Skoda Kodiaq 190 hkr, Audi A6 Allroad 3.0 eller Volvo V90 D3 AWD? / av N.Blomqvist

• 16 svar
Skoda Kodiaq 190 hkr, Audi A6 Allroad 3.0 eller Volvo V90 D3 AWD?
2019-04-18 kl 18:39

Nu börjar det bli dags att låta Mercan vandra vidare, och siktet är inställt på en 1-3 år gammal bil med låga mil.

Då Mercan fick dra 2.400 kg. så är vi ganska bortskämda med att inte behöva tänka så mycket på vad vi stoppar i vagnen när vi drar iväg.

Med den ekonomi vi har, och utan att vilja lägga hela lönen på bilens avbetalning, så har vi, (ja, nästan vi i alla fall), kommit fram till tre heta kandidater: Skoda Kodiaq 190 hkr, Audi A6 Allroad 3.0 & Volvo V90 D3.

Jag fullkomligt älskar Skodan... Vet inte varför, men jag sitter riktigt bra i den, lika bra som i Audin faktiskt. Volvon är jag inte särskilt förtjust i alls, men sambon älskar den.

Audi och Skoda har fördelen att dom får dra tungt: 2.500 kg. medans Volvo V90 D3 får dra 2.200 kg.

Våran vagn väger 1.951 kg + AC, mover, TV, tjockare bäddmadrass, extra gasolflaska, mm. Utöver detta tillkommer köksprylar och husgeråd, gasolgrill, packning & maten i kylskåpet.

Det känns lite som om ifall vi köper Volvon måste vi dammsuga vagnen innan varje gång vi ska dra den, ifall det ligger två gruskorn i den, för då blir det överlass...

Med Audin och Skodan behöver vi inte fundera. (Ja, jag är partisk, jag gillar inte Volvon egentligen).

Vi fick låna en Audi A6 Allroad 3.0 med 218-hästarsmotorn, och med våran vagn kopplad så drog den 1,3 liter/mil i laglig hastighet.
-Och herrejösses, vilken dragbil! Och vilken komfort!

Är det någon som har egen erfarenhet av Skoda Kodiaq? Hur är den att dra husvagn med?
Jag gillar den, eftersom det är en SUV, och den är lite högre, och lättare för mig med sliten och värkande kropp att ta mig i och ur.
Dessutom får man väldigt mycket mera utrustning om man köper en Skoda Kodiaq än vad man får i en Audi eller Volvo.

Vad säger ni? Audi eller Skoda? Eller Volvo? Men det är inte helt rättvist att ha D3:an med i jämförelsen ens, men pengarna vill inte riktigt räcka till en Cross Country.

2019-04-18 kl 22:09

Gissar att det är förra generationens A6 när du pratar om 1-3 år gammal bil, den kommer att kännas förhållandevis gammal jämfört med Volvon och Skodan.

Har du som du säger, en värkande kropp, så finns det nog bara ett val för dig tycker jag.

2019-04-20 kl 07:08

Är det automatbilar du tänkt dig?

2019-04-20 kl 15:20

Gissar att V90 D4 skulle passa bättre, eftersom jag läst i tester att D3 känns lite trött vid full last. Är det av kostnadsskäl du tittar på D3?

Men är det en SUV du behöver så är det väl redan rätt klart att Skodan passar bäst. Ett prisvärt val jmfr Audi och Volvo.

2019-04-20 kl 17:54

Jag har tittat lite på nyare/nya Volvo, men insett att om jag ska optimera som dragbil så är min XC70 D5 AWD fortfarande svår att slå. De har inte tänkt riktigt så i de nya generationerna.

2019-04-20 kl 21:02

Av dom tre modellerna TS angett så är Audi med 3 liters sexan den bästa dragbilen men jag har dålig koll på Audi,s automatlådor. Har den en CVT-låda med simulerade växlingspunkter eller en "vanlig" konverterlåda? Har kört en hyraudi i Skottland med CVT låda men utan husvagn :)

När det gäller Volvo så är dom "g:a" 5 cylindriga dieselmodellerna bättre som husvagnsdragare än dom nya VEA-motorerna. Har själv haft många Volvomodeller och kör nu en V90CC MY19 med Polestar. Den är OK men drar nog mer bränsle än 5-orna vid husvagnskörning. Men det är en ganska tung bil och med fyrhjulsdrift som drar lite mer även vid vanlig körning.

2019-04-20 kl 21:15

Mmmm, jag är ju så gammal att jag anser att motorer under två liter är startmotorer. Men man får väl vänja sig...

2019-04-22 kl 19:07

Jag bytte själv till en Tiguan från Ford Mondeo.
Var inne på Skodan först men fick bättre pris på Tiguanen. Saknar kraften som Mondeon hade, men fyrhjulsdrift och manöverduglighet är så mycket högre med Tiguanen. Där jag inte kunde vända med endast Forden, där kommer jag runt med Tiguanen samt en 590 Vagn.
Fyrhjulsdriften hade jag nytta av senast idag.

Att tänka på är att Volvo v90 är väldigt låg samt lång vilket inte är så bra alltid på campingar. De hänger på röven redan utan husvagn också. Så funderar du på Volvo så är det nog cross country med nivåreglering som gäller.

2019-04-23 kl 14:30

Om jag skulle köpa en V90 idag håller jag med. Då måste det bli en CC AWD, för att få med husvagnen.
Akta er för Twin Engine. Enligt de som provat är dess fyrhjulsdrift inte alls lika effektiv som den traditionella, i bilar med bara förbränningsmotor.

2019-05-10 kl 13:34

Jo, det är bil med automatlåda som är aktuellt.
Gamla XC70 får inte dra tillräckligt tungt, V90 D3 är också i lättaste laget, men är den enda vi skulle ha råd med eftersom CC skulle bli för dyr. Att V90 är låg märkte jag som har värk i lederna när jag skulle i och ur bilen. Egentligen är Audin för låg den också.

Efter att ha läst era inlägg, och funderat i olika banor samt jämfört inköpspris, månadskostnad, servicekostnad, försäkringskostnad, osv. så föll valet på en Ny Kodiaq.
Då har vi bil i många år framöver.

2019-05-10 kl 16:17

Jo, jag ser att max släpvagnsvikt på 2100 kg, som min bil har, blir för lite till din vagn. Vad är det för vagn du har?
Min nuvarande 580 har en totalvikt på 1700 kg, och längre vagn än så vill jag inte ha. Den är bara till besvär där jag vill fram ibland. Så jag klarar mig bra med mina 2100 kg, men det hade varit sämre med de 1600 kg jag hade på förra bilen. Fast då var vagnarna lättare.

2019-05-15 kl 20:23

Jag skulle titta närmare på Skodan och Volvon men då med minst D4 motorn så kraften finns i motorn. En D3 blir på tok för trött när du drar så pass tungt. Kodiaq är en jättefin och trevlig bil, jag har dock inte dragit något med bilen men dieseln med 190 hästar är vad jag hört en riktigt arbetshäst.

När det gäller Audi så är det ju likadana växellådor i dom som i Skoda och dom har aldrig haft någon CVT-låda som finns i tex Toyota.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2019-05-15 kl 20:48

Jo, fram till 2014 hade Audi en CVT automat som gick under benämningen Multitronic. Men från 2014 ersattes den med koncernens DSG låda.
/Lennart

2019-05-16 kl 15:32

LJN skrev:
Jo, fram till 2014 hade Audi en CVT automat som gick under benämningen Multitronic. Men från 2014 ersattes den med koncernens DSG låda.
/Lennart

Måste ha varit på dom absolut minsta motorerna eftersom jag har aldrig hört att det funnits något sådant i dom större.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2019-05-16 kl 15:58

Fanns till 2,0 TSI i A4, A5 och A6. I nån Seat också, har jag för mig.

2019-05-18 kl 13:16

N.Blomqvist ett tips på vägen från mig :)
När du har fått bilen och kör med släp/husvagn. Slå då av auto-hold, den är riktigt jobbig när man skall manövrera lite. Med auto-hold på så hålls bilen automatisk stilla av bromsarna och DSG:en frikopplar. Man måste sen gasa till lite extra för att den skall släppa och det blir väldigt ryckigt. Utan auto-hold så räcker det med att man släpper bromsen så driver bilen likt en vanlig automat.

• 16 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1556 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 613 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842