Ny dragbil
2016-10-28 kl 11:07

Hej på er där ute!
Är på G att kanske köpa en ny dragbil. Det kommer kanske att bli en Ford Kuga Ecoboost 150hk.Vad tror ni om detta?:)

2016-10-28 kl 13:51

Skulle nog gå på en diesel istället eftersom en Ecoboost 150 är ju en väldigt liten motor så den är nog inte den bästa dragaren.

Kör en Skoda Octavia TDI 150hk HB -14
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-10-30 kl 06:32

Såg en som drog med en Eco boost i sommar och de var från Tyskland. Sedan kommer staten att höja skatten enormt mycket för dieselbilar framöver om man får tro de som har koll,typ teknikens värld och andra biltidningar.

2016-10-30 kl 08:17

Frågan är av betydelse hur stor vagn ni har i förhållande till dragbilen.En stor vagn säg på drygt 1500 kg kräver ju trots allt lite power av dragbilen och här jobbar en diesel på ett helt annat sätt än en bensinare.Har du möjlighet att prova att dra din vagn med din blivande dragbil vore ju det bäst.Det gäller ju då att prova kritiskt hur den verkligen fungerar att dra med.Ofta tycker man ju att nya bilar är så fantastiska att man först efter köpet kommer på de lite mer negativa med bilen,och då kan det ju vara försent.

2016-10-30 kl 08:53

Hej LarsGunnar. Välj en med diesel motor istället, ett helt annat vridmoment än en bensinare. Du kommer ångre dig enormt. Att de skulle höja dieselskatten är inte sant. När det gäller de nya dieselmotorerna som finns ute nu så har de i många fall lägre utsläpp än motsvarande bensinare, så tänk om här och välj diesel. Värt varenda krona!!

2016-10-30 kl 17:50

Välj drivmedel beroende på hur du använder bilen mest. Ett par hundra mil med husvagn skulle inte få mig att välja det ena eller andra bränslet.

2016-10-30 kl 20:04

Det viktigaste är att dragbilen har tillräckligt med kraft.Däremot kan inget ta ifrån att en diesel har ett helt annat vridmoment än en bensinare,vilket är bra då det gäller dra tungt släp.Då vi vart neråt i Europa i somras körde vi om i stort sätt alla bensinare med husvagn då det gick kraftigt uppför.Vi kör en Hyundai I40 crdi med en hobby 1500 kg på kroken.Detta säger lite om skillnaden mellan diesel och bensin.

2016-10-31 kl 12:11

För 5år sedan hade vi en Mondeo FFV och det var inga problem att dra med den. Sedan kommer vi nog inte dra vår husvagn genom alperna. Det finns så mycket i Sverige att se dom vi inte sett ännu. Om vi åker utomlands med vagnen så blir det Danmark och där är det rätt platt. Vi var förövrigt med vår vagn på Gotland när vi hade FFV. Så jag tror inte det blir problem med ECO boost motorn. ?

2016-10-31 kl 16:12

Runt 500 mil/år är det nog egalt vad man väljer, vi körde ca 1500 mil/år med husvagn och lite mer nu med vår husbil, då och nu är det diesel som gäller. I början var det dessutom kilometerskatt på diesel men man stämplade ut när man lämnade Sverige vilket gjorde stor skillnad.

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-10-31 kl 17:01

Diesel är det absolut bästa att välja om man drar husvagn/släp så skulle välja bort en bensinare om den inte är en stor motor tex Ecoboost 240 hk eller något sådant, då finns kraften så man klara sig bra.

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-10-31 kl 18:12

Som i mitt förra inlägg är det hur långt man åker/år. Innan vi for ut i Europa klarade vi oss väldigt bra med en Volvo bensin på 90 hästar. Under 500 mil/år.
240 hk för en tur till Böda verkar lite overkill ;-)

Pierre Palm
Uppdrag granskning wannabe
2016-10-31 kl 18:48

Körde de första åren med vagn i en 128hkr bensinare o 1400kg vagn. Inga större problem om än i långsammare takt uppför hallandsåsen. Höll på att fastna i en grusbacke med dieseln framhjulsdriven pga 0 kraft i startögonblicket. Kör nu med 170hkr bensin aut o det går osse bra. Sen går det lite soppa förstås men det gör det även utan vagnen.
Skulle dock inta ha något emot en Kuga diesel -13 eller nyare

Har en CABBY 515 F3-98 som dras av en Kia Sportage V6 -05.
2016-11-01 kl 13:55

perin skrev:
Välj drivmedel beroende på hur du använder bilen mest.
Jag resonerar precis tvärt om. Senast jag köpte bil valde jag en som framförallt skulle vara en bra dragbil, utan att för den skull vara som en traktor eller liten lastbil att åka omkring i.
Men en personbil som är en bra dragbil har visat sig fungera alldeles ypperligt även som just personbil i vardagslag.

Motor på 230 hk/470 Nm, automatlåda med momentomvandlare, fyrhjulsdrift, rejäla backspeglar, automatisk nivåreglering, backkamera och HDC (Hill Descent Control, lågfartsläge för besvärligt underlag) har visat sig fungera utmärkt till släp- och husvagnsdragning, både på vägar och leriga åkrar.
För övrigt fungerar bilen utmärkt som personbil, exempelvis under sommarens semesterutflykt på 450 mil (utan vagn).

2016-11-01 kl 20:03

Då har vi bestämt oss för en Kuga Titanum X. Vi tror att detta blir bäst för oss, med tanke på skatten framöver.

2016-11-01 kl 20:43

LarsGunnar skrev:
Då har vi bestämt oss för en Kuga Titanum X. Vi tror att detta blir bäst för oss, med tanke på skatten framöver.

Skatten framöver? Är ju bara ett förslag, så inget är ju klart på långa vägar...

Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2016-11-01 kl 21:58

LarsGunnar skrev:

Det blir nog bra det.

2016-11-02 kl 17:45

perin.
Jag är lite nyfiken på vad du har för dragbil?

2016-11-02 kl 22:02

LarsGunnar skrev:
perin.
Jag är lite nyfiken på vad du har för dragbil?

V70 T4, -14. Bensin mao.

2016-11-03 kl 13:14

Det verkar som om du tycker det är ok att dra med en bensinare!? Vår vagn en Adria Adora nya modellen har en totalvikt på 1600kg. När vi drog vår förra vagn dom hade totalvikt på 1450kg så drog vi med en Mondeo FFV bl.a och det var inga problem. Så jag tror som du att detta blir bra.

2016-11-03 kl 17:48

Nu är bilar inga sparbössor och när man skall betala allt ur egen ficka så tittar man ju lite på utgiftsposterna. För egen del så skiljde det ca: 60 tkr för motsvarande diesel. Även om bränsle kostnaderna är till en diesels fördel så får man ganska mycket bensin för den mellanskillnaden.

Hade jag haft längre till jobbet så hade man kanske räknat hem det men nu har jag oförskämt nära till jobbet men är ändå mer eller mindre tvungen att åka bil pga olika "omständigheter". Ingen bil mår väl direkt bra av att inte komma upp i arbetstemperatur men det är väl ändå sämre för en diesel än en bensinare, i synnerhet nu när diesel bilar är försedda med partikelfilter.

Men till syvende och sist så får ju var och en göra sina prioriteringar.

2016-11-04 kl 10:18

Det är bara sen 2011 som jag haft dieselmaskin att dra med. Tidigare har det varit bensinare. Med överladdning går det utmärkt med bensinmotor också. Men sugmotorerna får varvas. De gamla med förgasare hjälpte knappt det heller på...
Att jag nu köpte diesel berodde delvis på att den fungerar bra att dra med, delvis på att jag kör ganska många mil varje år och delvis på att den enda version av min bilmodell som fanns med bensinmotor var också den allra dyraste. Fast då ingick en del utrustning som jag ändå lade till, så det var inte så stor skillnad i slutändan ändå.

2016-11-04 kl 17:22

Varför skulle det vara sämre för en diesel att inte komma upp i temperatur vid korta sträckor ?Det borde i så fall vara sämre för en bensinare p g a att dieselbilen är mer överdimesionerad vad gäller motordelar.Ingen motor mår bra av att ständigt köra korta sträckor där temperaturen inte hinner komma upp.En dieselbil har en lugnare motorgång samtidigt som den har mer vridmoment vilket gör den till en optimal dragbil.Jag har en 136 hk turbodiesel men skulle jag dra min vagn med 136 hk bensinare hade bilen fått jobba.Inget fel med bensinare som dragbil,men man får se till att man har tillräckligt med motorkraft förhållande till husvagnen och då går det finfint.

2016-11-04 kl 22:26

Bighoj skrev:
Varför skulle det vara sämre för en diesel att inte komma upp i temperatur vid korta sträckor ?Det borde i så fall vara sämre för en bensinare p g a att dieselbilen är mer överdimesionerad vad gäller motordelar.Ingen motor mår bra av att ständigt köra korta sträckor där temperaturen inte hinner komma upp.

Jag skriver ju precis det, att ingen motor mår bra av att köra korta sträckor. Men en dieselmotor har ju bättre verkningsgrad och det tar längre tid att nå arbetstemperatur. Mitt avstånd till jobbet så skulle vare sig motor eller kupé bli varm med diesel, i synnerhet nu när det börjar bli vinter. Och så har vi det här med partikelfiltret, det kanske har blivit bättre så man inte behöver köra annorlunda men jag har ju bekanta som blivit stående utmed vägen med igensatt partikelfilter och de har haft ungefär samma körmönster som jag. Men det hände för ett par tre år sedan så det kanske inte hade hänt idag om man kommit tillrätta med problemen som fanns då.

Edit: Såg att jag gjort lite syftningsfel ang. motortemperatur. Andemeningen var att på samma kortare sträcka så når inte en diesel upp till samma temperatur som bensinmotor.
Nog om detta, var och en får köra precis med vad den vill för bränsle.

2016-11-05 kl 07:43

Jag har också haft problem med partikelfilter på våra diesel bilar. Har tankat både på Preem och OKQ8,då har bilarna gått dåligt. Men inte med diesel från Circle K. Så nu blev det en bensinare istället då slipper man detta problem med partikelfilter.

2016-11-06 kl 18:03

Effekt är effekt. Har man 136 hk så har man, diesel eller bensin.
Skillnaden är att vid det varvtal där bensinmotorn ger 50 hk ger dieseln kanske 75 hk. Därav skillnaden i maximalt vridmoment.
Men varvar man bara bensinmotorn högre, så den kommer till sin rätt, så att säga, då är det samma sak.

2016-11-11 kl 20:14

Är rätt tröttsamt att behöva varva högt under långa sträckor. Men det är jag det. Föredrar dieseln bättre vridmoment.

Camping är härligt, njut varje gång.
https://www.facebook.com/groups/kabe720/
2016-11-12 kl 12:39

Visst kan det vara det. Beror ju på vad det är för motor/bil man har. Jag kör Volvo diesel nu och hade Volvo bensin som förra dragbilen. Bensinaren snurrade med åtminstone 500 r/min mer i husvagnsfart, men det var ju just en bensinare, så det märktes inte.
Ska man dra med bensinmotor är överladdning en klar fördel! Det är det förstås med diesel också, men där finns knappt något annat numera.

2016-11-12 kl 15:20

Bensin eller diesel det är legalt. Viktigt är att bilen får dra den vagn som man har eller tänker köpa. Rekommenderar att minst en dom får dra 1800 kg, eller helst 2000 kg. Överlast kan man betala för men inte olåvlig körning.

Kör Subaru Forester med en Solifer 560 Artic pimpad med solceller.
CC 100556
2016-11-19 kl 17:34

Igår hämtade jag ut vår fina Ford Kuga Titanum X Eco boost. Dragvikten är 2000kg och skatten ligger på 1064kr. Bilen är förövrigt köpt på Dahlqvists bil i Ängelholm! Kan rekommendera dem med varm hand!:)

2016-11-19 kl 17:47

Grattis till nya bilen, kommer bli kanon. Blir kul att höra hur du upplever att det är att dra med den, vet du hur många nm motorn levererar?

-----------------------------------------------
Utgår från södra Stockholm
Husvagn: Kabe 560GLE-17 levereras våren -17
Tidigare: Hobby 560kmfe-15
Dragare: Ford Focus 2,0tdci -150hk 370NM Automat

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1440 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 545 fristående campingplatser och 472 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 423 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017

• Husvagn & Camping 2017-04

• Husvagn & Camping 2017-03