Skärmspeglar - Skoda Kodiaq / av berijan

• 6 svar
Skärmspeglar - Skoda Kodiaq
2020-08-08 kl 17:11

Är det någon som har använt t ex Bra Visions skärmspeglar och fått det att fungera med Skoda Kodiaq?

Jag lånade grannens speglar för att testa, han har dem på en nyare V90. De går bra att sätta på men på vänstersidan skymmer Kodiaqens ordinarie spegel sikten för hela skärmspegeln.

En bra visions förteckningar ska det fungera med Volvo XC40:s fot till skärmspeglarna men när jag tittar på dem så ser det bara ut att vara en annan form över skärmkanten. Vad jag skulle behöva är att spegen kommer upp ordentligt men då är det kanske risk att sikten snett framåt skyms.

Så, är det någon här som har skärmspeglar på Skoda Kodiaq och fått det att fungera bra?

2020-08-09 kl 05:03

Jag har inte Skoda, men på min bil ser jag skärmspegeln till vänster rakt ovanför bilens spegel. Precis som alla andra speglar så ser man bakåt i den, inte genom den.
På högersidan sitter skärmspegeln framför A-stolpen och bilens spegel bakom.

2020-08-09 kl 09:53

Jag har Biltemas version på en Tiguan. Tricket är att sätta speglarna olika långt fram på skärmen för att de inte skall skymmas. Prova att flytta runt dem lite och se om du lyckas.
Jag ser då min vänstra backspegel ovanför bilens ordinarie. Det är klart att det skymmer lite sikt men inte så att det stör.

2020-08-09 kl 10:34

På högersidan är det inget problem eftersom vinkeln till speglarna från förarpositionen är väldigt olika, det gör att ordinarie spegeln inte skymmer skärmspegeln.

Kodiaq har ganska stora ordinarie speglar och på vänster sidan hamnar skärmspegeln i linje rakt bakom den ordinarie spegeln. Det går att skuta skärmspegeln lite framåt eller bakot men inte mycket på grund av skärmkantens rundning och nedre fästet.

apersson850, angående "Precis som alla andra speglar så ser man bakåt i den, inte genom den."
Naturligtvis är det så. Min fundering är att om jag höjer skärmspegeln så att den kommer ovanför ordinarie spegeln i siktlinjen från föraren så kommer det att vara en stor yta i höjdled som gör att det blir en död vinkel, som om det vore en väldigt bred A-stolpe.

Hade det varit så att så att speglarna hamnat brevid varandra i siktlinjen så har man ju fortfarande sikt snett framåt ovanför speglarna och det blir inte en död vinkel.

2020-08-09 kl 17:37

OK, då fattar jag. Jag har ju en XC70, som också har betydligt större speglar än en V70. Jag har faktiskt inte tänkt på om jag ser mellan skärmspegeln och bilens spegel, på höjden. Men XC70 är nog längre än en Kodiak, inbillar jag mig. Kan ju ge mer utrymme där.

Det är i alla fall inget jag retat mig på. Enda gången jag känt problem med att bilens speglar skymt sikten är när jag kör vänstertrafik och ska ut i en cirkulationsplats. Sådana finns det många i Storbritannien.

2020-08-14 kl 13:18

Uppföljning.

Kan meddela att det fungerar Bra Visions speglar på Skoda Kodiaq 2019.

Jag köpte speglar och XC40-fötter som passar bättre över Kodiaqens skärmkanter än originalfötterna.

Vänstra spegeln måste sitta högs upp på 'pinnen' för att se över ordinarie sidospegeln.

Den högra kan sitta lite lägre då det är en annan vinkel till den. Den går dock inte att sänka allt för mycket för då skyms nederdelen av A-stolpens rundning in mot vindrutan.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1591 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 654 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842