Subaru outback 2,5 som dragbil / av Tigerstjarnans

• 7 svar
Subaru outback 2,5 som dragbil
2009-05-21 kl 10:32

Hejsan. Jag har en volvo v70-00 som dragbil till en Polar 560bk som har en totalvikt på 1480kg. Funderar på att byta till en Subaru outback 2,5 som man får dra 1510 på b-kort. Är det någon som har erfarenhet av en outback som dragbil? Hälsningar Jussi

2009-05-26 kl 00:15

Hej, vi körde över 300 mil i Sverige och Norge med vår 520 Öggestorp förra sommaren med min 07 Legacy 2,0 (165hk) och delvis med min pappas 05 Outback 2,5 (165hk) och man kan bara konstatera att oavsett vilken av dessa man väljer så får man en fantastiskt bra dragbil! Det finns inga backar som är för branta eller gräsmattor som är för hala för dom här bilarna, hela ekipaget går lungt och stadigt även om havsvindarna piskar i längs kuststräckorna. Vi kunde också konstatera att den större motorn (i Outbacken) går billigast tack vare högre utväxling annars märker man ingen större skillnad i dragstyrka.
Sök på Subaru i forumet så får du fler inlägg om Subaru som dragbil.
Lycka till och tänk dig för innan du provkör en Subaru, du kommer att fastna. Det gjorde vi efter många Volvo, Saab, Bmw, Peugeoter etc
/Håkan

2009-05-26 kl 21:30

Jag har en outback 2,5 -00 som jag är mycket nöjd med som dragbil. Har ju fördelen att det finns en lågväxel (manuell låda) som gör att man får lite mera kraft när man kör långsamt inne på campingområden.Har hyfsad förbrukning med vagn efter. Känns stark i backar. Stabil. Och som föregående skrev... inget spinn på blött gräs eller löst grus.

2009-05-29 kl 23:08

Hej.
Jag köpte 2005 en ny Subaru Outback 2.5 manuell med lågväxel och har nu kört över 6000 mil. Jag har inte haft några fel, bara gjort vanlig service. Jag drar en Kabe Ametist 03. Jag har varit uppe vid treriksröset samt på många ställen i Norge samt även i Östrerrike och Tjeckien. Outbacken är perfekt dragare i branta backar, inget hjulspinn här inte , inte ens på grus eller våt asfalt. Den drar mellan 1,2 och 1,3 med husvagnen efter och inte allt för snäll körning. Utan husvagn mellan 0,7 och 0,9. Jag hade tidigare en Volvo V70 1999, med den fick man hjulspinn bara det var en liten backe och våt asfalt.
RB

2011-01-12 kl 19:26

Gammal tråd, men gör ett inlägg ändå. Drar med en Outback 2.5i med cvt-låda och har svårt att tänka mig en bättre dragbil. Att aldrig behöva vara orolig för att köra fast någonstans är en fantastisk känsla. Det finns kraft i motorn så man tänker knappt på att man har vagnen efter. Ska man köpa fabriksnytt så rekommenderar jag varmt Subaru då mycket utrustning ingår i standardutrustningen. Dessutom fri service i 3 år. Och jämför man med andra bilar i klassen (inkl. 2wd) så är inte priset särskilt dyrt, snarare tvärtom. En del äldre "Subbor" har haft problem med överhettning och spräckta topplockspackningar som kan bli en dyr historia. Tror att detta problem gäller främst 2.5l motorn 97-00. Kamremsbyte är ganska dyrt, framför allt p.g.a. dyra delar (i princip alla reservdelar till Subaru är dyra). Måhända behöver man kanske inte reparera bilen så ofta istället? Se upp för rost bara.

2011-12-17 kl 22:33

Vill bara göra ett inlägg när det gäller reservdelar och pris. Tycker inte Subaru har dyrare delar än andra märken.

2012-10-13 kl 18:18

highlander, kan hända att andra märken som t.ex. volvo är "billiga" med kamremsbyten (?) för ca. 3.500 kr för en v70, men kommer man undan med dubbla den kostnaden på en Subaru får man vara mer än nöjd. Övriga reservdelar är väl "bara" några hundralappar dyrare i snitt, om man bortser från bakre stötdämpare på Forester som går loss på ca. 4.500 kr PER STYCK (!), hur det nu är möjligt. Men som sagt, är man bara medveten om detta så är det fantastiska bilar!

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842