SAAB eländes elände. / av Leknes

• 9 svar
SAAB eländes elände.
2011-12-07 kl 12:18

Saabs rekonstruktion stoppas
Saabs kris - månad för månad
Februari 2009: Saabs ekonomiska kris har blivit akut ledningen ansöker om rekonstruktion.

Mars 2009: 750 anställda varslas om uppsägning.

Oktober 2009: Saab beviljas ett lån på 4 miljarder av europeiska investeringsbanken.

December 2009: Första dödsdomen när GM beslutar lägga ner Saab. Bara några dagar senare kommer det första anbudet från Victor Muller och den lilla och olönsamma sportbilstillverkaren Spyker.

Februari 2010: Spyker köper Saab av GM. Saab Spyker Automobiles bildas.

Mars 2010: Tillverkningen av nya bilar återupptas efter 45 dagars produktionsstopp.

Mars 2011: Saabs vd Jan Åke Jonsson meddelar att han avgår. Han lämnar sin post den 19 maj och efterträds då av Victor Muller, som går in som tillförordnad vd.

April 2011: Fortsatta ekonomiska problem. Underleverantörer har inte fått betalt och till slut stannas tillverkningen.

Juli 2011: Facket hotar begära Saab i konkurs.

Augusti 2011: Personalen får ingen lön och halvårsrapporten vittnar om en ekonomisk katastrof. Förlusten för årets första sex månader blev hisnande 1,8 miljarder kronor.

September 2011: Saab ansökan om rekonstruktion beviljas av hovrätten sedan den avslagits av tingsrätten.

Oktober 2011: Ny uppgörelse med Pang Da och Youngman. 500 anställda sägs upp.

November 2011: GM stoppar affären med de kinesiska bolagen.
Rekonstruktören Guy Lofalk har åter begärt att processen avbryts
___________________________________________________Ovanstående saxat ur Aftonbladet 7 dec. 2011.

Man kan fråga sig: Hur ska detta sluta? De anställda har inte heller fått månadslönen för november. En katastrof inför julen.

Bild
SAAB i mitt hjärta.

2011-12-07 kl 14:26

Det hade varit bäst att SAAB lades ner,för den kommer inte att återuppstå..tillverkar man inga bilar så kan man inte sälja dom heller.Sen kan man vara nostalgisk hur mycket som helst..

2011-12-07 kl 17:48

Saab har väl gått back de senaste 20 åren. Nu förtiden en Opel med annat skal.

2011-12-07 kl 18:26

Ja yvärr var nog fusionen med GM den riktiga dödsstöten för SAAB när den inträffade....
SAAB skulle ha gått ihop med VOLVO när det begav sig på -80 talet.... Likaså Scania med Volvo.... Tänk vilken slagkraftig fordonsnation Sverige hade varit då...
Nu måste bägge PV-tillverkarna krypa för underhuggare.....

2011-12-07 kl 20:34

Saabs initialer är: Sälj Aset Annars Byt!

2011-12-07 kl 22:33

Twin skrev:
Saabs initialer är: Sälj Aset Annars Byt!
Eller Sämst Av Alla Bilar...

2012-01-14 kl 15:47

Nu tycker ja att en del är orättvisa mot SAAB. Jag har haft många Saabar under årens lopp från en Saab 92 som var min första bil omkring 1960 till den sista Saab 9-5 och det har varit problemfria bilar. En enda gång har jag behövt anlita bärgare och det var inget stort fel. Komforten på de senare modellerna har varit toppen. Nu har jag visserligen bytt till en Passat men det var bara för att jag behövde en bil som kan dra 2000 kg. Den är snål och stark och bra på alla vis men inte är den lika skön att åka i som en SAAB.

2012-01-14 kl 22:23

Ni är mycket oförskämda mot SAAB som är en mycket bra bil i klass med Volvo V70. Det är tragiskt att GM har förstört SAAB och behandlat märket som att det är något katten som släpat in. Tänk nu det kan bli flera tusen som blir arbetslösa om inte Kina är en räddande ängel. Och ska de som kanske blir arbetslösa slåss om jobben i denna region.

2012-01-15 kl 10:17

Jag har kört SAAB sen 1976, ca 20-25000 tusen mil med alla bilarna .Har inte haft en krona i reparationer på bilarna.Men i våras bröts den fina statestiken det blev ett turbobyte.
Dyrt blev det men jag tröstar mig med att det säkert finns många med ett hogre rep konto på 36 år.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842