Lynk&co 01 laddhybrid / av PolarBear64

• 11 svar
Lynk&co 01 laddhybrid
2021-03-18 kl 16:32

Jag har läst på lite om nya Lynk&Co 01, och blir nästan fundersam på om det låter FÖR bra?

Laddhybriden får alltså dra 1800kg, låter ju fantastiskt?

Med ett "medlemspris" på 5500.-/mån löpande inkl allt exkl drivmedel upp till 1500 mil per år, så är det svårt att äga bil för de pengarna... Övermil kostar 15kr/mil, inte mycket att bråka om.

Var är den gravade hunden? Någon annan som har funderat på en Lynk&Co?

2021-03-18 kl 21:31

Notera att när du äger en bil har du bilen kvar efter X månader. Säger du upp prenumerationen får du inget för bilen.

2021-03-19 kl 06:32

Jag har min Tiguan på leasing, samma sak där. Dock 4k i månaden inklusive service.
Jag betalar hellre en fast avgift varje månad än åker på verkstadbesök på 20k för några små skitfel på en äldre bil.
Jag har haft en del bilar som blivit ganska dyra att hålla igång efter att garantin gick ut.
Jag stod i valet och kvalet om att köpa en äldre bil som var billigare och lättare att serva eller en ny med mer teknik som kan strula osv.
Därav föll valet på leasing, jag har helt enkelt inte förtroendet kvar längre för nya bilar.
Jag ser inte det som ett ägande utan som en löpande kostnad för att kunna förflytta sig.
Men det beror givetvis på hur ens ekonomi osv ser ut i övrigt.

2021-03-19 kl 09:03

Leasing är inget ägande, utan just en löpande kostnad. Men det är lätt att glömma att när man betalat månadsavgiften i exempelvis 36 månader, då är det slut där. Man har ingenting kvar.

Att köra en bil mellan 0-3 år är dyrare än att köra den mellan 3-6 år. Oavsett hur det finansieras. Värdeminskningen är den största posten. Reparationer på 20000 (även om de är ovanliga) blir ändå små, jämfört med värdeminskningen.

Just när det gäller Lynk&Co 01, i laddhybridutförande, är det inget jag skulle välja att dra husvagn med, om jag får välja vad jag vill. En 1,5 liters trea måste stressas hårt för att ta med sig en husvagn som min (2,5 meter bred, 1700 kg). Strömmen tar slut i ett nafs, så elmotorn har man inte mycket nytta av då.

Jag blir inte klok på var elmotorn driver? Är det fram eller bak?

2021-04-06 kl 14:41

Jag har frågat Lynk&Co-supporten om de har testat med tungt släp bakom. Jag fick följande svar:

Vi har testat att dra ett släp på 1800kg under längre sträckor och bilen samt dess motorer klarar det utmärkt. Bilen klarar garanterat av en husvagn, så länge den inte väger över 1800kg, det smarta med hybridmotorn är att båda motorerna sammarbetar för att tillsammans uppnå lite över 260hp. Dragkroken är helt avmonterbar och bilar med samt utan dragkrok kommer att lanserar samtidigt. Alla bilar har exakt samma "standard" utrustning och dragkroken är valbar till alla våra bilar och monteras av samt på vid behov av dragkroken.

Som jag förstår det driver den enbart på framhjulen, men med regenering under färd så skall elmotorn laddas och kanske kunna hjälpa till emellanåt. Jag skall provköra en inom någon vecka, då får jag kanske tillfälla att klämma dem lite mer på hur den praktiskt skulle fungera som dragbil!

2021-04-07 kl 22:00

Jag brukar inte komma dit jag ska utan AWD. Men det finns hybrider där elen driver bak, så man får lite fyrhjulsdrift på det sättet.

2021-04-08 kl 08:54

Fördelen med deras erbjudande är att om det inte skulle funka bra med att dra husvagnen, eller om nåt annat inte känns hundra, det är att man kan lämna igen den på 30 dagar.

Det kan bli så att vi får ett nytt tjänstebilsavtal på jobbet, om det är intressant för min del så blir startsträckan väldigt kort. Ingen privatbil att sälja, inget privatleasingkontrakt att lösa. :)

2021-04-08 kl 18:27

Låter klockrent! Om hybridlösningen funkar som hos vw så hjälper alltid elmotor till (även med tomt batteri som ju aldrig är tomt på riktigt), och känslan av att det är en mindre bensmotor bör förhoppningsvis inte bli så markant. Spännande med ett nytt bilmärke

2021-04-08 kl 20:16

Nja, det finns ju alltid en gräns för urladdning som man inte kan passera. Sen går det inte längre. Har man nått dit måste man ladda från ett vägguttag, eller åtminstone sakta in vid några tillfällen så regenerering kan fylla på batteriet igen.
Det tredje alternativet är att man använder bensin för att ladda batteriet igen.

2021-04-08 kl 21:40

Men någon sådan gräns finns väl ändå inte i praktiken?!? Min bild är att Hybriderna alltid ser till att proaktivt "fylla på" batteriet till en nivå så att systemeffekten hålls. Med regenering från bilens rörelse, bensinmotorn som får jobba extra, eller vad det nu kan vara. Dvs det finns en buffert som gör att jag som svensson bakom ratten inte behöver tänka även fast det står att räckvidden på el är noll, vilket ju är bra om man har semester och inte kan ladda... Men som sagt, spännande med ett nytt bilmärke!

2021-04-09 kl 09:54

Det beror på hur de gjort bilen. Åtminstone tidiga Volvo Twin Engine modeller körde slut på elen. Försökte man dra husvagn så tyckte den att elmotorn behövdes för att "hjälpa till" titt och tätt. När du kom fram till campingen kom du inte dit du skulle, för då var strömmen slut. Utan eldrift är de bilarna bara framhjulsdrivna, då bensinmotorn driver fram och elmotorn bak.

Nu har de tydligen ändrat i bilens programvara så att när bilen går i landsvägsfart hjälper den bara till elektriskt om det finns gott om ström i batteriet, så att den ska ha möjlighet att få in vagnen på plats, även om det är uppför på vått gräs.

Sedan är det olika i vilken grad olika bilar kan ladda under körning. En del kan bara generera när du saktar in, eller det börjar rulla fortare i nedförsbackar. En del bilar kan, om man vill, ladda under körning. Då fungerar det så att samtidigt som bensinmotorn driver bilen framåt, så ligger elmotorn och bromsar. Mer bensin går förstås åt, men delar av den omvandlas till ström som går in i batteriet. Det är den absolut mest ineffektiva laddning man kan göra, men det är tekniskt möjligt i en del bilar.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1628 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206