Man/Aut Förslag på dragbil / av Anonym 199341294

• 26 svar
Man/Aut Förslag på dragbil
2012-03-12 kl 10:52

Hej!
Går i bilbytartankar. Kör idag en V70-99. Bra bil, men börjar komma en hel del fel. Drar en vagn med tot.vikt 1260kg. Hade hoppats på att kunna byta till en nyare Volvo med etanol/bensin, men då väger min vagn 20kg för mycket, och att två personer ska gå till körskolan för ett ta BE-kort för 20kg känns INTE aktuellt. Söker nu en dragbil med minst 1400kg på B-kort. Funderar på Kia Sportage 4wd 2.0 bensin. Får dra 1470kg med den. Men, vad ska jag titta på för växellåda? Automat eller manuell?
Sen undrar jag om någon har ytterligare förslag på bil? Vi är bara på "tittstadiet". Som ni kanske förstår är bytbil.com och transportstyrelsens sida två välbesökta sidor;)
Tacksam för förslag och kloka råd./Jörgen

2012-03-12 kl 11:48

Kolla saab 9-5 med lättrycs turbo dom biarna är billiga nu men ycket bra dragbilar, men satsa på automat växlat det är att föredra vid husvagnskörning Saab 9-5 är mycket kompetent dragbil jag har använt Saab som dragare i 38 år aldrig upplevt något negativt dom ligger bra tillm i pris nu, en nyare sådan så får du en bra bil där är lite olika dragvikt beroende på modell med ekort får den dra 1800 kg.

2012-03-12 kl 12:40

Frågan är vad bilen får kosta.
En nyare miljödiesel 110-120 hk skulle funka med en vagn på 1290 kg.
Då åker du också skattefritt i fem år och får en ekonomiskt fördelaktig bil även när du åker utan vagn.
Tar du t ex Mondeo så har du ett vridmoment på 270 newton.
Vi har en så på jobbet och den tuffar på riktigt bra. Att den sen drar under halvlitern per mil är en extra bonus.
Sen håller jag med bero att automat är att föredra som dragare.
Men då faller alternativet miljödiesel

2012-03-12 kl 13:56

bero skrev:
Kolla saab 9-5 med lättrycs turbo dom biarna är billiga nu men ycket bra dragbilar, men satsa på automat växlat det är att föredra vid husvagnskörning Saab 9-5 är mycket kompetent dragbil jag har använt Saab som dragare i 38 år aldrig upplevt något negativt dom ligger bra tillm i pris nu, en nyare sådan så får du en bra bil där är lite olika dragvikt beroende på modell med ekort får den dra 1800 kg.

I dagens läge är SAAB bilar helt döda och om man läser bil-tidningar så är svårt med reservdelar till alla möjliga fel.Vissa ägare får stå med sina Saabar långa tider utan hopp att reservdelen dyker upp.Hur kan man då i rådande situation rekommendera Saab??

2012-03-12 kl 14:52

Jag har också läst att det är svårigheter med reservdelar till Saab.

Varför inte titta på tex Skoda med en diesel, mycket bil för pengarna.

2012-03-12 kl 20:38

En fråga du ska ställa dig är hur många mil ni kör med bilen.(Lönsamt med Diesel efter typ 2500mil)
Hur mycket ska jag dra vagnen, en vecka eller massor med veckor på ett år?

Om lite i bägge fallen så rekommenderar jag en bensinare.
Om mycket i bägge fallen en Diesel.
Vi har en RAV4 Bensinare, med den AT/Man lådan jag har nu får man dra 1500kg... med den vanliga Manuella får man dra 2000Kg, men då med E-kort, men det var ju inte intressant för er...
Men detta hittade jag på mitt regbevis: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1390

Toyotas kvalitet är ju riktigt hög, köper du dessutom en beg Toyota på en Toyota eller Lexus handlare så har du öjlighet att få TKG... Toyotas Kvalitetsgaranti.
Den gäller med i princip fulla garantier tills bilen är 8 år gammal eller har gått max 15.000 mil....

jag har själv "Gummisnoddslådan" och den funkar kanon med vår Eiffelland bakom.... Vill jag så lägger jag i manuella, och spettar själv, har även sportläge på min som jag kan aktivera vilket främjar dragningen avsevärt....

2012-03-13 kl 09:33

Vi har en Volvo V50 diesel -08, manuell växellåda och som får dra 1480 kg med B-kort. Kanonbra att dra husvagn med och väldigt bränslesnål!

Susanne
2012-03-13 kl 13:02

Milken skrev:
En fråga du ska ställa dig är hur många mil ni kör med bilen.(Lönsamt med Diesel efter typ 2500mil)
Hur mycket ska jag dra vagnen, en vecka eller massor med veckor på ett år?

Om lite i bägge fallen så rekommenderar jag en bensinare.
Om mycket i bägge fallen en Diesel.
Vi har en RAV4 Bensinare, med den AT/Man lådan jag har nu får man dra 1500kg... med den vanliga Manuella får man dra 2000Kg, men då med E-kort, men det var ju inte intressant för er...
Men detta hittade jag på mitt regbevis: Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1390

Toyotas kvalitet är ju riktigt hög, köper du dessutom en beg Toyota på en Toyota eller Lexus handlare så har du öjlighet att få TKG... Toyotas Kvalitetsgaranti.
Den gäller med i princip fulla garantier tills bilen är 8 år gammal eller har gått max 15.000 mil....

jag har själv "Gummisnoddslådan" och den funkar kanon med vår Eiffelland bakom.... Vill jag så lägger jag i manuella, och spettar själv, har även sportläge på min som jag kan aktivera vilket främjar dragningen avsevärt....

Ditt exempel gäller diesel som inte är miljöklassad. Tar du en miljöbil så är den skattefri i 5 år och därefter är inte skatten högre än på en bensinare.
En vagn på 1200-1300 kg drar även en miljödiesel utan några som helst problem då vridet oftast ligger från 240-300 newton och då vid ett betydligt lägre varvtal än en bensinare.
En bensinare (utan turbo) har oftast max vridmoment vid 4500 varv medan en diesel får det redan vid 1700-2000 varv.
Hade själv en bensinare med 195 newton i vrid vid 4650 varv.
Ingen bra dragbil men den funkade perfekt när jag åkte tom och billigt gick den ända tills jag hängde vagnen efter. Då kom jag nästan aldrig under 1,5 l/mil eftersom den fick jobba så hårt.

2012-03-13 kl 13:40

Ska man dra husvagn så är den bästa dragbilen en diesel.
Bensinåkarna har nog aldrig ägt en diesel, så de vet nog inte vad de pratar om.

2012-03-13 kl 18:48

Klart det är så Hälge.... Men som jag skrev, ska man bara ha några enstaka turer så går det lika bra med bensinare, och framförallt billigare...

Klart det blir billigast med en skattebefriad diesel, men alla har inte råd med en sådan...

2012-03-14 kl 09:07

Kan starkt rekomendera nya Peugeot 508 med 1.6 e-HDI motorn, den har 285Nm och går billigt.
Du får väldigt mkt bil för pengarna kan jag lova dig. Du får dra en totalvikt på 1400 kg med automaten och 1420 med manuell.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2012-03-14 kl 19:33

Har precis bytat till Skoda superb 170hk 4wd manuell låda. Har dragit både vagn och tungt släp. Är nöjd på alla plan. Kan ju va ett alternativ.

2012-03-15 kl 15:55

Har inte tänkt så mycket på priser. Som jag skrev är vi bara titta vi just nu. Men jag är förvånad över att automatlåda är så populär på en dragbil. Hade jag aldrig trott. Så tack för det. Tror dock att jag fortsätter med bensin. Men att dra med diesel har jag förstått är bra då de bilarna har oftast ett bra vrid...

2012-03-15 kl 16:18

Jöjje! Jeg har erfaring både med bensin og diesel, alle med automat. Den ene bilen var en Volvo 240 1990 årsmodell. Den kjørte jeg 33ooookm uten problem med automaten. Men den hadde et bensinforbruk på 1,5 l/10km ved hastighet 85km/t. I dag har jeg en V50 2.0D med powershift automat(dobbelshift) . Som en annen skriver fin dragbil. Forbruket med vogn og hastighet 95km/ er 0.9l/10km

2012-03-15 kl 16:21

Jöjje skrev:
Har inte tänkt så mycket på priser. Som jag skrev är vi bara titta vi just nu. Men jag är förvånad över att automatlåda är så populär på en dragbil. Hade jag aldrig trott. Så tack för det. Tror dock att jag fortsätter med bensin. Men att dra med diesel har jag förstått är bra då de bilarna har oftast ett bra vrid...

Ja och framför allt har du vridet där du behöver det. 1700-2000 varv.
På min förra bensinare hade jag max vrid vid 4650 varv och där ligger man inte så ofta vare sig med eller utan vagn.
En bensin turbo har oftast vridet vid lägre varv men det ska vara en ganska rejäl bensinturbo om du ska upp i dieselvrid.
Har du sen en etanolturbo kan du räkna med en rejäl virvel i tanken.
Jag kommar aldrig köpa varesig bensin eller manuell mer.
Jag åker visserligen 2500 mil om året men även utan det har jag varit beredd att ta merkostnaden.
Jag drar min vagn på dryg 2 ton på 1,1-1,2l/mil om jag sköter gasfoten och ligger på 80-85 km/h.
Med min förra vagn som vägde 1700 kg landade jag på 0,9-1,0l/mil.

Men som jag skrev inledningsvis, beroende på hur mycket det får kosta är en miljödiesel idag ett väldigt billigt alternativ. Även för ren privat körning.

Lycka till i dina funderingar.
Visst är det kul när det börjar killa i bilbytartarmen så här på vårkanten?

2012-03-17 kl 10:09

chriper skrev:Ja och framför allt har du vridet där du behöver det. 1700-2000 varv.
På min förra bensinare hade jag max vrid vid 4650 varv och där ligger man inte så ofta vare sig med eller utan vagn."

Helt riktigt att man får vridet där man behöver det
Det är det som är det fina med vår Automatlåda, Toyotas Kedje i oljebad... Den går sömlös upp och ner vid olika belastningar, dvs, den skjuter till och drar ifrån kraften vid behov.
Jag lägger bara i farthållaren på ca 87-90 km/h
sen sköter lådan resten,,, Och inte drar den så hemskt heller,med förra vagnen drog den runt 1,1-1,4 på det viset, Utan släp, i blandad körning drar bilen mellan 0,67- 0,85.. (Vinterdäck). Med den nya vagnen har jag inte kunnat mäta upp än...

2012-04-01 kl 11:29

Skitskoj att leta;) Min erfarenhet av att leta just nu, är att 4wd och eller diesel sänker dragvikten för oss med B-behörighet. Men jag tackar för alla tips. Vår V70 går som bäst runt 90 med vagn, och efter några mil så kör även min sambo den farten, trots att hon tjatat på mig om hastighet=)

2012-04-02 kl 09:56

En liten tanke att kanske ta med är att körkortreglerna ändra nästa år.
Tågvikten ökar till 4250 kilo vilket ökar dragvikten för B-kortsinnehavare.
Vet inte hur det påverkar redan registrerade bilar men kan vara värt att kolla.

2012-04-02 kl 14:47

Har det blivit någon bil än Jöjje?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2012-04-02 kl 20:16

@chriper
Jag har läst att det ska kompletteras med någon form av "Enklare praktiskt prov". Så det blir inte - vad jag förstått iaf- bara att åka efter den 21/1-2012. Körkortsbehörigheten kanske kommer att vara Be!!! ;-)

2012-04-02 kl 20:19

@jojje
Såg att du nämnde Kia Sportage och att den får dra 1470kg. Kolla upp en gång till, det står "Max släpvagnsvikt 1200kg" tror jag bestämt. Checka!!!

2012-04-20 kl 12:49

Hej Jöjje!
Vi har kört Kia Sportage med husvagn i många år och rekommenderar dig att ta en Kia diesel eftersom bensinvarianten kan upplevas som trött. Kia Sportage manuell får dra 2000 kg och 1350 med B-körkort, automat 1600. Vi ska nu hämta vår nya Kia Sportage executive, diesel i maj, vår femte i ordningen.Vi är helnöjda. Manuell eller automat kvittar. Det fungerar lika bra. Ännu bättre är att de drar lite bränsle och är billiga och hållbara. Så lycka till med ditt val!
Britta

2012-04-20 kl 14:05

perin skrev:
@jojje
Såg att du nämnde Kia Sportage och att den får dra 1470kg. Kolla upp en gång till, det står "Max släpvagnsvikt 1200kg" tror jag bestämt. Checka!!!

Det beror väl vilken motor man väljer,1,6 och 1,7 får dra helt riktigt som du säger 1200,men 2,0 får dra manuel 2000 och automat 1600

2012-04-20 kl 19:46

Själv har jag en Volvo V70 2.4D med automat som drar en Polar 560 med en tjänstevikt på 1480 kg. Automaten gör väl att den drar decilitern mer per mil, men det är väldigt skönt, smidigt och avslappnat. Vi ligger på ca litern per mil plus minus beroende på vind och hastighet. Men jag kan verkligen rekommendera diesel med >300Nm och automat i kombination med husvagnar på mer än 1400 kg. Nackdelen med min kombination är att det krävs E-kort. Men det går ganska fort att ta om man lägger manken till

2012-05-24 kl 21:06

Hej! Nej, jag har inte bytt ännu. Svårt som attan, och välja en bil i dagens läge. Men det lutar åt automat trots allt. Ska få låna en RAV 4 och dra vagnen med, sen får vi väl se. Ja, Kia Sportage 2.0 EX bensin har jag tittat på, och den får med B-behörighet dra 1470kg.
Den 19/1 görs reglerna om, men det kommer bli ett muntligt prov, och ett körprov för att få dra tyngre kombination än 3500kg somo det är idag. Men frågan är om det inte är bättre att ta E behörigheten istället. Men det hänger på bilen, och vad min sambo säger. Hon ska ju köra med.

2012-05-25 kl 11:44

Kolla om du kan öppan bakluckan när du har vagnen påkopplad? RAV 4:ans baklucka är högerhängd och tar därför i stödhjulet på dragstången allt som oftast.
En irritation som gjorde att vi valde bort den bilen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
  • 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842