Nissan som dragbil? / av Knutaugust

• 7 svar
Nissan som dragbil?
2017-01-07 kl 15:40

Hej.
Jag är lite sugen på att byta dragbil, någon som vet hur Nissan X- trail och Quashquai är som dragare? Jag är intresserad av dom nyare modellerna, automat, helst bensin.

2017-01-07 kl 16:18

I så fall är det enbart Qashqai som kan bli aktuell, med kombinationen bensinmotor och automat och i så fall enbart med framhjulsdrift. X-trail finns enbart med automat i kombination med dieselmotor och 2-hjulsdrift.
Läs mer här: https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/se/brochures/pricelists/qashqai-kundprislista.pdf

https://www.nissan-cdn.net/content/dam/Nissan/se/brochures/pricelists/x-trail-kundprislista.pdf

På sid 2 ser du resp. modells möjliga kombinationer av motor, växellåda och drivning.

Har ingen egen erfarenhet av dom, så överlåter det till andra att svara på.

2017-01-07 kl 17:01

Självklart kan man dra med båda modellerna, men hur tung vagn är det som ska hänga på kroken?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17
Snart en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-01-07 kl 19:20

Vår tidigare X-trail 2.5lit 165hk Bensin 2007 gick i 25000mil utan ett enda fel gjorde service varje 3000mil. Bytte bromsbelägg fram o bak en gång. Dom flesta av milen blev med husvagn i Europa.
Nu har vi en X-trail 2014 års diesel som gått 3000mil OBS 2 hjulsdriven men än så länge går det bara bra dom första 400 milen med vagn.
Med rätt k-kort får man dra 2000kg.
Gillar inte att ha automat med husvagn men det är ju en smaksak vad man gillar. Drar hemåt före påsk så då blir det ytterligare 400 mil.

2017-01-08 kl 10:52

Tack för svaren.. men då blir det ingen av dom bilarna.. har nu en RAV4 med bensin och automat samt 4x4 och vill hålla mig i det segmentet.. märkligt att inte Nissan kan erbjuda det..
Jaja, får leta vidare..
tack för svaren.

2017-01-08 kl 12:53

Var oxå inne på Nissan Quashquai för drygt ett år sedan.Den var helt ok att köra men tyvärr fick den inte dra våran vagn.Det blev en Hyundai i40 1,7 diesel istället.Vart neråt i Europa i somras drygt 400 mil och vi vart helt klart nöjda med denna som dragare.

2017-01-09 kl 10:39

Karaktären på moderna dieselmotorer lämpar sig helt klart bra till dragbilar. Dagens automatlådor brukar också klara av vagnar bra. Min egen har exempelvis vattenkyld oljekylare till automaten, vilket gör underverk på att hålla temperaturen rätt, jämfört med gamla tiders luftkylda automatlådor.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017