Suzuki Swift som dragbil till Adria Action, / av Anonym 2026956828

• 9 svar
Suzuki Swift som dragbil till Adria Action,
2014-08-07 kl 02:09

Hej!
Står i begrepp att kasta mig ut i husvagnsvärlden men har bryderier huruvida min nuvarande Suzuki Swift kommer orka med att dra en Adria Action.
Vridmomentet är endast 118nm, den har 94hk.
En annan aspekt att ta hänsyn är ju hur bränsleförbrukning kommer att se ut.

Att montera drag på det lilla livet går lös på ~8000kr varpå jag tänkte att det kanske finns någon där ute som sitter på svaret så slipper jag betala för det.

Mvh

2014-08-07 kl 05:39

Får bilen dra husvagnen är det inget problem. Har åkt upp för trollstigen och även brantare backar på min Norgesemester. Min bil är en 75hk skoda fabia diesel med 1000kg husvagn efter.

2014-08-07 kl 08:09

rudra92 skrev:
Att montera drag på det lilla livet går lös på ~8000kr varpå jag tänkte att det kanske finns någon där ute som sitter på svaret så slipper jag betala för det.

Oavsett vad du får för svar så ser jag inte hur du skall kunna slippa betala för en dragkroksmontering...:)

2014-08-07 kl 21:12

Leta upp en lämplig vagn där du ser reg-nummret och slå på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Du får svar även på bilar som saknar drag.

//TH

2014-08-07 kl 23:19

Att jag får dra vagnen enligt gällande bestämmelser på registreringsbevis har jag koll på. Jag var ute efter mer praktiska erfarenheter från de som testat att dra med mindre fordon (avseende storlek och motoreffekt), men det svaret har jag fått av inlägget ovan med 75hk dieseln. Vidare läser jag på transportstyrelsens hemsida att det är 80km/h som gäller för personbilar med bromsade släp, det visste jag inte om däremot =)

Tack till er som bemödat er att skicka in svar!

2014-08-08 kl 22:22

rudra92 skrev:
Jag var ute efter mer praktiska erfarenheter från de som testat att dra med mindre fordon (avseende storlek och motoreffekt), men det svaret har jag fått av inlägget ovan med 75hk dieseln.

Jag har en vagn +1600 kg som dras av en 2,0 diesel med 94 hk.
Är hur nöjd som helst. Jag tänker inte påstå att vagnen inte känns bakom bilen för det gör den så klart men många verkar ha det som rättesnöre då man skall skaffa ny dragbil. Men den drar vagnen mycket bättre än vad jag nånsin kunde föreställa mig.
Och den är snål. Kan komma under litern t.o.m. vilket jag anser vara otroligt bra då bilen är 13 år gammal med 25000 mil på mätaren.

2014-08-09 kl 10:49

Nu är det trots allt så att en diesel har mer kraft på låga varv medas en bensinare på högre varv. Det innebör att man måste slira en del på kopplingen vid start, speciellt i uppförsbacke. Så kopplingen kommer slitas lite mer, annars ser jag inget problem. Så det värsta som kan hända är att du får byta koppling en gång under bilens livslängd.

2014-08-10 kl 02:11

Nu är det ju så att en diesel har nada dragkraft i startögonblicket jämfört med en bensinare. Jag fick göra två försök och ha lång ansats för att hinna komma upp i vrid längs en grusbacke i somras. Då hade jag framhjulsdrift 115hkr diesel och 1400kg vagn (Max dragvikt)

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140 Motoroptimerad
2014-08-10 kl 16:46

Intressant att ta del av era erfarenheter. Jag kommer åka upp och provdra en Adria hos Caravan Center när de får in en Action-modell så får vi väl se hur utfallet ter sig..

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1552 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842