Subaru Forester 2.0 XS / av Anonym 524749487

• 8 svar
Subaru Forester 2.0 XS
2015-09-24 kl 20:08

Subaru Forester XT, tycks rekommenderas som dragbil, men hur är det med bensinmotorn, UTAN turbo?

I XS sitter en 2,0 liters bensinmotor, med maximal effekt på 150 hk vid 6200 v/min och maximalt vridmoment på 198 Nm vid 4200 v/min.

I andra trådar har jag sett att 200 Nm anses vara kasst vridmoment när det gäller dragbilar, men finns det andra faktorer som gör att en Forester med denna motor ändå är ett godkänt val? Eller är det helt enkelt så att man måste välja XT när man vill ha en Forester, med bensinmotor, som dragbil?

2015-09-24 kl 20:39

För att få ett bättre svar bör du nog ange hur mycket totalvikt du tänker hänga på kroken.

2015-09-24 kl 21:32

I de trådar där man avskriver dragbilar med vridmoment under 200 Nm, tycks man göra det nästan oberoende av vikten på det man ska dra - men det är klart, det är dumt att göra... :-)

Troligast siktar vi på en husvagn (nej, en sådan finns inte heller) som hamnar kring 1300 kg i totalvikt, men eftersom jag ändå kan dra 1485 kg med bilen och mitt B-körkort, så är den siffran också intressant. Men behörigheter kan ändras och andra personer i min omgivning har andra bokstavskombinationer, så visst är man nyfiken på hur bilen skulle hantera den maximala släpvagnsvikten, som ligger på 1800 kg.

2015-09-24 kl 22:09

Vridmoment × varvtal = effek (hk/kw). Med bästa vridmomentet först på 4200rpm (en disel kan ha det på 1500-2500rpm) innebär det att du måste varva motorn en hel del för att den ska orka. Det är i sig inget problem mer än att det kan kännas lite ansträngt om man är van vid diesel lunken. En diesel som bara varvar hälften måste ha dubbelt så högt vridmoment för att få samma effekt (hk).
Så vridmomentet är mer en comfortfråga än effektfråga. En motor som känns stark har bästa vridmomentet på lågt varvtal och högsta effekt på högt varvtal då har den bra kraft oavsett vilkwn växel eller varvtal du åker på. Dislarna känns starka då de orkar på låga varv men är orkeslösa på höga varvtal. Det kan vara så att du får åka på 3an och fyran i stället för 5an men bilen tål det.

2015-09-25 kl 08:13

Jag har en gång i tiden haft en dragbil med 198 Nm vid 4500 varv och den var inte rolig.
Den var orkeslös på låga varv.
Följde blev ett evigt växlande. Hade då en vagn med totalvikt 1500 kg.
Har du möjlighet skulle jag titta på en diesel eller en bensinare med turbo.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-09-27 kl 07:54

Jo, det finns ju sådana alternativ ute på begagnatmarknaden också - i en annan prisklass förstås. Det är väl egentligen det vanliga valet mellan "bil mer lämpad för vardagen" och "bil mer lämpad för husvagnsdragande".

Hade det varit så att bilen bara fick varva när man hängde på maxlast, så hade det känts bättre (hade hoppats på det svaret); men om bilen kommer att få gå på höga varvtal även med en mindre husvagn, då känns det mer tveksamt.

...och då måste man ta ställning till om man vill ha en bensintörstig turbo till vardags.

2015-09-27 kl 22:51

Jag körde de första husvagnsåren en Kia sportage gen. 1 med tvåliters 130hkr motor bensin. Den fick dra förfärligt mycket mer men vagnen väger ca 1400. Det gick men den fick ju jobba ordentligt i uppförsbackarna. Nu kör jag automat V6 bensin 175hkr å det går lättare, så nog kommer det att gå med 150hkr om du inte har väldigt brått. Fast det bästa är ju att försöka testa.
Inte fasen vet jag vad jag hade eller har för vridmoment. Frugans diesel går bra med på 118 hkr men är värdelös i en grusbacke.

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2015-09-29 kl 22:46

Att testa vore bra, men det är nog svårt att få till.

Men det låter ju som att man inte kommer känna sig riktigt nöjd med den bilen tillsammans med en husvagn. Däremot är man säkerligen nöjd med den utan något på släp. Dessa val.

Men - jag hoppas fortfarande på att någon som drar med en bensindriven Forester, utan turbo, ska motsäga detta...

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1548 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 575 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-04

• Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842