Peugeot 307 portas från SCR¨s campingplatser / av h-dson

• 7 svar
Peugeot 307 portas från SCR¨s campingplatser
2005-06-29 kl 19:34

Läste i en kvällstidning att Peugeot 307 portas från SCR¨s campingplatser p.g.a. den kan självantända. Jag tycker att detta är att ta i överkant. Har SCR verkligen tillräckligt med fakta för att fatta ett så diskrimnerande beslut? Varje Campingplats borde istället tänka på säkerhetsavstånden mellan vagnar följs. Varför se det lilla gruskornet i grannens öga, men inte träbjälken i det egna ögat.
H,dson

2005-06-30 kl 10:26

Håller helt med h-dson. Hur tänker man egentligen inom SCR?
Då borde man väl förbjuda alla Volvo 850 och V70 också! Det är betydligt flera av den modellen som självantänt genom åren!
Man borde kanske förbjuda VW Passat och vissa Audi modeller också. Dom tappar ju bromsarna i vått väder. Tänk om man inte kan stanna utan kör i ett förtält! Ett föresten, det lär nog blir en betydligt större smäll med tanke på de avstånd man inom SCR tillåter. Man får nog sikta ganska bra om man skall lyckas träffa bra ett förtält.
Hemma har räddningstjänsten drivit ett ärende till domstol när det gäller avståndet mellan vagnarna. Tyvärr vann SCR och berörd camping!? Fyra meters gränsen är bara en tolkning och rekommendation heter det!
Sen har man mage att föreslå en portning av en bilmodell för att några tagit eld! Sicka vilsna människor det måste sitta som beslutsfattare inom SCR.
Tur att det finns fristående campingar och att Caravan Club hela tiden köper upp nya campingar.

2005-07-01 kl 14:49

Håller med båda två åvan. Jag läste repotaget i Aftonbladet men det gäller ju bara 307 fram till slutet 2003 så efter den årsmodellen är felet åtgärdat. Vi har själva en Peugeot 307 visserligen drar vi inte vagnen med den men den kom in på campingen senast.
Jag rekomenderar som Chriper att man ska söka sig till Caravan clubs campingar, de är billiga och fina.

2005-07-04 kl 14:02

Ett tillägg i mitt tidigare inlägg i denna debatt.
Nu har det hänt!
Den camping jag refererar till när det gäller avstånd mellan vagnarna fick, förhoppningsvis, sig en riktig tankeställare under helgen.
En vagn tog nämligen eld och brann ner så bara bottenplattan återstod.
Tur för campingägaren så hade ekipaget valt en plats utan el och därför ställt sig på tältplatsen, där det för övrigt bara fanns två tält!
Vågar inte ens tänka tanken vad som hänt om det varit någon av de norska säsongsvagnarna som det brunnit i. Vissa av dessa står med 1,5-2 meters avstånd.
Oh, du hemska tanke!
Hoppas nu bara att campingägare och framförallt SCR fått sig en tankeställare och inser att brandchefen kanske inte var så korkad i alla fall.

2005-07-05 kl 08:24

Siktet fel inställt?

I en artikel på Aftonbladets websida kan man idag läsa att Peugeot 307 inte alls är särskilt farlig ur brandsynpunkt. Snarare tvärt om! Av 28000 bilar är det bara ett 10-tal som tagit eld. Mindre än 0,3 promille!
Borde inte SCR och vissa färgebolag ha lite mera på fötterna innan man går ut om portar en bilmodell kan man tycka!
Uttrycket, storm i ett vattenglas har väl sällan passat bättre.

Läs artikeln här:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,668333,00.html

2005-07-25 kl 09:26

svar till Chriper!!!
ang bromsarna på vw & audi så va det en barnsjukdom på 97orna..
har själv en passat 99:a & har inga broblem med bromsarna...
tror inte det finns en enda passat i trafik i dag som inte är åtgärdad...
alltså så finns inget broblem.

2005-08-17 kl 11:39

Hej Krister j
Jag är medveten om att problemet är åtgärdat av VAG. Det samma gäller Volvos brandproblem. Även Peugotbilarna är väl i stort ett gammalt problem. Det är nog inte många kvar som inte är åtgärdade. Mitt inlägg skall ses som ironi eftersom jag tycker hela grejer är så överdramatiserad.
SCR borde ta sig en titt på hur det ser ut på deras campingar runt om i landet.
Chansen att en olycka händer är nog betydligt större på t ex västkusten där avståndet i vissa fall är 1 meter mellan vagnarna.
Snacka om blåslampa!

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842