Passat gte hur funkar den som dragbil? / av kanglou

Passat gte hur funkar den som dragbil?
2019-06-10 kl 20:00

Hej, jag har försökt att hitta mera svar på min fråga. Men funderar på att ev köpa en Passat GTE men vi köpte en husvagn i höstas första husvagnen för mig det är en hobby 540 och den väger 1600kg. Kommer passaten att fixa detta vad jag förstår så kan man ju köra i hybridkäget och på det viset få el och bensin motorn att jobba ihop så 1.4L motorn inte behöver gå för fullt så hur fungerar det i verkligheten.

2019-06-10 kl 22:36

Det enda du, som jag fattat det, du har nytta av elmotorn när du drar husvagn är väl att den kan hjälpa till lite i backar etc, den kommer nog inte köra på båda gemensamt när du ligger å drar bara... Kan iof kolla med grannen då han säljer VW.
Resten av tiden kör du väl mest runt med extra vikt.

Med det sagt så var vår förra bil en Audi A3 sedan med samma 1.4L-bensinmotor. Och den drog vi en vagn på 1400kg med, det var ju inte jättespännande upp för Hallandsåsen osv, men visst gick det.

2019-06-10 kl 22:45

Men om man kör i hybridläget så ska den tydligen ladda batteriet om jag har fattat det hel rätt och finns det kräm i batteriet och man exempelvis kommer till en längre backe så ska elmotorn skjuta på? Jag kan ha helt fel men där av min fråga om det är flera som kör GTE'n med husvagn?

2019-06-11 kl 06:32

Från när jag provkörde GTEn så vil jag minnas att den hade tre lägen:

- EV-läget där den går på enbart el tills batteriet är slut, då går den över på bensin
- Hybrid utan laddning
- Hybrid med laddning

Det sistnämnda läget är ofta ointressant då det inte är så vettigt att ladda med fossildrivmedlet då det både är ineffektivt och dyrt jämfört med att ladda från elnätet. Dessutom förtar det ju lite vitsen med eldrift om energikällan är bensin.
Men just för att ha extra kraften när det behövs i backar med husvagn bakom kan det ju faktiskt finnas en liten vinst med det även om det kanske inte är till fördel bränsleekonomiskt.

Men det bygger ju på att man vill ha GTEn för att t.ex arbetspendla på el, om man huvudsakligen är
Ute efter de dryga 200hk så finns det ju andra alternativ.

2019-06-11 kl 06:45

Tanken är att ha den som pendlar bil ca 2,5 mil till jobbet. Så där ska det inte vara något problem men man vill ju ha en bil som klarar av att dra husvagnen och det blir ju inte 1500mil jag kommer att dra husvagnen så man kanske får nöja sig med att det kanske kan bli lite segt med 1,4 L motor men det finkar iaf.

2019-06-11 kl 06:54

Vår A3 med samma bensinmotor hade inga som helst problem att dra 1400kg iaf, även om det inte var superskoj alla gånger, förvisso med manuell växellåda, men i 98% av tiden var det ju bara att rulla på.
Så det ska säkerligen gå bra att dra husvagn med den även när du inte får stöd av elmotorn.

2019-06-11 kl 08:25

Det är klart att det går. Jag har dragit husvagnar med Volvo B21A på 100 hästar. Men det går mycket bättre med den D5244T15 på 230 hk som jag har idag.
Idag är det normalt med bilar som är så starka att de aldrig tappar farten i någon backe som kan räknas som någorlunda normal på en landsväg, även med rätt stora husvagnar bakom. Du får kanske istället räkna med att sälla dig till de tyngre lastbilarna, som går långsammare uppför backarna. Har du manuell låda får du växla mer.
Men det är klart att det går att flytta vagnen med den bilen också. Hur den gör med laddning kontra eldrift när det hela tiden går tungt, alltså när vagnen är på, det vet jag inte. Hybridbilar som laddar under körning brukar ju passa på att göra det när det går lätt.

2019-06-11 kl 16:57

Grannen har en GTE och enligt honom så kan man inte köra på el när det börjar närma sig nollan ute. Om det är så på de nyaste också vet jag dock inte. Men värt att kolla om man tänker arbetspendla på el året runt.

2019-06-11 kl 17:13

Hej! Jag har en GTE och husvagn med totalvikt på 1600kg. Fungerar alldeles utmärkt men elen räcker inte så länge när du drar vagn så ja brukar ställa in den på bensin när jag drar och använda elen i städer och vid rangering på camping. Uppför hallandsåsen utan problem med husvagnen på också. Har även en Volvo xc70 D5 men väljer alltid passaten när vi åker med vagnen. Vill du veta mer så är de bara att fråga.

2019-06-11 kl 17:14

Ja tyvärr så finns det lite nackdelar men just nu känns det som passaten har mest kvalitet ändå har sneglat lite på Kia optima men gillar inte alls interiören. Allt är så plastigt och en automat spak som man hade på 80- talet.

2019-06-11 kl 17:33

Oscar, går elen in och hjälper till vid sådana tillfällen som Hallandsåsen?

2019-06-11 kl 17:55

Nej det behöver den inte men man kan ställa in ett sånt läge om man vill att den ska gå in och hjälpa. Av någon konstig anledning orkar bensinmotorn väldigt bra. Körde hem vagnen från Kalix till söder om Göteborg, då låg jag på 1,2-1,3 liter milen. För att va så liten maskin är det bra i mina ögon.

2019-06-11 kl 22:37

kanglou skrev:
Ja tyvärr så finns det lite nackdelar men just nu känns det som passaten har mest kvalitet ändå har sneglat lite på Kia optima men gillar inte alls interiören. Allt är så plastigt och en automat spak som man hade på 80- talet.

Skiljer den sig så mycket från andra bilar?

2019-06-11 kl 23:23

Jämför man passaten med Kian så tycker jag att det är stor skillnad i förar miljön där passaten känns betydligt mycket mera i kvalitet.

2019-06-12 kl 06:17

oscar.ornborg hur funkar det på vintern? kan du köra på bara el, eller startar bensinmotorn direkt?

2019-06-12 kl 08:20

oscar.ornborg skrev:
Hej! Jag har en GTE och husvagn med totalvikt på 1600kg. Fungerar alldeles utmärkt <....> Har även en Volvo XC70 D5 men väljer alltid Passaten när vi åker med vagnen.
Vad är anledningen till det valet?

2019-06-12 kl 10:12

oscar.ornborg skrev:
Nej det behöver den inte men man kan ställa in ett sånt läge om man vill att den ska gå in och hjälpa. Av någon konstig anledning orkar bensinmotorn väldigt bra. Körde hem vagnen från Kalix till söder om Göteborg, då låg jag på 1,2-1,3 liter milen. För att va så liten maskin är det bra i mina ögon.


Vår A3:a med 1.4-ligersmotorn drog strax över litern med vagnen bakom. I de flesta fall var det inga som helst problem att dra med den motorn - rangering gick bra det också.
Där det märks stor skillnad mot vår nuvarande 190hk diesel är just i backar a'la Hallandsåsen. Där var man med A3:an ofta nere på 3:ans växel (av 6) innan man var uppe, men betydligt lägre hastighet som konsekvens.
Med nya bilen så är det inga problem att accelerera upp för backen om man skulle vilja - trots större och tyngre vagn nu.

Därav frågan om elen kan gå in och hjälpa till vid sådana situationer... Den extra kraften är rätt skönt att ha om det uppstår behovet lite plötsligt.

2019-06-12 kl 10:13

apersson850 skrev:
oscar.ornborg skrev:
Hej! Jag har en GTE och husvagn med totalvikt på 1600kg. Fungerar alldeles utmärkt <....> Har även en Volvo XC70 D5 men väljer alltid Passaten när vi åker med vagnen.
Vad är anledningen till det valet?


För att Passaten är en betydligt trevligare bil om man ser på allt annat än motorn kanske... ;) Jag hade nog gjort samma val själv om jag behövt göra det.

2019-06-12 kl 12:56

kanglou skrev:
Jämför man passaten med Kian så tycker jag att det är stor skillnad i förar miljön där passaten känns betydligt mycket mera i kvalitet.

Tänkte mer på växelspaken som du kommenterade.

2019-06-12 kl 14:03

En av ungarna har Passat, och jag har XC70, så jag känner till båda. Så att Passaten skulle vara en trevligare bil är definitivt inte anledningen, det vet jag redan. Jag trodde det hade något med dragandet av släp att göra. Därför var jag förvånad, för vår XC70 D5 är den bästa dragbil jag haft någon gång. D4:an vi har är inte lika bra, men det beror på att den saknar progressiv servo, nivåreglering och backkamera, mer än själva modellen i sig.

2019-06-12 kl 21:12

Anledningen är att husvagnen beter sig bättre bakom och att familjen har bättre plats i passaten än Volvon. Sen är Volvon en fantastisk bil och dragbil men det är något jag inte riktigt kan sätta fingret på. Det är en positiv skillnad på passaten. Volvon hade jag innan passaten men nu är det som jag skrev innan den som gäller.

2019-06-12 kl 21:13

4ans växel gick den ner till senast på hallandsåsen men inget som stör en. Hastigheten håller den.

2019-06-12 kl 21:17

David skrev:
oscar.ornborg hur funkar det på vintern? kan du köra på bara el, eller startar bensinmotorn direkt?


Den går på el. Det är skillnaden till Volvo som gärna startar upp av sig själv. Däremot så halveras räckvidden i princip på vintern.

2019-06-12 kl 22:42

Att kritisera "svenska" märken är ju lite tabu både om det gäller husvagnar och bilar... Men en XC70 är ju hopplöst omodern förar- och passagerarmiljö i jämfört med en ny Passat anno 2018 eller 2019.
Att Volvon är en bra bil är en sak - men jag hade lätt valt Passat av de två om jag ska åka på semester (även vardagsåkning för den delen) om inte det varit så att den inte klarat av uppgiften rent tekniskt.
Sedan valde jag förvisso bort Passaten själv när jag bytte bil senast (för ett drygt år sedan) till förmån för en A4, men Passaten vi lånade hem av bilhandlaren var helt klart en väldigt trevlig bil att köra - dock var det 190hk dieseln vi provkörde, inte GTEn.

2019-06-12 kl 23:41

e120guru skrev:
Att kritisera "svenska" märken är ju lite tabu både om det gäller husvagnar och bilar... Men en XC70 är ju hopplöst omodern förar- och passagerarmiljö i jämfört med en ny Passat anno 2018 eller 2019.
Att Volvon är en bra bil är en sak - men jag hade lätt valt Passat av de två om jag ska åka på semester (även vardagsåkning för den delen) om inte det varit så att den inte klarat av uppgiften rent tekniskt.
Sedan valde jag förvisso bort Passaten själv när jag bytte bil senast (för ett drygt år sedan) till förmån för en A4, men Passaten vi lånade hem av bilhandlaren var helt klart en väldigt trevlig bil att köra - dock var det 190hk dieseln vi provkörde, inte GTEn.

Det var då en rolig jämförelse! En bil av årsmodell 2018 eller 2019 mot en bil som började utvecklas för snart 20 år sedan. :-)

2019-06-13 kl 05:46

Det är ju just det som gör skillnaden - det är ju idag 2019 som bilen ska användas... Eller hur tänker du?

Om jag ska välja bil att använda idag 13 juni 2019 så tänker jag ju inte som att "nä, men nu ska jag inte jämföra hur bilarna är relativt varandra idag, jag ska tänka hur de var när de kom..." jag jämför bilarna som är alternativen här och nu i förhållande till varandra - en Amazon eller 240 är inte modern 2019 heller även om de var det när de kom...

2019-06-13 kl 08:51

Den Passat som jag har lite erfarenhet av har en 190 hk motor.
Dock har jag inte provat att dra husvagn med den. Däremot är det ingen som helst tvekan om att åkkomforten i XC70 slår Passaten på fingrarna flera gånger om.
De två XC70 vi har är utrustade med olika instrumentering. Den nyare har bildskärmsvarianten, den äldre vanliga instrument. Det enda den nyare tillför där, som man har någon nytta av alls, är att navigatorn kan visa en pil mitt i instrumentet. Resten är bara andra sätta att visa samma sak.

Däremot är det stor skillnad på hur det känns att dra husvagn efter den med nivåreglering kontra den utan, så om du jämför en XC70 med vanlig fjädring förstår jag bättre om du väljer något annat. På grund av "terrängfjädringen" i XC70 ska den ha nivåreglering om man ska dra husvagn efter den.

2019-06-13 kl 13:07

e120guru skrev:
Det är ju just det som gör skillnaden - det är ju idag 2019 som bilen ska användas... Eller hur tänker du?

Om jag ska välja bil att använda idag 13 juni 2019 så tänker jag ju inte som att "nä, men nu ska jag inte jämföra hur bilarna är relativt varandra idag, jag ska tänka hur de var när de kom..." jag jämför bilarna som är alternativen här och nu i förhållande till varandra - en Amazon eller 240 är inte modern 2019 heller även om de var det när de kom...

Nä, frågan är hur du tänkte när du jämför två bilar från olika generationer? Förmodligen är Passat'en även en bättre dragbil än en Volvo PV544. En jämförelse mot Volvo V90 CC hade väl varit ok!

2019-06-13 kl 15:45

perin skrev:
e120guru skrev:
Det är ju just det som gör skillnaden - det är ju idag 2019 som bilen ska användas... Eller hur tänker du?

Om jag ska välja bil att använda idag 13 juni 2019 så tänker jag ju inte som att "nä, men nu ska jag inte jämföra hur bilarna är relativt varandra idag, jag ska tänka hur de var när de kom..." jag jämför bilarna som är alternativen här och nu i förhållande till varandra - en Amazon eller 240 är inte modern 2019 heller även om de var det när de kom...

Nä, frågan är hur du tänkte när du jämför två bilar från olika generationer? Förmodligen är Passat'en även en bättre dragbil än en Volvo PV544. En jämförelse mot Volvo V90 CC hade väl varit ok!


För att jag sade att om jag skulle göra valet om jag skulle köra Passaten eller en XC70 skulle jag välja Passaten för att det är en trevligare bil... Sedan vidareutvecklade jag att anledningen till det är bland annat att XC70 är hopplöst omodern jämfört med Passaten.
Kan inte se en enda vettig anledning till varför jag skulle jämföra med en V90 CC när frågan gällde om att välja mellan en Passat och XC70 - men förklara gärna hur du tänker när du tänker att jag inte ska jämföra Passaten med XC70 när frågan gällde just att välja mellan dessa två bilar... Jag har iaf svårt att se att XC70 blir modernare genom att V90 är en trevlig bil...

2019-06-13 kl 17:27

Ja, jag begrep att han jämförde Passaten med XC70 av den anledningen att de två råkar stå på gården. Inte att han jämför VW mot Volvo. Där gör ju Volkswagens agerande på senare år att de åker ut med soporna, men det är en annan sak. Det har inte med själva produkten att göra.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1563 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 563 fristående campingplatser och 626 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 374 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

  • Husvagn & Camping 2019-08

  • Husvagn & Camping 2019-07

  • Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842