Passat gte hur funkar den som dragbil? / av kanglou

Dölj första
Passat gte hur funkar den som dragbil?
2019-06-10 kl 20:00

Hej, jag har försökt att hitta mera svar på min fråga. Men funderar på att ev köpa en Passat GTE men vi köpte en husvagn i höstas första husvagnen för mig det är en hobby 540 och den väger 1600kg. Kommer passaten att fixa detta vad jag förstår så kan man ju köra i hybridkäget och på det viset få el och bensin motorn att jobba ihop så 1.4L motorn inte behöver gå för fullt så hur fungerar det i verkligheten.

^^ Första inlägget ^^
2019-06-10 kl 20:00

Hej, jag har försökt att hitta mera svar på min fråga. Men funderar på att ev köpa en Passat GTE men vi köpte en husvagn i höstas första husvagnen för mig det är en hobby 540 och den väger 1600kg. Kommer passaten att fixa detta vad jag förstår så kan man ju köra i hybridkäget och på det viset få el och bensin motorn att jobba ihop så 1.4L motorn inte behöver gå för fullt så hur fungerar det i verkligheten.

2020-07-07 kl 06:27

Och vad har man sparat när man har dyrare bil, fler saker att serva och som kan gå sönder, samt högre förbrukning.
Jag kör en straffskattad Tiguan diesel, under litern med takbox och 2ton husvagn efter.
Visst har man närma till jobbet så man kan köra på el till/från det varje dag så kanske.
Många i min närhet har kört hybrider men har bytt till rena elbilar just pga att hybriderna var törstigare än dieselbilarna. De drar iof inga husvagnar så det är betydligt lättare för dem att välja bilar.

2020-07-07 kl 09:06

Enda finessen med en hybrid är om alla vardagskörning kan gå på el, som du laddat hemma. Annars är det bättre att köra en diesel- eller bensinmodell.

Elbilarna har svårt att klara att dra husvagnar, på grund av det kraftigt ökade luftmotståndet. Flytta vagnarna kan de göra, men det blir drygt att göra som jag gjorde i midsommar, köra 60 mil hemifrån till stället vi skulle campa på.

2020-07-07 kl 15:08

Drar man ofta och långt med husvagn så är naturligtvis en diesel mest lämplig. Samma sak om man ofta kör långa sträckor med bilen. Vissa av oss har ju inte ens möjlighet att ladda en elbil eller laddhybrid hemma och då blir det svårt äga en sån. Behoven är olika. Trist då att Bonus-Malus straffar alla som elfordon inte passar för.

En fundering jag har ang laddhybrider är, hur mår bensinmotorn om man ofta klarar sin vardagspendling på eldrift och sällan kör längre sträckor? En motor som sällan används och som ofta kanske går kall när den väl går måste väl ändå ta mer stryk?

2020-07-07 kl 17:39

Så länge du bara kör korta sträckor, inte för fort och inte gasar för att accelerera för mycket, går bensinaren inte alls. Då slits den förstås inte.

När du kör längre sträckor går den förstås, när strömmen tagit slut. Men då är sträckan längre och den hinner bli varm.

Värst är nog om man kör korta sträckor men ändå på ett sådant sätt att den startar då och då.

2020-07-07 kl 22:02

Finns såklart fördelar med diesel om man vill dra tungt, men i mitt tycke så funkar bensin med elhjälp bättre! Med min vagn har förbrukningen varit hyfsat lika (låg på ca 1,2 l/mil med passat diseln också med motsvarande packning), och på långfärd utan vagn drar båda runt 0,7. Skillnaden blir alla kortare resor på hemmaplan som klaras på el. Men en klar nackdel är max vikt på 1600 kg, inte många moderna familjevagnar som kvalar in på den vikten, så jag får behålla nuvarande vagn ett tag till :-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842