Passat Alltrack som dragbil? / av chriper

• 17 svar
Passat Alltrack som dragbil?
2017-03-22 kl 16:19

Har fastnat för en ny Passat Alltrack. 190 hk diesel med DSG-låda.
Funderar lite hur den är som dragbil.
Är fundersam på om den blir gungig med stor vagn efter då det saknas nivåreglering på dem.

Vet att några av er här på forumet har eller har haft Alltrack som dragbil.

Tacksam för kommentarer.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger en Cabby 740 Caienna 2011.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-03-22 kl 19:25

Jag hade glömt allt med dubbelkopplingslåda direkt. Jag och några vänner/kollegor har inte direkt god erfarenhet av dem. Skall bilen vara tjänste/leasingbil kan det vara ok då slipper du betala för raset. De mår verkligen inte bra av trixande fram och tillbaka på campingar och båtramper.
Lite trist för jag tycker Alltrack är en snygg bil. Men de passater jag har i min närhet har haft rätt mycket problem, både med lådor och elektronik samt rost vid baklampor.

2017-03-22 kl 20:04

Jag har bara hört gott om Alltrack som dragbil, just 190hk TDI motorn är en fröjd att köra med, tex i England så klassas bilen som en av dom bästa i sin klass... När det gäller DSG-lådan så är det ju en våtkopplingslåda i bilen och den har i stort sett aldrig några fel på sig, är värre med torrkopplingslådan som finns i dom motorsvagare motorerna.
Skulle absolut lägga en röst på en Alltrack som dragbil.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018
Fd." Mitt nya hem"

Resan är målet!
2017-03-22 kl 22:53

Dubbelkopplingslådor brukar aldrig vara lika bra som dragbilar. Jämfört med de med traditionell momentomvandlarautomat, alltså. Även om de håller.

2017-03-23 kl 06:37

På den jag körde var det "våtkopplingslamell" det var mekatronikenheten som strulade på den. Började med konstiga växlingar, slirande på vissa växlar osv. Hade VAG orkat bry sig i tid så hade antagligen bara mekatronikenheten behövt bytas, nu rasade lådan istället.
Det man skall tänka på när man kör DSG är att vid all krypkörning slå slirar datorn på en koppling, precis som du hade gjort om du haft en manuell låda. Tyvärr kan datorn få för sig att slira lite väl mycket ibland. Typ du skall krypa upp för en kansten till din uppfart. Där kunde min ibland slira upp till 3000rpm utan att röra sig, för att sedan släppa kopplingen helt varpå man nästan kör in garaget. Ibland när man skulle fickparkera och fick krångla lite fram och tillbaka så fick man samma effekt. Bilen studsar fram. Den använder sig av hill hold ibland för att stå still(elektrisk parkeringsbroms). Och ibland släpper den inte direkt utan man får gasa till.
Observera att detta var på 2014 års modell. Kan säkert vara uppdaterat sedan dess.

Är man medveten om hur man kör en DSG så kan man förlänga livet på dem. Det är ju stadstrafik, köande och krypkörning som är värst för dem.

2017-03-23 kl 08:15

David skrev:
På den jag körde var det "våtkopplingslamell" det var mekatronikenheten som strulade på den. Började med konstiga växlingar, slirande på vissa växlar osv. Hade VAG orkat bry sig i tid så hade antagligen bara mekatronikenheten behövt bytas, nu rasade lådan istället.
Det man skall tänka på när man kör DSG är att vid all krypkörning slå slirar datorn på en koppling, precis som du hade gjort om du haft en manuell låda. Tyvärr kan datorn få för sig att slira lite väl mycket ibland. Typ du skall krypa upp för en kansten till din uppfart. Där kunde min ibland slira upp till 3000rpm utan att röra sig, för att sedan släppa kopplingen helt varpå man nästan kör in garaget. Ibland när man skulle fickparkera och fick krångla lite fram och tillbaka så fick man samma effekt. Bilen studsar fram. Den använder sig av hill hold ibland för att stå still(elektrisk parkeringsbroms). Och ibland släpper den inte direkt utan man får gasa till.
Observera att detta var på 2014 års modell. Kan säkert vara uppdaterat sedan dess.

Är man medveten om hur man kör en DSG så kan man förlänga livet på dem. Det är ju stadstrafik, köande och krypkörning som är värst för dem.

Det där får mig osökt att tänka på när jag var ute och provkörde en Alltrack med DSG låda och kom tillbaka till VAG åf och skulle parkera framför deras anläggning. Det är en helglasad fasad vid bilhallen och framför den är det en 1 dm förhöjning som parkering för deras demobilar. När jag skulle backa upp bilen mot bilhallen över kantstenen var det inte långt ifrån att hela bilen hade gått genom det stoooooora skyltfönstret. Blev riktigt skraj faktiskt.

Det måste vara lite otäckt om man ska backa intill en husvagn och det är lite ojämn mark kan jag tycka.

2017-03-23 kl 12:55

chriper skrev:
Har fastnat för en ny Passat Alltrack. 190 hk diesel med DSG-låda.
Funderar lite hur den är som dragbil.
Är fundersam på om den blir gungig med stor vagn efter då det saknas nivåreglering på dem.

Vet att några av er här på forumet har eller har haft Alltrack som dragbil.

Tacksam för kommentarer.

Hej,

Personligen skulle jag se upp med VW:s automatlådor oavsett vad de ska användas till.
Jag kör taxi lite extra och har gjort så de 9 senaste åren.
Om jag minns rätt så var det from 2013-01-01 som VW koncernen slutade sälja Passat som taxi pga problemen med rasade automatlådor. VW loggade upp 2 stycken Passater, 1 för vardera 2 växlar i Sthlm, och de bilarna var ständigt ute och rullade som "reservtaxi" medans man bytte lådor på inlämnade bilar.
Har även en granne som har en 5 år gamal Passat och den har han rostlagat på 2 ställen redan.
Nu hävdar folk att den endast är gasbilarna som har problem med sina automatlådor, men så är inte fallet om man får tro tidningar som testat Passat.

Mvh.
Jens

2017-03-23 kl 13:29

Har också hört att det var gasbilarna som haft problem med lådorna, samt de torra lådorna.
Har bekanta som åker nya Tiguanen (7-växlad)och Skoda Superb (6-växlad) med DSG-lådor och ingen av dem har upplevt ryckigheten som ni beskriver.
Har provkört Tiguanen och tyckte den gick väldigt bra. Växlade smidigare och bättre än min Kuga.
Det här med lustiga växlingar och slirningar har jag haft på båda mina Kugor när de gått 6000 mil.
Detta har berott på växellådsoljan. När jag bytt olja har den funkat som vanligt igen.
Precis samma fel uppstod också på Kugorna vi har på jobbet.

När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
2017-03-23 kl 13:45

Det är när man ska rangera tyngre släp på sämre mark som dubbelkopplingslådorna fungerar som sämst. Vid normal körning går de utmärkt att leva med.

2017-03-23 kl 19:54

chriper skrev:
Har också hört att det var gasbilarna som haft problem med lådorna, samt de torra lådorna.
Har bekanta som åker nya Tiguanen (7-växlad)och Skoda Superb (6-växlad) med DSG-lådor och ingen av dem har upplevt ryckigheten som ni beskriver.
Har provkört Tiguanen och tyckte den gick väldigt bra. Växlade smidigare och bättre än min Kuga.
Det här med lustiga växlingar och slirningar har jag haft på båda mina Kugor när de gått 6000 mil.
Detta har berott på växellådsoljan. När jag bytt olja har den funkat som vanligt igen.
Precis samma fel uppstod också på Kugorna vi har på jobbet.

Är det inte så att Skoda börjat först nu med samma lådor som Passat har?
De tidigare lådorna som Skoda haft har inte varit ett problem.
Har en bekant som fick problem med sin automatlåda i sin Passat efter 8000 mil.

Jens

2017-03-23 kl 22:12

Stark avrådan för VW´s DSG lådor. Kan bli hur dyrt som helst för dig.
Titta på nya Volvo V90 istället. Ja, den kostar något mer men förmodligen värt varenda krona istället för Passaten som har passerat bäst före datumet. Du kommer ha igen det i långa loppet.
Lycka till med vad du än beslutar dig för.

2017-03-24 kl 19:21

chriper, vad är det för låda i din Kuga, är det powershift eller "riktig" automat.
Min Mondeo har nu gått 13000mil och den har nog också alltid haft lite skumma växlingar för sig då och då. Särksilt när man dragit vagn många mil och sen kör utan. Lådan lär sig hur man kör osv. och blir då lite förvirrad när vagnen kopplas bort. Men inget har iallafall pajat under de här milen och det är jag nöjd med.
Jag letar dock efter något 4krafs nu. Är trött på att fastna på blött gräs :)

2017-03-24 kl 21:45

Ja, det gör en himla skillnad när man har drivning på alla.

2017-03-27 kl 08:47

T.G skrev:
Stark avrådan för VW´s DSG lådor. Kan bli hur dyrt som helst för dig.
Titta på nya Volvo V90 istället. Ja, den kostar något mer men förmodligen värt varenda krona istället för Passaten som har passerat bäst före datumet. Du kommer ha igen det i långa loppet.
Lycka till med vad du än beslutar dig för.

Där finns det tyvärr två fel. Dels är det en Volvo och sen är den tokdyr.

2017-03-27 kl 08:49

David skrev:
chriper, vad är det för låda i din Kuga, är det powershift eller "riktig" automat.
Min Mondeo har nu gått 13000mil och den har nog också alltid haft lite skumma växlingar för sig då och då. Särksilt när man dragit vagn många mil och sen kör utan. Lådan lär sig hur man kör osv. och blir då lite förvirrad när vagnen kopplas bort. Men inget har iallafall pajat under de här milen och det är jag nöjd med.
Jag letar dock efter något 4krafs nu. Är trött på att fastna på blött gräs :)

Har Powershift och har inte haft mer problem än att den börjat växla lite mysko vid 6000 mil.
Detta upphörde när vi bytte olja.
Något ryck då och då kan jag leva med.

2017-03-27 kl 18:18

Kör också med Powershift låda i vår mondeo. Har nu kört ca 11400 mil utan problem.Men och andra sidan sitter det Volvos låda och motor i vår.

2017-03-28 kl 11:21

Powershiftlådan kräver den serviceintervall som står i serviceboken.
Slarvar man med servicen så riskerar man problem med lådan.
Ovannämnda har en bekant till mig berättat som jobbar på Bilia.

Mvh.
Jens

• 17 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1423 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 543 fristående campingplatser och 460 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 420 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-01

• Husvagn & Camping 2017-12

• Husvagn & Camping 2017-11

• Husvagn & Camping 2017-10

• Husvagn & Camping 2017-09

• Husvagn & Camping 2017-08

• Husvagn & Camping 2017-07