Nya körkortsregler gällande totalvikt / av Anonym 1813792080

• 14 svar
Nya körkortsregler gällande totalvikt
2012-08-20 kl 18:02

Hej ! Ang att det kommer nya regler nästa år gällande vilken totalvikt man får dra med B-kort: Att gränsen kommer att höjas är förvisso rätt, men vad många kanske inte tänker på är att själva dragbilen kan ha en begränsning i sig på hur mycket den får dra med endast B-kort förare (Det kan alltså vara skillnad på vad bilen får dra med B-kort respektive BE-kort, trots att totalvikten är inom tillåten gräns, gammal som ny). Dessa uppgifter finns på bilens regbevis. Tänk alltså på att det fortfarande kan krävas ett BE kort för ditt ekipage, trots att reglerna ändras nästa år.

2012-08-20 kl 20:25

Vet inte om du missuppfattat eller om jag inte förstår ditt inlägg.
Du kommer att kunna dra en tyngre vagn än vad som står på B-behörighet. Förutsatt att bilen får dra en tyngre vagn.
Med min nuvarande Yeti får jag dra 1420 på B- kort.
Med BE-kort får jag dra 2000
Med nya B-kortet får jag dra en vagn med en totalvikt på 2000 då den sammanlaggda vikten inte överstiger 4250 kg. I mitt fall 4080.
Jag får inte dra ex ett bilsläp som är typat på en totalvikt 2500 även om det tomt och bara väger 900 kg.
Det är totalvikten som räknas på nya B-kortet . Jfr BE bruttovikt.

2012-08-21 kl 16:26

helgestahill skrev:
Jag får inte dra ex ett bilsläp som är typat på en totalvikt 2500 även om det tomt och bara väger 900 kg.

Säker på det? Pratade med en trafikpolis på semestern och han sa det skall vägas precis som det skall tas ett blodprov för att säkerställa promillen.

2012-08-21 kl 22:44

helgestahill har rätt, har du en totalvikt på 2500 så åker du dit, men exakt hur vet jag dock inte... Men dom räknar ju Bruttovikt när dom stoppar dig efter vägen om dom har våg, annars bilr det pappers kontroll.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2012-08-22 kl 01:29

Eftersom totalvikten är överskriden, så behöver polisen inte väga, då det handlar om olovlig körning. Man måste ha BE-kort för att dra släpet med totalvikt på 2500 kg oavsett hur stor lastvikt man har på släpet.

2012-08-22 kl 19:25

Det är ganska enkelt:
B- behörighet
Totalvikten (som står på registreringsbevist) räknas som vikten på släpet oavsett vad den egenligen väger.

Utökad B- behörighet:
Samma som B-behörighet.

BE- behörighet:
Släpets faktiska vikt vid kör tillfället.

2012-08-27 kl 12:55

helgestahill skrev:

Utökad B- behörighet:
Samma som B-behörighet.

Vad menar du?

2012-08-27 kl 20:09

Tror han menar att man med både b och utökad b måste gå efter totalvikten som står i regpappret på släpet, dvs du får inte gå efter bruttovikten som om du har BE.
Eftersom jag har BE så får jag dra vår vagn som har en totalvikt på pappret på 1900kg men vår bil får bara dra 1800kg.
Skulle jag istället ta utökad B så skulle jag då åka för olovlig körning eftersom det då är siffrorna i pappret som räknas, än om vagnen bara skulle väga 1800kg vid en vägning.
Så tar du BE så måste dom väga vagnen för att bevisa att den är för tung.

2012-08-27 kl 23:03

MatsG skrev:
Tror han menar att man med både b och utökad b måste gå efter totalvikten som står i regpappret på släpet, dvs du får inte gå efter bruttovikten som om du har BE.
Eftersom jag har BE så får jag dra vår vagn som har en totalvikt på pappret på 1900kg men vår bil får bara dra 1800kg.
Skulle jag istället ta utökad B så skulle jag då åka för olovlig körning eftersom det då är siffrorna i pappret som räknas, än om vagnen bara skulle väga 1800kg vid en vägning.

Det stämmer inte riktigt det du skriver, om din vagns 1900 kg totalvikt ryms inom utökat B's 4250 kg så är ju 1800 kg bilens tekniska begränsning och naturligtvis får du anpassa lasten efter det utan att ha BE.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2012-08-27 kl 23:32

stigk skrev:
MatsG skrev:

Det stämmer inte riktigt det du skriver, om din vagns 1900 kg totalvikt ryms inom utökat B's 4250 kg så är ju 1800 kg bilens tekniska begränsning och naturligtvis får du anpassa lasten efter det utan att ha BE.

Stämmer bra stigk!
Jag har läst för mycket vad andra skriver, självklart är det som du säger, enda gången man inte får räkna med bruttovikt är om bil+släp överstiger 4250kg på pappret.
Som jag hade fått det förklarat så fick man inte räkna på bruttovikt med utökad b, men det är tydligen ingen skillnad jämfört med BE på den punkten.

2012-08-27 kl 23:46

Det är ju så att även på B får man räkna bruttovikt när det gäller dragbilens tekniska begränsning, däremot kan man inte komma undan vad körkortsbestämmelserna säger om max totalvikt genom att lasta mindre, många blandar tyvärr ihop de två sakerna.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2012-09-30 kl 12:11

Tycker nog att reglerna är glasklara, även om dom är korkade, blir ju omöjligt för en som hyr ut släp eller vagn att kontrollera vilket han måste enligt lag, att den han hyr ut till är behörig.

2012-09-30 kl 15:12

Hej ! Tack för alla svar. Jag kan bara konstatera att jag nog missuppfattat de nya kommande reglerna gällande den utökade B-behörigheten. Jag förstår dock att många med mig har frågor kring denna och därför är det ju bra att ämnet diskuteras. Mvh Andreas

2012-10-21 kl 08:11

På denna länk får man klart för sig vad som gäller.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-korkortsregler-i-januari-2013/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/Krav-pa-fordon-som-far-anvandas-vid-korprov-for-utokad-B-behorighet/

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842