Passat gte hur funkar den som dragbil? / av kanglou

Dölj första
Passat gte hur funkar den som dragbil?
2019-06-10 kl 20:00

Hej, jag har försökt att hitta mera svar på min fråga. Men funderar på att ev köpa en Passat GTE men vi köpte en husvagn i höstas första husvagnen för mig det är en hobby 540 och den väger 1600kg. Kommer passaten att fixa detta vad jag förstår så kan man ju köra i hybridkäget och på det viset få el och bensin motorn att jobba ihop så 1.4L motorn inte behöver gå för fullt så hur fungerar det i verkligheten.

^^ Första inlägget ^^
2019-06-10 kl 20:00

Hej, jag har försökt att hitta mera svar på min fråga. Men funderar på att ev köpa en Passat GTE men vi köpte en husvagn i höstas första husvagnen för mig det är en hobby 540 och den väger 1600kg. Kommer passaten att fixa detta vad jag förstår så kan man ju köra i hybridkäget och på det viset få el och bensin motorn att jobba ihop så 1.4L motorn inte behöver gå för fullt så hur fungerar det i verkligheten.

2019-06-13 kl 17:51

Orka!

2019-06-13 kl 18:17

perin skrev:
Orka!

Det var ju du som ifrågasatte hur någon kunde ha den befängda idén att inte jämföra med en V90 CC när man ska välja mellan XC70 och Passat... Och jag förklarar att jag jämför bilarna i fråga som grund för mitt val....

Jag har däremot full respekt för att andra skulle göra andra val - troligtvis på andra grunder. Jag har full respekt för att apersson850 gör sitt val baserat på sin grund...

Jag har också respekt för att någon kan missförstå frågeställningen och inte uppfattat att frågan gällde just dessa två bilar - men jag antar att man då säger det när man får grunden till resonemanget förklarad.

Hade frågan gällt nya bilar så ska man så klart inte jämföra med bilar som slutade tillverkas för 3 år sedan, förvisso hade jag nog ändå valt Passaten om det gällt V90, men då egentligen enbart för att jag är lite allergisk mot Volvos interiör... I övrigt är V90 en kanonfin bil...

2019-06-14 kl 09:38

Interiören i V90 är ju väsentligt annorlunda än i våra XC70. Så två olika smaker kan bli tillfredsställda, eller otillfredsställda, där. Däremot finns det ingen bil i Volvos sortiment idag, som är riktigt vuxen att ta över stafettpinnen från XC70. Vilket förstås är ett problem, någon gång, om man som jag är verksam i svensk tillverkningsindustri och därför gärna köper något svenskt, när det är möjligt.

Jo, jag vet att Volvo har kinesiska ägare, men det är ändå så att det finns ingen annan bil än Volvo som sysselsätter fler svenska industriarbetare.

Men som sagt, visst går det att dra husvagn med en Passat. En kusin har en super-Passat, och han tycker den är jättebra att dra med. Men den skiljer ju sig både när det gäller motor och fjädring från en dussin-Passat.

2019-07-23 kl 22:50

Är lite nyfiken på om det blev en passat GTE för trådskaparen och om det fungerar så bra som det borde att dra husvagnen med den? Eller om valet föll på en annan laddhybrid så vore det intressant att höra vad som avgjorde valet!
Här sett att GTE'n av 2020 års modell nu går att förboka, och den ska ju ha större batteri och längre räckvidd, men man undrar ju om det ger en viktökning och om det då slår på hur Max släpvagnsvikt? Det är 1600 kg på dagens modell, hoppas verkligen inte det blir mindre... Nån som sett info kring detta?
Har för övrigt dragit runt husvagnen ca 300 mil hittills i år med min "dussin-passat", dvs 190 cm diesel med dsg, en klockren dragbil som aldrig knorrar :-)

2019-07-24 kl 00:03

Japp vi slog till på en passat GTE -18 funkar sjukt bra att dra husvagnen som ligger på en totalvikt på 1600kg. Riktigt Nice att köra på el när man kommet in på campingarna. Har kört ner till Göteborg ( 60 mil ) och på mätaren i bilen då har den legat på 1,1L / mil vilket är bra tycker jag för att vara en bensin motor. Visst då får den kämpa lite i uppförsbackarna på 4ans växel men inga problem. Jag är riktigt nöjd med köpet och kan verkligen rekommendera GTE'N.

2019-07-24 kl 10:42

Har du manuell låda? Sexväxlad, eller?

Hur fungerar drivningen på en GTE? Är den alltid framhjulsdriven, el som bensin, eller är det någon annan kombination?

Fyrhjulsdrift behövs ofta för att jag ska komma dit jag vill. Jag har hört av de som provat Volvos lösning på laddhybrid, där alltså förbränningsmotorn driver fram och del elektriska bak, att bakhjulsdriften är för klen. Det är ju bak du har störst tyngd när vagnen ligger på, och alltså har nytta av mest kraft, men elmotorn är för svag där bak och förbränningsmotorn mest sprätter fram.

2019-07-24 kl 14:32

Finns GTE alls med manuell låda? Trodde det bara var automat på dem.
Om jag minns rätt så är GTE enbart framhjulsdriven.

2019-07-24 kl 15:17

Ja, jag vet inte. Därav frågan.

2019-07-24 kl 22:13

Jag tror att det bara suttit DSG6:or i Passat GTE. Tyckte jag lästa nånstans att dennes faceliftade 2020-modellen har DSG7.
1.4-liters bensinaren och elmotorn driver på själva drivlinan och driver framhjulen enbart så vitt jag förstått det...

Fortfarande aningen för kort räckvidd på enbart el för min del tyvär, klarar mig inte både till och från jobbet på en laddning.

2019-07-25 kl 09:38

GTE är framhjulsdriven på både el och bensin. Elbilar oavsett märke finns enbart som automat. Jag kan som jag skrivit tidigare också rekommendera den som dragbil. Fungerar alldeles utmärkt och går bränslesnålt.

2019-07-25 kl 20:13

Jag förstår. Råkade se lite mer info om den i Teknikens värld. Har också sett att om man ska ha en sån ska man akta sig för de som är några år gamla. De har helvetesmotorn med undermålig kamkedja.

2019-07-25 kl 20:18

Är det inte fortfarande samma 1.4-litersmotor? (Samma som satt i den A3 vi hade tidigare)

Vill iof minnas att vi hade kamrem i vår A3... Nu var den ju ny när vi fick den, och innehades i 2,5 år... Så det
Var aldrig så relevant för oss att fundera på det....

2019-07-25 kl 22:13

Tycker det verkar vara en väldigt lämplig bil om man vill ha en laddhybrid till rimligt pris, både ny och beg. Har heller inte sett statistik på att den motorn inte skulle hålla, det är ju en beprövad konstruktion som används i en stor koncern, men om det är så stora problem med den så finns det väl mycket statistik gissar jag om man letar?
Tycker förbrukningen på strax över litern med en vagn med maxvikt låter väldigt bra, och att kunna låsa på el när man är inne på en camping är ju trevligt inte minst för grannarna :-)

2019-07-26 kl 14:03

De har ändrat konstruktionen på motorn på de senaste modellerna.

2019-07-26 kl 18:22

När kom Passat GTE? Vill minnas att det var ca 2014 som man återgick till kamrem och efter det har det inte varit några problem med 1.4TSI motorn. Tror aldrig att kamkedjemotorn suttit i GTE.

2019-07-26 kl 19:46

Jaha. Den ökända kamkedjan nämndes i artikeln i Teknikens värld, men de refererade kanske till rasade motorer i tidigare modeller. Åven om artikeln handlade om GTE.

2019-07-26 kl 22:59

2016 kom Passat GTE, så den finns helt klart inte med den ökända kamkedjan. Här lite läsning i ämnet:
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190121/guide-agarna-satter-betyg-pa-volkswagen-passat-har-ar-de-mest-problemfria-modellerna/

2019-07-28 kl 09:53

Onormalt mycket krångel med alla modeller utom GTE. Fast där spökar elektroniken. I kort sammanfattning.

I Teknikens världs artikel hade de också med en Volvo V60 D6 Twin Engine. Alltså också en laddhybrid, fast med dieselmotor, vilket rimligtvis ger lägre förbrukning vid husvagnsdragning. Dåligt bagageutrymme men är i alla fall begåvad med något slags fyrhjulsdrift, eftersom dieseln driver fram och elmotorn bak. Dessutom godkänd för 1800 kg max släpvagnsvikt. Dubbelkopplingslåda slipper man också.

2019-07-28 kl 10:15

Problemet, vad jag läst mig till, är väl att elmotorn är för klen, så någon egentlig 4wd blir det väl inte. Dessutom växlar alltså bilen mellan att vara framhjulsdriven eller bakhjulsdriven, vilket kan upplevas lynnigt i halt väglag. Som husvagnsdragare kan man väl räkna med lägre förbrukning än för en Passat GTE, men man får nog räkna med att den främst är framhjulsdriven då, med möjligen viss stöttning via bakhjulen.

2019-07-28 kl 21:14

Ja, bakhjulsdriften är tydligen i klenaste laget. Särskilt om man kört slut på strömmen innan man kommer till campingen. Det hände tydligen mer i början. Volvo har gjort någon ändring där, så den normalt alltid sparar lite ström för att kunna vara fyrhjulsdriven.

Jag läste att VW uppdaterar Passat inför 2020 års modell. Lite större batteri får man då. För övrigt mest marginella skillnader, typ "försiktig ansiktslyftning".

2019-09-14 kl 08:08

Volvo V60 med laddhybrid och dieselmotor är väl den gamla modellen? Gamla V60 var ju omodern redan för många år sedan i sin design, trång och bullrig, så kan inte jämföras med passat! Nya v60 hybrid med bensin och el däremot tycker jag verkar grym, men tyvärr väldigt högt prissatt, men Volvo jobbar ju hårt på lämna oss svenssons och bli lyxbil så det är väl rätt då :-) Nån som har dragit husvagnen men v60 T8 och har erfarenhet av hur den drivlinan funkar i praktiken?

2019-09-14 kl 15:40

Klart det kan jämföras med en Passat. Jag funderade ju på möjligheten att få med sig husvagnen över en regnvåt åker, eller liknande, och då är drivsystemet betydligt väsentligare än när bilen är konstruerad.
Ja, Volvo försöker tjäna mer pengar per bil nuförtiden. Om det är bra eller dåligt kan man alltid ha åsikter om.
Jag har inte försökt själv, men jag har som sagt hört erfarenheter från ägare av tidiga T8 att de var värdelösa som husvagnsdragare. När du väl kom fram till stället där du skulle campa var batteriet slut, så då fanns det ingen fyrhjulsdrift alls kvar i bilen. Men enligt vad jag har läst har man åtgärdat det, så nu lämnar bilen lite ström kvar i batteriet. Därför kan du i alla fall köra en liten bit där fyrhjulsdrift behövs, även om du varit tvungen att köra på enbart bensin en bra stund innan dess.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 560 fristående campingplatser och 614 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842