• 10 svar
Snålkörningstips?
2011-06-07 kl 21:28

Jag undrar om några kan dela med sig tips på hur man kör bränslesnålt med husvagn? (vi kör ofta långturer och varje procent är ju pengar man sparar)

T ex skall man köra med lägre växel (ger högre kraft) eller högre växel (rekommenderas oftast utan husvagn), eller speciell vikt på dragkroken...

Jag har en Mondeo TDCi som drar runt halvlitern utan husvagn men det dubbla med husvagn (vilket jag tycker känns mycket).

2011-06-08 kl 13:31

Ett tips kan vara att försöka hålla vartalet så högt som möjligt utan att turbon griper in. Ofta finns det angivet i instruktionsboken vid vilket varvtal turbon börja ladda vid.

Men jag har ingen erfarenhet av dieselturbo, jag kör själv en etanolturbo. Så det kan vara annat som gäller för din kärra

2011-06-08 kl 14:57

Sänk farten, 70km/h istället för 80km/h. 45km/h istället för 55km/h osv.
Motorbromsa när det går.
Ringtrycket i däcken, se till att du har rätt ringtryck.

"Många bäckar små..." brukar det heta.
Din förbrukning med vagn tycker jag låter rätt normalt ändå.

2011-06-08 kl 21:20

Ja, att sänka farten funkar alltid...

Det där med Turbon låter rimligt, det gäller då att lära sig när Turbon börjar gripa in för dieseln, någon som vet?

2011-06-11 kl 11:14

Farten är nog det man kan spara mest på. Upptäckte det när jag drog husvagn i norge... bilen gick på högre varvtal och lägre växlar, mycket bromsande osv. Men farten var låg... tror knappt man hann upp i 60 innan nästa kurva dök upp. Till min förvåning hade det gått extremt lite bränsle jämfört med 90-100 efter en plan väg i Sverige...

2011-06-15 kl 07:39

Jag har en 2,liters diesel med turbo som griper in vid 1950rpm,tycker att om man ligger runt 2000rpm så har jag bra flyt med körningen.Hastigheten är då runt 85-87 km/h,kör med farthållare då drar bilen runt 0,95/0,97l/mil.Vagnen väger ca1300kg.

2011-06-16 kl 16:54

Plattan i mattan och dra på växlarna till uppnådd hastighet. Visst varaver den friskt då men dieselkvittot kommer att tala för denna åtgärd. Så snabbt som möjligt upp till "rätt" hastighet alltså. Sen som sägs ovan: Hastighet...

2011-06-17 kl 08:36

Sträva efter att ligga i närheten av det varvtal där motorn uppnår sitt högsta vridmoment som jag vill minnas är vid 1750 varv/min på 2.0 motorn. Där utvecklar motorn förhållandevis hög effekt samt har lägst specifik bränsleförbruking uttryckt i gram per kW timme.
Som tidigare nämts ska man ha rätt tryck i däcken. Jag följer inte rekommendationen 3.5 bar utan fyller i 4.5 bar (Nokian 185-R14C vilket är bra både för däcken och bränsleförbrukningen.
Mvh/NGN

2011-06-17 kl 21:06

NGN skrev:
Som tidigare nämts ska man ha rätt tryck i däcken. Jag följer inte rekommendationen 3.5 bar utan fyller i 4.5 bar (Nokian 185-R14C vilket är bra både för däcken och bränsleförbrukningen.
Mvh/NGN

Å så självklart så har du anpassat däckventilerna efter detta ringtryck?
Högre ringtryck ger högre värmeutveckling.
De vanliga "bilventilerna" i gummi klarar av ett tryck på max 450kpa. Sedan finns det en högtrycks gummiventil som klarar ett tryck på max 700 kPa.
Den i metall klarar av ett tryck på 1400kpa, men det behövs ej på en husvagn.
:)

2011-09-17 kl 11:31

Kör också Diselturbo, jag köpte en "effekt box" från Diselkraft.se. Det blev ett riktigt lyft. Jag gick från 370Nm till 440Nm det innebär att jag har drakkraften på de lägre varvtalen och därmed sänkte jag diselförbrukningen markant. Det gäller både när jag drar och kör utan vagn.
Lycka till

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842