelse som möjligt så gäller det ju att välja rätt. Varken jag eller min man har vana att dra saker, eller campa! :-) Det gäller ju att vi inte ska bli skrämda eller upplever husvagnen som jobbig att ha efter bilen. Tack på förhand. :-)

2015-07-27 kl 21:02

Hyr en släpvagn och träna backning. Hyr sedan en husvagn som passar era önskemål avseende inredning. Det är nog viktigare än vikten, tänk bara på hur mycket man får lasta i husvagnen. Viktigt när och om det blir ett köp.

2015-07-27 kl 23:52

Jo det är tänkt så, att vi ska öva med en släpvagn först och sen hyra vagn. Men man överanstränger inte bilen om man tex. tar en vagn som väger 1300 vilket är max för min bil?

2015-07-28 kl 09:14

Då vikten sätts av bilfabrikanten kan man nog lita på att det går bra.

2015-08-01 kl 11:01

Det går bra att dra det bilen är godkänd för rent tekniskt. Kör man lite bil kan det vara jobbigt att köra med max släpvagnsvikt då man ofta behöver växla ner i backar osv. för att den ska orka men för bilens skull är det inget problem.

En annan sak att tänka på är att husvagnar får lasta väldigt lite, råkar man ha lite överlast i husvagnen så blir det två böter då både bil och husvagn är överlastade. Kanske lite utanför men något att tänka på om man vill.

2015-08-02 kl 11:11

Jeg har en V50 med 2.0 diesel motor. Den har max släpvagnsvikt på 1500 kg.Husvagnen har totalvikt på 1400. Volvo har dempere som ved økt belastning på bakakselen blir hardere. Det gjør at bilen ikke synker ned bak.

2015-08-14 kl 20:57

Du skriver inte om ni har en diesel eller bensin, förhoppningsvis är det en diesel ni har. De är betydligt starkare än bensinare. Precis som andra här har skrivit så häng på en vagn där det inkl last når upp till bilens max dragvikt och känn er för. Är säker på att det kommer gå alldeles utmärkt för er. Stort lycka till och välkomna in i campingvärlden.

2015-08-14 kl 22:21

Väldigt luddig fråga! Den bästa vagnen för ER har bara DU svar på.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2015-08-22 kl 07:30

En diesel och bensinare med lika många hästar är lika starka. Däremot måste oftast bensinaren gå på högre varv vilket den är gjord för. Bara att växla ner.

2015-08-22 kl 16:15

Nja vridmomentet i en diesel är svårslaget mot en bensinmotor...

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2015-08-22 kl 21:22

Nejdu Ågren nu är du fel på det, det är en enorm skillnad.
Jag förstår att du aldrig testat diesel men hade du gjort det så hade du uttryckt dig annorlunda!
Jag kan inte komma på ett endaste tillfälle då en bensinare är bättre än en diesel när du drar husvagn.

2020-01-07 kl 10:08

Arkeologisk verksamhet har återigen lett till att jag fick syn på en gammal tråd med diverse felaktigheter i.

För det första får en bil aldrig dra en vagn med en viss totalvikt. Bilars max släpvagnsvikt gäller alltid vagnens bruttovikt.
Det är körkortet som sätter en gräns för vagnens totalvikt. Den blir då olika beroende på vilket körkort man har.

Vanligtvis känns det bättre att dra en vagn om dragbilen är överdimensionerad. Har man en bil som får dra 2000 kg och vagnen väger 1500 känns framfarten trevligare än om det är jämnt skägg mellan max dragvikt och vagnens bruttovikt.

Effekt är effekt. Det spelar ingen roll om det är en bensin- eller dieselmotor som utvecklar den. Men den effekt som anges för en bilmotor är toppeffekten, som avges vid något rätt högt varvtal.
Att en dieselmotor ofta upplevs som starkare beror på att den utvecklar en högre effekt i mellanregistret, men tappar kraftigt när varvtalet ökar. Någonstans runt 4000 r/min börjar bensinmotorn verkligen komma till sin rätt. Vid de varvtalen "tar dieseln slut", dvs. dess effektkurva når toppen och börjar sjunka igen.
Eftersom folk i allmänhet inte ligger på över 4000 r/min när de kör med bensinmotorer, upplevs bensinmotorn som svagare. Trots att den inte är det, utan bara inte är fullt utnyttjad.

2020-01-12 kl 13:50

apersson850 skrev:
Arkeologisk verksamhet har återigen lett till att jag fick syn på en gammal tråd med diverse felaktigheter i.

För det första får en bil aldrig dra en vagn med en viss totalvikt. Bilars max släpvagnsvikt gäller alltid vagnens bruttovikt.
Det är körkortet som sätter en gräns för vagnens totalvikt. Den blir då olika beroende på vilket körkort man har.

Vanligtvis känns det bättre att dra en vagn om dragbilen är överdimensionerad. Har man en bil som får dra 2000 kg och vagnen väger 1500 känns framfarten trevligare än om det är jämnt skägg mellan max dragvikt och vagnens bruttovikt.

Effekt är effekt. Det spelar ingen roll om det är en bensin- eller dieselmotor som utvecklar den. Men den effekt som anges för en bilmotor är toppeffekten, som avges vid något rätt högt varvtal.
Att en dieselmotor ofta upplevs som starkare beror på att den utvecklar en högre effekt i mellanregistret, men tappar kraftigt när varvtalet ökar. Någonstans runt 4000 r/min börjar bensinmotorn verkligen komma till sin rätt. Vid de varvtalen "tar dieseln slut", dvs. dess effektkurva når toppen och börjar sjunka igen.
Eftersom folk i allmänhet inte ligger på över 4000 r/min när de kör med bensinmotorer, upplevs bensinmotorn som svagare. Trots att den inte är det, utan bara inte är fullt utnyttjad.

Tack för detta popcornsvar, gav verkligen ett gott skratt. :)

Camping är härligt, njut varje gång.
Bloggar Aktivt igen på:
https://larzan.se
2020-01-13 kl 08:18

Saliga äro de lättroade!

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842