Nybörjare som behöver hjälp / av sgt_mac

• 23 svar
Nybörjare som behöver hjälp
2015-05-24 kl 15:47

Hejsan

Är inne på köpa husvagn och ny bil, har snöat in mig på en Subaru Outback. Varit och provkört den och gillade komforten skarpt.

Var i veckan och kollade på husvagnar och fastande för en familjevagn från Adria Alpina, passade oss eftersom vi är 5 pers.

Men när jag har kollat runt på siffror å vikter så vet jag inte om Subarun klarar dra vagnen, enligt släpvagnskalylatorn på transportstyrelsen så skulle jag bara kunna lasta 75kg på vagnen.

Ni som kan detta, stämmer det? Jag har BE kort.

Tacksam för svar

2015-05-24 kl 18:05

Snöa in på någon Land Rover-modell i stället. De flesta får dra 3,5 ton.

2015-05-24 kl 19:53

Det finns två saker som styr vad man får dra, körkortet och bilen.
bilen är enkelt, du får aldrig ha något som väger mer än bilen är godkänd att dra. Tex ombilen får dra max 1500kg så får du ha ett släp som tex har en totalvikt på 2000kg men du får aldrig lasta så det väger mer än 1500kg (bruttovikt).

körkortet är om du har vanligt b kort får bil + släpets totalvikt tillsammans inte överstiga 3500kg.

2015-05-24 kl 22:08

Trådstarteren har BE kørkort. Da er det hvor mye bilen får dra og ikke kørkortet som avgjør. En Subaru Outback kan dra 2000kg med bensin utgaven og 1800 med diesel utgaven. Begge med automat.

2015-05-24 kl 23:26

Det är vad totalvikten som vagnen är godkänd för som är viktigast. Du har BE kort,bra. Subarun får dra kilo enligt föregående inlägg. Totalvikt på vagnen minus tjänstevikt är vad du får lasta vagnen med. I regel 75-250kg beroende vilket utförande vagnen har och vilka tillbehör som är tillvalt. För säkerhets skull kräv att vagnen vägs innan köp för att vara på säkra sidan. Lita inte på vad försäljaren säger, du ska se papper på vad vagnen väger och vad du får lasta.Det är det säkraste sätt idag att göra så.

2015-05-27 kl 15:04

Tack för svaren, har kollat på en mindre vagn fast i adria alpina serien, den kunde ta 90kg i last och ändå möta kraven i form av många sovplatser.

Finns det någon annan bil som ni kan rekomendera som kan dra mera, min budget är mellan 300-400 tusen. Fyrhjulsdrift är ett måste då jag bor i norrbotten.

2015-05-27 kl 15:44

90kg last låter väldigt lite för en vagn för 5 pers... Om en Outback får dra 2000kg och du har BE-körkort så borde det lätt gå att hitta en lämplig vagn som har minst 200kg lastvikt! Leta vidare är mitt råd! Många vagnar har alldeles för dålig lastvikt. Och kontrollväg vagnen innan köp, som Dara star säger! Vagnar drar åt sig fukt och har man bara 75-90kg lastvikt så kan vagnen visa sig väga för mycket redan olastad!!!

2015-05-27 kl 17:01

Jan-E skrev:
90kg last låter väldigt lite för en vagn för 5 pers... Om en Outback får dra 2000kg och du har BE-körkort så borde det lätt gå att hitta en lämplig vagn som har minst 200kg lastvikt! Leta vidare är mitt råd! Många vagnar har alldeles för dålig lastvikt. Och kontrollväg vagnen innan köp, som Dara star säger! Vagnar drar åt sig fukt och har man bara 75-90kg lastvikt så kan vagnen visa sig väga för mycket redan olastad!!!

Jo hittade en annan Adria vagn där man kunde lasta 200kg men den var väldigt mycket mindre. Planerat att gå på prets Nolia mässa i Umeå, se vad det finns för andra alternativ.

2015-05-28 kl 22:42

Är det ny eller begagnad vagn du söker? Om det är ny så har dom alltid(?) flera valbara totalvikter. Då kan du själv styra hur mycket lastvikt du vill ha! Men är det en redan inregistrerad vagn så har den ju den lastvikt den har och det kan i värsta fall krävas ombyggnad för att ändra på totalvikten. (Finns flera trådar om det.)

2015-06-01 kl 18:10

Om du tycker att Outbacks 2000kg är för lite så kan kanske en VW Tiguan TDI vara något? Den får dra 2200kg. http://personbilar.volkswagen.se/sv/models/tiguan/utrustning.s9_trimlevel_detail.suffix.html/tiguan1~2Fsport---style.html#/tab=9d827f3269b30acda957d6d9a6827b61

2015-06-01 kl 19:25

VW Tiguan TDI 177 automat. Den bästa dragare jag haft. Rekommenderar.

2015-06-01 kl 21:51

Eller en sån Tiguan som jag har ! Max 2500kg

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2015-06-01 kl 22:43

Man får inte glömma att snart så kommer en ny VW Tiguan och då kommer den gamla kännas väldigt gammal över en natt... Skulle nog vänta på en sådan om ekonomin finns... Annars så kommer dom rea ut den gamla generationen till en billigare peng.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Bor i en Hobby 470 KMF OnTour - 17
Snart en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2015-06-08 kl 12:27

Jan-E skrev:
Är det ny eller begagnad vagn du söker? Om det är ny så har dom alltid(?) flera valbara totalvikter. Då kan du själv styra hur mycket lastvikt du vill ha! Men är det en redan inregistrerad vagn så har den ju den lastvikt den har och det kan i värsta fall krävas ombyggnad för att ändra på totalvikten. (Finns flera trådar om det.)

Det är en ny vagn vi hade tänkt oss, kollade igår på den lite mindre modellen av adria alpina och den finns i vikter mellan 1700-2000kg. Så om jag får vagnen i 1700kg så borde väl Subaru Outback kunna dra den utan problem på BE?

2015-06-08 kl 15:44

sgt_mac skrev:
Det är en ny vagn vi hade tänkt oss, kollade igår på den lite mindre modellen av adria alpina och den finns i vikter mellan 1700-2000kg. Så om jag får vagnen i 1700kg så borde väl Subaru Outback kunna dra den utan problem på BE?

Som S7 skrev: "En Subaru Outback kan dra 2000kg med bensin utgaven og 1800 med diesel utgaven. Begge med automat."
Är det en diesel eller bensin Outback du tänkt dig? Oavsett så går ju 1700kg husvagn bra vad gäller bil och körkort! Men om det är bensinvarianten du tänkt dig, som får dra max 2000kg, så skulle jag välja att få husvagnen i totalvikten 2000kg, så att du får maximal lastvikt!

Är det en 663PT du tittat på? En jag tittade på har tjänstevikten 1680kg. I så fall har du ju bara 20kg lastvikt vid 1700kg totalvikt=alldeles för lite!

Här hittade jag mina uppgifter: http://www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/adria/cvuycdvg/BUQBEAoiyCzY2MwA4BDhwwA_!

2015-06-08 kl 15:58

Om du vill ha en diesel så är det kanske bättre att titta på Subaru Forester 2.0D, som med diesel, oavsett manuell eller automat, får dra 2000kg! Då är du i hamn och kan beställa din Adria med 2000kg totalvikt och får därmed maximal lastvikt, vilket om det är vagnen jag tittade på innebär 320kg lastvikt! Samma sak gäller om du väljer Outback 2.5 bensin. Bägge bilarna+vagn lagliga med ditt BE-körkort!=)

Väljer du istället Outback 2.0D så får du dra max 1800kg och väljer du då vagnen med 1800kg totalvikt blir lastvikten 120kg, vilket jag tycker är för lite med 5 personers bagage...

Källor: http://www.subaru.se/modeller/forester/specifications/#
http://www.subaru.se/modeller/outback/technical-specifications/
Scrolla neråt i resp. sida så står dragvikterna.

2015-06-08 kl 18:58

Jan-E skrev:
sgt_mac skrev:

Som S7 skrev: "En Subaru Outback kan dra 2000kg med bensin utgaven og 1800 med diesel utgaven. Begge med automat."
Är det en diesel eller bensin Outback du tänkt dig? Oavsett så går ju 1700kg husvagn bra vad gäller bil och körkort! Men om det är bensinvarianten du tänkt dig, som får dra max 2000kg, så skulle jag välja att få husvagnen i totalvikten 2000kg, så att du får maximal lastvikt!

Är det en 663PT du tittat på? En jag tittade på har tjänstevikten 1680kg. I så fall har du ju bara 20kg lastvikt vid 1700kg totalvikt=alldeles för lite!

Här hittade jag mina uppgifter: http://www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/adria/cvuycdvg/BUQBEAoiyCzY2MwA4BDhwwA_!

Det är en 663 UK vi hade tittat på, så du menar ju tyngre vagn desto mera får jag lasta eller är jag helt ute och cyklar. Jag kollade via släpvagnskalylatorn på Outback 2,5 bensin och 663 UK med 1900kg totalvikt, fick bara lasta vagnen med 60kg enligt den. Innebär att jag måste packa allt i bilen??

Däremot om jag valde en 573PT adria, så kunde jag lasta den med 200kg, men den blir för liten.

2015-06-08 kl 20:20

sgt_mac skrev:
Det är en 663 UK vi hade tittat på, så du menar ju tyngre vagn desto mera får jag lasta eller är jag helt ute och cyklar. Jag kollade via släpvagnskalylatorn på Outback 2,5 bensin och 663 UK med 1900kg totalvikt, fick bara lasta vagnen med 60kg enligt den. Innebär att jag måste packa allt i bilen??

Däremot om jag valde en 573PT adria, så kunde jag lasta den med 200kg, men den blir för liten.

En sån här alltså: http://www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/adria/5vdftxsg/BUQBEAoiyDxsbGZAqpYAcAhw4YA_!
Denna har en tjänstevikt på 1670kg. Alltså 10kg mindre än den jag räknade på i mitt exempel.

Det du får lasta är mellanskillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt, så är tjänstevikten 1670kg så ökar ju lastvikten ju högre totalvikt du beställer vagnen med. Står i annonsen ovan: "Går att beställa i totalvikterna 1760/1800/1900/2000kg"

Eftersom Outback 2.5 får dra 2000kg så skulle jag därmed beställa vagnen med 2000kg totalvikt, vilket därmed, med vagnen jag hittade, innebär 330kg lastvikt.

Tjänstevikten kan ju variera beroende på utförande, så tipset är väl att välja en med en tjänstevikt så att du får rimlig lastvikt kvar. Utförandet som bara ger 60kg lastvikt kvar är ju bara att glömma! (Även om du väljer den med 2000kg totalvikt så blir det bara 160kg lastvikt.) Titta här så ser du några olika exempel på både tjänstevikt och totalvikt på nämnda modell: http://www.bytbil.com/husvagnar-husbilar/sokresultat/BUQBEAoiyDxsbGZAqpYAcAhw4YA_!?Brand=Adria&Model=

Släpvagnskalkylatorn som du redan är bekant med är ju ett utmärkt verktyg för att kolla upp olika vagnar du hittar. Då ser du hur mycket lastvikt du får! Men som du ser är det fullt möjligt att hitta vagnen du gillar med en lastvikt på uppemot 330kg! Vad som sen skiljer den jag hittade mot den du hittat med 60kg lastvikt vet jag inte... Det får du kolla upp.

Och, ja, har du bara 60kg lastvikt så får du packa allt i bilen. Men även den har ju en max lastvikt du inte får överskrida...

Hoppas detta blev tydligt nog, annars får du fråga igen.

2015-06-08 kl 20:28

Ytterligare förtydligande, ifall det inte redan framgått. Tjänstevikten är ju det vagnen väger när den är tom. Så att du beställer en vagn med högre totalvikt innebär ju inte att du köper en tyngre vagn, bara att du får lasta mer, upp till totalvikten.

2015-06-09 kl 07:10

Jan-E skrev:
Ytterligare förtydligande, ifall det inte redan framgått. Tjänstevikten är ju det vagnen väger när den är tom. Så att du beställer en vagn med högre totalvikt innebär ju inte att du köper en tyngre vagn, bara att du får lasta mer, upp till totalvikten.

Ok då är jag med, nu vet jag exakt vad som gäller. Super stort tack för hjälpen/svaren :D

2015-06-10 kl 15:53

Bara kul kunna hjälpa till. Lycka till med bil- och husvagnsköp! =)

2015-06-12 kl 20:40

Om du vill ha en bra dragbil kan jag rekommendera VW Tiguan diesel aut 4 hjulsdrift. 177 HK som lätt drar en uppviktad Polar 560 -09 1600 kg med farthållaren inkopplad. Bränsleförbrukning strax under en liter med full last i husvagn och bil. Lycka till i bilvalet.

2015-07-09 kl 12:34

Jag slog till och handlade en ny Outback 2.0D
Det är synd att man inte får dra mer än 1800kg med den, underbar bil i övrigt!
(Kanske uppdateras till 2016 års modell)

Diesel är ju överlägsen att dra med, men jag har inte testat att dra min 1500kg Kabe med den än.
(Min första dieselbil, men vridmomentet är alltid positivt vid husvagnsdragande)

• 23 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1439 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 471 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 422 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07

• Husvagn & Camping 2017-06

• Husvagn & Camping 2017-05

• Campingkatalogen 2017