Manuell eller automat / av Fjugesta

Manuell eller automat
2008-06-15 kl 16:08

Planerar att byta till en Volvo V70 under våren. Har några funderingar som jag hoppas kunna få svar på från olika användare.
1. Vilket är att föredra manuell eller automat?
2. Utan turbo, med lätttrycksturbo (2,4T) eller högtrycksturbo (T5)
Hoppas ni som använder eller har använt eller på annat sätt har erfarenhet kring detta, vill dela med Er av denna.
Tack på förhand
Håkan

2008-06-15 kl 20:59

Smaken är väl som baken, delad. Skälv föredrar jag helt klart automaten som gör körningen mer avslappnad samt underlättar vid rangering av vagnen på trånga campingar.
Numera kör jag diesel med hade för ett antal år sedan en V70 2.5t aut -04. Underbar dragare, men bränsletörstig. Min förbrukning med dåvarande 1300 kg vagn låg kring 1,4 l/mil.

2008-06-15 kl 21:12

Hej.. Vi har precis bytt till en Saab 95 2,3T Kombi med automatlåda. Jag är grymt nöjd med den. Hur skönt som helst, bara att lägga in farthållaren och glida fram.;)
Sen är det skönt å slippa å slira koppling när man ska backa och sånt..

2008-06-16 kl 15:24

Kan bara hålla med föregående inlägg. Automat med farthållare är toppen! Kör själv en Volvo V70D5 -04 med automat och en Kabe Brijant... 1300 kg. Drar ca. 0.90 - 0,95 l/mil.Har tidigare kört en Volvo 940 med automat och lättrycksturbo Den var också mycket bra, men nackdelen var den höga bränsleförbrukningen. Ca. 1,5 l/mil. Det berodde på att turbon gick in och jobbade väldigt ofta.
Rolf

2008-06-17 kl 10:39

Hej, kör en V-70 -05 med 170 hk sugmotor , automat och en KABE 540 glb från 88 där bak. Kruxet är att hålla ca 90-95 km/h så att look uppen går i. Då sjunker förbrukningen från 1,6 till 1,15. Drog tidigare med en 855 fullturbo och automat, 1,7 liter milen *huuu*

2008-06-17 kl 11:49

Älskar min automat! Överallt utom på macken....Har en 940 LTT som har lockupen på 102 km/h och det är för fort med vagnen.. Så vi slantar på soppan.. 1,7-1,8 nånting..Hade nog kunnat komma ner en aning med manuell men det är så bekvämt, i med farthållaren och dra iväg. Även finrangeringen blir så mycket lättare.Önskar mig nu möjligheten att byta upp mig till en nyare automat så förbrukningen sjunker

2008-06-19 kl 19:08

Varför inte "ta steget fullt ut" och köpa en Audi A6? :-)
Min A6 2,8 tipptronic - kanon dragare, farthållaren på 110 på motorväg och växlingen sköter sej själv - kanon. (1,62/mil)
Lika bra på landsväg!

2008-06-20 kl 23:56

110 på motorväg är helt OK, men då utan din vagn efter. Annars gäller väl 80 som för alla andra även på motorväg?

2008-06-21 kl 17:34

Så är det för lastbilar också, eller - då skulle våra svenska vägar va helt igenkorkade med massor av farliga omkörningar.

2008-06-21 kl 18:57

Har kört två vändor med husvagn till Kroatien med en en manuell V70 T5 -01, kapaciteten i den motorn kändes nästan obegränsad, en ren fröjd motormässigt och oslagbar på autobahn tex i uppförsbackarna utanför Kassel. Förbrukningen låg mellan 1,4-1,5 inklusive aktiv körning i 90+. Det skedde med två olika husvagnar en Cabby 523 och senare en Eifelland tjänstevikt 1140kg totalvikt 1500kg.

2008-06-23 kl 13:02

Måste få stämma in i hyllningskören när det gäller V70 automat. Vill även göra tillägget att med fyrhjuldrift (AWD) får man verkligen den optimala husvagnsdragaren. Aldrig "satsa" när man ska backa eller trixa på gräs/grus och stabiliteten efter vägen är kanon.
Kör själv V70 2,5T AWD med Geartronic från 2003 (tillåter dessutom manuellt val av växel) och det känns verkligen som den optimala dragbilen. Min har dessutom nivåreglering.
Visst, bensinförbrukningen kunde vara lägre så om jag hade obegränsade resurser skulle jag väl kanske byta upp mig till en D5 AWD (men med prisutvecklingen på diesel så har väl vinsten med den lägre förbrukningen snart ätits upp...). Kör också för få mil/år för att dieselns höga skatt ska kunna försvaras.
/awwd

2013-05-22 kl 17:26

En fundering: Hur funkar Citröen C5 2,0 automat som husvagnsdragare? Jag har en C5 av 2001 års modell, och är inne på att köpa min första husvagn inom kort. De vagnar jag funderar på är båda äldre vagnar (antingen en Solifer Artic 450 eller en Artic 500, båda årsmodell 1989), då jag inte ser någon vits i att lägga hundratusentals kronor på något jag kommer att använda 1-2 veckor per år och som annars bara kommer att stå antingen på tomten eller i ett vinterförråd.

2013-05-22 kl 21:44

Brukar också ligga runt 90-110 med vagnen... Motorn mår bäst då tycker jag.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2013-05-22 kl 21:49

Kan även lägga till att jag kör med manuell och det funkar kanonbra.

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2013-05-23 kl 07:41

Gäst skrev:
Varför inte "ta steget fullt ut" och köpa en Audi A6? :-)
Min A6 2,8 tipptronic - kanon dragare, farthållaren på 110 på motorväg och växlingen sköter sej själv - kanon. (1,62/mil)
Lika bra på landsväg!

Ja eller ännu hellre en bil med högsta kvalitet.. En Toyota Rav 4 tex.
Jag har själv en Rav 4 bensin M/T låda.. Automat eller manuell, bestäm själv, jag har dessutom paddlar vid ratten. Så :)

2013-05-23 kl 11:04

Har kört med manuell låda i många år, tills nyligen då vi bytte till en Volvo XC60 med automatlåda och AWD. Så nöjd! Jag rekommenderar verkligen automat, blir inte manuell låda så länge vi åker runt med husvagn i alla fall. AWD-driften är ett extra plus!

Susanne
2013-05-23 kl 16:15

ezakt rätt in ställning

2013-05-25 kl 08:32

Skulle aldrig vilja vara utan automaten.
Däremot var den 6 växlade lådan i vår förra bil bättre o modernare än den 5 växlade slirautomaten vi har nu. Jag tycker att den lite för lätt växlar ned på 4:an när vägen inte längre är helt vågrät. Jag vet ju att motorn egentligen skulle orka att ligga kvar på 5:an.

2013-05-25 kl 10:09

oladyrhill skrev:
Skulle aldrig vilja vara utan automaten.
Däremot var den 6 växlade lådan i vår förra bil bättre o modernare än den 5 växlade slirautomaten vi har nu. Jag tycker att den lite för lätt växlar ned på 4:an när vägen inte längre är helt vågrät. Jag vet ju att motorn egentligen skulle orka att ligga kvar på 5:an.

Det kan bli bättre om du har sportläge till motorn och lådan.
Jag har ju själv slirlåda à,la Toyota., och med sportknappen intryckt så blir växlingarna mer harmoniska och ekonomiska med husvagnen efter.

2013-05-25 kl 16:32

Till den modernare 6 växlade lådan finns en sportknapp men inte till den 5 växlade. Håller med om att med knappen intryckt får lådan en helt annan karaktär.

2013-05-25 kl 16:52

Finns det manuella lådor fortfarande?

2013-05-25 kl 18:03

kallekula skrev:

"Ja i Sverige"
Skämt åsido, men frågan är berättigad.
Det fanns en tid när bilar med automat hade ett högre inköpspris och trots det ett lägre andrahandsvärde plus att de drog mer bränsle än manuella.

Idag skall en automat inte behöva kosta mer än en ny även om en del bilhandlare passar på att ta extra för det och bränsleförbrukningen kan tom vara lägre specad på en automat än en manuell låda.
Med automatlådan kan man som förare bättre koncentrera sig på trafiken och man får en väldigt mjuk o fin växling. Varför ens hålla på med manuell låda? Om det inte är så att man tycker att det är väldigt roligt att hålla på o växla själv? Visst man har ju bättre kontroll på motor o växellåda med en manuell låda men automaten gör det ju så bra ändå.
Skulle vara intressant att veta hur statistiken ser ut för nyreggade bilar vad vad automat eller manuell låda? Borde vara en stadig ökning senaste åren va?

2013-05-25 kl 22:22

Ta tex Australien så säljer dom väldigt mycket mera manuella lådor än automater... Sen så säljs det väldigt mycket manuella lådor även i Tyskland.
Är USA som är det största automat landet.

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2013-05-26 kl 10:27

T.om. lastbilar med stora släp bl.a. timmerbilar, körs med automatlådor idag. Borde säga något.

2013-05-26 kl 14:22

kallekula skrev:

ja för dom som bara ser bakåt, och drömmer om T- fordens tid dom flesta framåt strävande kör automat.

2013-05-31 kl 21:05

Jag har kört en del automat nu och måste säga att det är så skönt och åter köra manuell låda! Nu har jag en silkeslen komfortabel framfart där jag bestämmer vilken växel och när det ska växlas. Bara Audis multitronic låda växlar mjukare än mig manuellt..som jag testat. Känner ni igen er i detta som jag nu beskriver nedan:

Automatlådor vill gärna köra med 2:a växeln i rondell vilket medför ryckig körning. Vill du göra en mjuk omkörning kontrollerad och utan ryck på landsvägen så vill lådan peta i 5:an... Varför? Medför ett ryck i bilen och wrooooom. Jag vill ju behålla sexan och mjukt göra omkörning, jag har inte bett om en kick down. 6 till 5 växeln ger ju inga större ryck, jag överdriver lite. Men nog så irriterande.

Alltid ett velande, ska vi köra på 6:e växeln... Ok... Tycker lådan. Men lite svagt motlut trots 340nm i vrid i 90... Nä... Nu petar vi i 5:an åt killen. Sen stadskörning ska vi inte ens gå in på. Wroooom 2:aaaaaaaan ooooch där petade vi i 3:an. Vi kör nu fint på 3:an, hm finns, vrid finns men nä... Ryck och i med 2:an. Ännu värre om man kryper i 2:an ja då ska det petas i 1:an. Observera att jag anstränger mig för att bara mjuk på gasen, jag är en glidare.

All denna inkonsekventa körning gör mig galen, provat många olika lådor på nyare bilar (från 09). Hade en v70 2010 nu senast.

Både bra och dåligt med automat då jag backar. Inga brända lameller men den vill ju backa så fort. Man får ju bromsa hela tiden vid backning. Med manuell har jag stenkoll just för att jag jobbar med kopplingen.

Dubbelkopplingslådar har jag inte lika mycket erfarenhet av, provat några. De växlar mjukare men hackar i låg fart.

Nya lådor blir allt bättre förstås, men majoriteten drar mer soppa än manuell och med högre skatt. Dock är det inte avgörande för mig.

2013-05-31 kl 21:52

elpapo skrev:
Jag har kört en del automat nu och måste säga att det är så skönt och åter köra manuell låda! Nu har jag en silkeslen komfortabel framfart där jag bestämmer vilken växel och när det ska växlas. Bara Audis multitronic låda växlar mjukare än mig manuellt..som jag testat. Känner ni igen er i detta som jag nu beskriver nedan:

Automatlådor vill gärna köra med 2:a växeln i rondell vilket medför ryckig körning. Vill du göra en mjuk omkörning kontrollerad och utan ryck på landsvägen så vill lådan peta i 5:an... Varför? Medför ett ryck i bilen och wrooooom. Jag vill ju behålla sexan och mjukt göra omkörning, jag har inte bett om en kick down. 6 till 5 växeln ger ju inga större ryck, jag överdriver lite. Men nog så irriterande.

Alltid ett velande, ska vi köra på 6:e växeln... Ok... Tycker lådan. Men lite svagt motlut trots 340nm i vrid i 90... Nä... Nu petar vi i 5:an åt killen. Sen stadskörning ska vi inte ens gå in på. Wroooom 2:aaaaaaaan ooooch där petade vi i 3:an. Vi kör nu fint på 3:an, hm finns, vrid finns men nä... Ryck och i med 2:an. Ännu värre om man kryper i 2:an ja då ska det petas i 1:an. Observera att jag anstränger mig för att bara mjuk på gasen, jag är en glidare.

All denna inkonsekventa körning gör mig galen, provat många olika lådor på nyare bilar (från 09). Hade en v70 2010 nu senast.

Både bra och dåligt med automat då jag backar. Inga brända lameller men den vill ju backa så fort. Man får ju bromsa hela tiden vid backning. Med manuell har jag stenkoll just för att jag jobbar med kopplingen.

Dubbelkopplingslådar har jag inte lika mycket erfarenhet av, provat några. De växlar mjukare men hackar i låg fart.

Nya lådor blir allt bättre förstås, men majoriteten drar mer soppa än manuell och med högre skatt. Dock är det inte avgörande för mig.

Vet du, jag känner bara till den gamla automattekniken som betedde sig som en centrifugalkoppling som du beskriver..
Själv kör jag modern teknik.... Toyotan lådor är gummibandslådor. Men ack så bra det fungerar, helt sömnlösa växlingar, inget knyck vid backningar eller så. Ett precisionsverktyg ut i fingertopparna helt enkelt.
Jag hade tidigare en Lexus LS400, den var oxå helt silkeslen både framåt och bakåt, så tekniken du beskriver är inte ny... :)

2013-06-01 kl 04:01

elpapo skrev:

Min bmw med 8-växlad steptronic ligger 0,5dl/100km under den manuella i förbrukning. Den växlar så mjukt att man omöjligt känner växlingarna, knappt ens vid omkörningar när den vanligtvis går ner till 5-6an utan kickdown. Aldrig mer manuell!

2013-06-01 kl 10:06

Man gläds verkligen åt att höra folk som är så genomnöjda med sitt bilval och i synnerhet med sin automatlåda!

Själv har jag tyvärr någon sorts fobi mot att en apparat ska bestämma åt mig när det ska växlas. Vill kunna smyga ner en växel lite FÖRE motlutet och välja motorvarv som passar just för tillfället, vare sig man ligger i en kö eller färdas på branta småvägar. Att kunna motorbromsa istället för att nöta bromsbelägg och låta energin försvinna i värme.

Den entusiastiske automatåkaren svarar då att det kan man givetvis även med en automat. Visst, men varför ska jag då betala extra för en automat när jag hela tiden vill bestämma själv..?

Trots allt blir bilen i gemen, med få undantag, tyngre och drar mera med automat, oavsett vad dessa välfriserade och fantasifulla fabrikssiffror säger.

Har själv haft flera automater i yngre dagar och har vänner o bekanta som försökt omvända mig på senare år, men jag kan inte förlika mig, gubben kanske börjar bli gammal...

Tycker att automatlådor hör hemma i sopbilar, postbilar och dylika fordon, där kan det vara en välsignelse, men i min egen bil, icke!

2013-06-01 kl 12:31

Ja, lite därför jag skrev mitt inlägg också. Vi som gillar manuell låda för kontroll och komfort jämförs snudd på med neandertalare eller 18åringar som precis fått körkort och kör Golf GTI. Visst finns bra automatlådor. Körde BMW 5 serien 2012:a med den idiotiska joysticken som visar växelval på spaken. Men mjukt, det växlade den. Likaså Mercedes e klass 2011 har jag kört, 250 tror jag den hette. Den gick fint med. Jag skrev majoriteten växellådor är mindre bra, undantag finns alltid. Då jag aldrig kan tänka mig en asiatisk bil (Lexus undantaget) pga komforten (ljud, stolar, fjädring, kassaskåps storbilskänsla) så kan jag inte uttala mig om dem, men kul att din är bra knutaugust.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07