Motoroptimering
2018-10-02 kl 08:24

Har vi några husvagnsägare som testat motoroptimering med gott resultat? Vi kör en v70 2014 med 136hk diesel. Finns ju optimering att få den 163 eller 190hk. Den går som bäst/billigast nu tycker jag vid 2000rpm men då får man ligga på fyran i 80-85km. Ni som gjort en optimering, hur upplever ni bränsleförbrukningen med vagn bakom. Minskade den mkt eller är den oförändrad. Lite nyfiken på att optimera. Våran vagn väger trots allt bara 1300kg totalvikt så ganska lätt, men vore skönt att få lite mera under huven.

2018-10-02 kl 11:14

Jag har också Volvo, fast två XC70. Den ena har Polestar, och själv tycker jag att den spjärnar mot bättre i motluten än vad den skulle gjort utan Polestar, och vad den andra gör, som är i original.

Växellådan är likadan i båda, sexstegad automat. Den utan Polstar är specificerad till 180 hk/420 Nm, den med till 230 hk/470 Nm.
Normalt sker all körning med husvagn på högsta växeln. Beroende på hur fort det går ligger motorn då på 1600-1800 r/min.
När det ska dras husvagn kör vi nästan alltid med den med 230 hk, men det beror mer på att den har nivåreglering än på motorn. Nivåregleringen innebär en markant förbättring av stabiliteten under körning. Piggare maskin är mer en bonus.

När det gäller bränsleförbrukningen spelar optimeringen ingen roll. Arbetet ska ju göras ändå. Däremot minskar den något vid låg last, typ 80-90 km/h utan vagn eller annan extra belastning.

2020-02-28 kl 10:45

Hoppas jag också får vara med och diskutera! Har också funderat på motoroptimering då vi har en "nedtrimmad" Bluemotion-variant av 1.2 TSI med 110 hk/175 Nm. Innan ni undrar vad som är fel på oss - vår vagn väger blott 1150 kg maxlastad (vilket den aldrig är) och det går förvånansvärt bra om man kör på femmans växel (så man slipper veva mellan 5an och 6an konstant). DOCK kan man optimera motorn till 130 hk/215 Nm för en högst överkomlig peng (överkomligare än att helt byta bil iaf). Jag skiter fullständigt i bränsleförbrukningen (min gamla båt drog 13 liter per landmil omräknat) men jag undrar om det är VÄRT det. Blir det en astronomisk skillnad? Det är ju nästan 20% effektökning.

2020-02-28 kl 13:15

Jag hade noterat varvtal på 5:an och 6:an vid önskad hastighet och jämfört vad du får för aktuellt moment ( Nm ) för standard och optimerad. Och sedan stämma av mot momentkurvor som jag hoppas finns, annars är det svårt att bedöma ev. prestandaökning.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2020-02-28 kl 17:26

Ja, om man har någon nytta av en optimering beror helt på hur den påverkar effekten, och därmed vridmomentet, vid det varvtal som man faktiskt använder.

Det hjälper inte att du får 20 hk mer vid toppvarv, eller genom att gå ännu högre upp i varv, om max effektuttag vid varvtalet du har när du drar husvagn är detsamma som före optimeringen.

För de två XC70 som vi har skiljer det även 7% på utväxlingen. Det gör förstås lika stor skillnad som en effekthöjning på 7%, vilket råkar vara vad Polestar innebär på motorn D5244T11 (D5 med 215 hk). När det gäller toppeffekt.
Vid "husvagnsvarvtal" är effektökningen ungefär 10% med Polestar.

2020-02-29 kl 08:32

Jag har optimerat min Tiguan, Det blev en brutal skillnad på bottendraget. Har inte provat med husvagnen efter ännu. Men med tungt släp blev det stor skillnad. De flesta nya bilar gillar att ligga på så hög växel som möjligt. Det gjorde att det ibland kändes som att man körde på för hög växel med vagnen, motorn vibrerade kännbart i ratten. Efter optimering försvann allt sånt. Känns som att motor och växellåda faktiskt är optimerat för att lira bra ihop nu.
Skall bli intressant att prova med husvagnen snart.

2020-03-01 kl 10:36

Erfarenhet från en "Bensinare" SAAB 9.5 2,3 l.
Jag har mjukvaruuppdaterat mina båda 9-5 or och resultatet är klockrent. Då jag inte har varit ute efter någon racerbil utan en behaglig resa med husvagn så är det fullt tillräckligt med nuvarande uppdatering. Har gått från 185hk till 235hk och en momentökning från 280Nm till 380Nm. Den största vinsten är att momentkurvan blir betydligt brantare. Nu får jag ut 300Nm vid 1600rpm mot 250Nm vid 2300rpm. Detta har inneburit att färd på 5:ans växel går utmärkt på svagt kuperad landsväg. Till och med frugans automatväxlade 9.5:a funkar fint utan att lådan växlar upp och ner hela tiden. Tidigare fick man köra den manuell så fort man hängde på släpkärran. En ytterligare vinst är att bensinförbrukningen går ner en del vilket är naturligt då vridmomentet finns i de varvtal man normalt färdas vid.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor numera i en Cabby 650+L. Helårscampar på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44
2020-03-10 kl 16:43

Har nu läst och begrundat, enligt KCR ska bottendraget bli betydligt bättre precis som du skriver David. Jag menar, det kan ju knappast bli sämre iaf. Det blir nog att jag slår till nu innan jag hämtar ut vagnen så får jag se om det blir någon märkbar skillnad även utan påhäng :)

2020-03-10 kl 21:00

Jag har optimerat min Vw multivan, med BSR. Det ökade med 28 hk till 207 och med 46 nm till 461 nm. Den största skillnaden ligger kring 2 000 varv, där man behöver det med stor husvagn. Men förbrukningen ökade. Läste en del innan jag bestämde mig och det råder lite delade meningar om man ska ha kcr eller bsr...

2020-03-11 kl 07:10

HÅller med Priebe där, jag har också erfarenhet av BSR och var väldigt nöjd. Optimerade en Audi A4 -08 och den blev avsevärt mycket roligare att köra. Drog dock aldrig någon husvagn med den. Och sen har jag ju inte testat KCR, men jag har också läst de delade meningarna gällande valet av dessa två. BSR är dyrare men kändes för mig säkrare för bilen än KCR, därför valde jag det då. Om det verkligen är så vet jag inte, men så tänkte jag då, 2009. :)

2020-03-11 kl 07:31

Förresten min bil har 150 hk diesel orginal. Känns som att den motorn var nerstrypt med programvara. Den starkare motorn får inte alls lika hög effektökning. Därför känns det lite säkrare att optimera min då drivlinan i övrigt är likadan som på det motorstarkare alternativet.
Jag kör med KCR, gentjänst från en kompis.
Efter att man har monterat boxen så tar det ett antal mil innan full effekt av den uppnås.

2020-03-11 kl 10:25

Extra påhäng som KCR box och liknande är aldrig certifierade tillsammans med bilen. Det innebär att de är olagliga.
Det behöver inte ha någon betydelse alls, men det är i alla fall något man ska känna till, så man fatta det beslut som känns rätt.

Sen är det förstås alltid så att ska du ha ut mer effekt går det åt mer bränsle. Det kommer man sällan ifrån utan att göra ändringar som är svåra att komma åt bara genom att montera på en låda som förvränger signalerna från det ordinarie styrsystemet. Det är inte ens lätt om man byter ut programmet i den ordinarie styrenheten, som exempelvis Volvo gör med sitt Polestar.

Sen kan det ändå vara så att det går åt mindre bränsle när man kör likadant som tidigare. Eller, som KCR visar på sin hemsida, att utsläppen minskar när man kör med deras box. Men väl att märka är det när de kör NEDC tester, som inte alls utnyttjar motorns befintliga effektresurser, och ännu mindre de som den fått extra med trimboxen.

Värt att betänka är också att trimningar som kraftigt ökar effekten vid lägre varvtal frestar på mekaniken rätt hårt. Att öka varvtalet, så länge det är inom rimliga gränser, är mindre påfrestande. Men den vägen är inte framkomlig för en diesel, på grund av flamfrontens förhållandevis långsamma utbredning.

2020-03-11 kl 16:05

Kör med KCR på våran Ford mondeo 150hk som blev 180hk. Bättre drag och lägre förbrukning.Drog till Garda sjön förra året och låg på under litern med en vagn på 2200 kg efter.Väldigt bra tycker jag.Vår box är redan betald.

2020-03-11 kl 21:40

Köpte en Ford Kuga Diesel med "svaga" motorn på 140hkr. Lämnade in den för optimering (omprogrammeringj) 200hkr 400nm (den blir inte bättre med 163hkr motorn). En helt annan bil att köra. Rapp o snabb respons från lågt varv på varje växel. Största skillnaden med vagnen är att jag kan ligga kvar på sexan även om det blir ett mindre motlut. Ingen skillnad på förbrukning. Vagnen väger dock inte mer än 1400kg lastad.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2020-03-12 kl 09:09

Gällande det du skriver om förbrukningen apersson så skulle jag vilja säga att det beror på hur man definierar minskad förbrukning. Men jag tror att de flesta som optimerar en bil upplever lägre förbrukning, så var fallet för oss, eller åtminstone var den oförändrad.

Hade vi kört lika lugnt som innan optimeringen hade vi nog sänkt förbrukningen då bilen efteroptimeringen faktiskt kändes just mer optimerad i körbarhet. Men nu blev man ju lite mer "gas-kåt" och det gjorde att förbrukningen hamnade på samma, men med en mycket roligare bil.

Men skulle man jämföra förbrukningen vid samma nyttjande av motorns befintliga resurser så kanske förbrukningen ökat, men det behovet fanns inte längre efter optimeringen.

Så det där med förbrukning beror ju lite på om man avser förbrukningen i "verkliga livet" eller förbrukningen i labbtester, typ. :)

Tillgägas ska kanske att anledningen till att vi optimerade bilen var att den var väldigt slö på låga varv, kändes lite som en gammal turbo, där vridet och effekten kom som skjutet ur en kanon vid 2500 rpm vill jag minnas. Efter optimeringen kom effekten och vriden vid lägre varvtal, vilket gjorde bilen väldigt mycket skönare att köra framförallt. Men även piggare.

2020-03-12 kl 10:04

Ja, förbrukningen kan bli lägre, speciellt om man vill det... Den beror i betydligt större grad på hur man kör än om man installerat en optimering eller ej. Det kan också vara så att samma bil får både ökad och minskad förbrukning efter en optimering, beroende på vem som kör den. Oftast kan optimeringen bli just en förbrukningsoptimering vid vissa varvtal, men en effektökningsoptimering vid andra. Särskilt med en manuell bil beror det då på hur man växlar, och med alla bilar på vilken hastighet man kör med. Vilket i sin tur kan bero på vilka vägar man trafikerar, eller hur religiöst man följer hastighetsbegränsningarna.

Sammanfattnignsvis: Förbrukningen kan bli lägre, under vissa förhållanden. Den kan också bli högre, under andra. Eller likvärdig.
Alltså kan man inte förvänta sig att den ska bli lägre, men hoppas går ju alltid!

2020-03-13 kl 06:43

Utan att ha gjort någon seriös mätning ännu så har jag märkt att förbrukningen i stadskörning har ökat. Men landsväg/motorväg och körning med släp har sjunkit. Jag hade också den där gummibandskänslan innan optimering. Man gasar och inget händer, tills man gasar lite mer. Då får man nedväxling på köpet också vilket man inte alltid ville.
Allt sånt trams är borta nu.
Jag förväntade mig inte sänkt förbrukning efter optimering, utan jag gjorde det för att få trevligare karaktär på motorn vilket det blev i mitt fall.

2020-03-23 kl 12:55

Nu har jag bestämt mig. Det blir BSR med en PPC3, 20% rabatt just nu. 131 hk och 234 Nm mot 110 / 181. Toppvrid vid 1900 ist för 2200 rpm. Jag återkommer med rapport!

2020-03-23 kl 17:15

Din vagn är ju förhållandevis lätt, enligt vad du skrev ovan. Vad är det för sort?

2020-03-27 kl 17:08

apersson850, vad menar du med vad för sort? Vagn, bil eller trim? Det blev BSR steg 1 iaf, köpte med en egen PPC. Imorgon kommer resultatet!

2020-03-27 kl 19:45

Jag menade vilken sorts vagn du har?
Bara nyfiken vad det är som inte väger mer.

2020-03-31 kl 12:40

Cabby 510 Comfort. 930 tjänstevikt, 230 lastvikt. 1160 totalvikt, om vi lastar fullt.

Kört första turen efter optimeringen nu. Kan ligga på 6:an med farthållare utan att hålla på och växla upp/ner som jag fick göra förut vid minste uppåtlut. Snabbare iväg dessutom från stillastående. Ingen astronomisk skillnad, såklart, men känns helt klart mycket tryggare sett till acceleration. Dessutom skönt att slippa växla upp och ner mellan 5 och 6. När man kan behålla 6an sänks ju förbrukningen lite. Låg på 0,9-1,2 i helgen, normalt sett 0,5-0,6 utan vagn. Har dock inte kört på mycket kuperad väg än men över lag ett gott resultat.

2020-04-01 kl 10:00

Min vagn är förvisso en 580, men med 1700 kg totalvikt är det rätt stor skillnad.

Tuffar omkring på högsta växeln gör min bil för det mesta, med vagnen efter. Det ska till rätt kraftiga backar för att den ska växla ner. Nu gör den ju det själv, men ändå.
Men det är klart, min ger ett vridmoment på över 400 Nm i området 1200-4000 r/min, så det är inte så konstigt. Det är den bästa dragbilen jag haft hittills.

2020-04-01 kl 10:30

Hejsan, köpte från England. Billigt tänkte att funkar det så annars görs det inget, funkade kanon, både betydligt starkare och drog mindre diesel. Kostnad 1000:-, enkel installation, 5 min.
Har Tiguan.

https://exedigitaltuning.co.uk/

2020-04-01 kl 17:16

Funkar väl som KCR antar jag. Det man skall tänka på är att man lurar systemet och datorn vet inte längre hur mycket soppa som sprutas in. Därför är en bieffekt att man inte kan lita på färddatorn längre. Dvs om den nu visade rätt från början.

2020-04-01 kl 22:20

Eller så visar den ännu mer fel...
Jag kör med Polestar, som är Volvos eget trimmeri. Alltså fungerar allt som vanligt och det är dessutom lagligt.

2020-04-02 kl 15:57

apersson850 skrev:
Min vagn är förvisso en 580, men med 1700 kg totalvikt är det rätt stor skillnad.

Tuffar omkring på högsta växeln gör min bil för det mesta, med vagnen efter. Det ska till rätt kraftiga backar för att den ska växla ner. Nu gör den ju det själv, men ändå.
Men det är klart, min ger ett vridmoment på över 400 Nm i området 1200-4000 r/min, så det är inte så konstigt. Det är den bästa dragbilen jag haft hittills.

Hade absolut inte skadat med en ännu starkare bil, såklart. Dock köpte vi bilen först och med en 4-4,5 meters vagn i åtanke och vi hade inte ens bestämt oss för att köpa husvagn än. Nu ska vi känna på husvagnslivet hela den här säsongen och efter det kan jag nog tänka mig att byta ut bilen mot en likadan, men med större dieselmotor.

2020-04-02 kl 22:43

Jag har dragit saker efter bilar sen 1980. Senast jag köpte bil prioriterade jag egenskaper som skulle göra den till en bra dragbil.

2020-04-03 kl 07:36

Och jag väljer bil efter alla möjliga egenskaper. Ljudnivå, förbrukning, skatt, utseende, körglädje och framförallt känsla (samt att den får dra vår vagn då, för jag slipper gärna ta BE så länge det går att undvika). De få hundratal mil (säker inte mer än 500) jag drar vagnen bakom den står jag ut med att den kanske inte känns helt optimal (men visst vill man ha en så bra bil som möjligt för de pengar man lägger).

Alla har vi olika önskemål, prioriteringar och premisser, inget konstigt med det. Och enligt ovan är mina (eller inte bara mina, min fru har ju en slev med i det där med får erkännas...annars kanske specen sett lite mer annorlunda ut? ;) )

2020-04-03 kl 09:27

Jag resonerade istället så att en bil som är en bra dragbil, utan att det står SCANIA i fronten på den, den fungerar även utmärkt till resten av de uppgifter som en personbil för privatbruk kan ha.

Jag har väntat på traktorer och hjullastare, för att få ut vagnen, otaliga gånger genom åren, när vi drog husvagn med bak- eller framhjulsdrivna bilar. Det har inte hänt en enda gång sedan jag köpte den här XC70:n. Och det beror inte på att jag har kört försiktigare. Den tar sig fram med släp efter där andra kör fast med bara bilen. Nu är det jag som har varit snäll och ibland hjälpt andra, som inte behövt vänta på traktor för att komma fram.

Till en bra dragbil ansåg jag att stark dieselmotor, automatlåda med hydraulisk momentomvandlare med vattenkyld oljekylare, fyrhjulsdrift, dragkrok (förstås), nivåreglering, rejäla backspeglar och backkamera var bra saker. Att bilen är en kombi, som lastar tält, lite möbler, verktygslåda och kamera i kofferten, så inte allt behöver ligga i den ofta överlastade vagnen, är extra plus.

Ett sånt fordon hittade jag i min XC70. Den fungerar dessutom utmärkt som vardagsbil också. Att jag måste ha E-behörighet när jag är ute efter en bra dragbil såg jag som självklart. Det är dessutom nåt av det billigaste jag skaffat i campingsammanhang. Damens B96 var ännu billigare.

Damen har förstås åsikter här också. Hon hade en V70, men ville ha en mindre bil. Jag hittade en bra XC70 till, så jag köpte den och sa "Här har du en bil som är liten nog. Var nu tyst och kör."

Hon kör. Dessutom har hon lågmält erkänt att bilen är bra.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1581 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 643 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842