• 9 svar
Tempo100
2007-12-29 kl 18:59

Planerar du att åka Autobahn söderut med husvagn i långtradartempo+ (100km/h) i sommar? Med rätt förutsättningar kan du göra det utan att riskera dyra tyska fortkörningsböter. Det går då att skaffa en Tempo 100-behörighet på plats i Tyskland. Kostnad ca 40 euro. Själv fick jag behörigheten i somras när vi var på väg till Kroatien. Därefter kunde resan fortsätta mot Kroatien i långtradartempo utan någon som helst oro för ebb i semesterkassan pga fortkörningsböter..... Det gick till så att jag åkte till en TÜV-station (jfr Bilprovningen) med ekipaget. Besiktningen genomfördes snabbt och nästan utan väntan. Kostnad 35 euro. Med ett utfärdat intyg (bestätigung) i handen blev jag hänvisad till stadens officiella skyltverkstad. En halvtimme senare kunde 100-märket införskaffas för 4 euro. Första svenska vagnen godkänd enligt de tyska tempo100-reglerna? Jag är osäker på detta men jag tror att man som utlänning har kunnat göra detta i Tyskland åtminstone sedan något år tillbaka. Det vore kul att få veta om någon annan på forumet också har gjort detta, skriv gärna i så fall!

2007-12-30 kl 10:55

Det låter himla bra , vi planerar en resa till kroatien nu till sommaren. Var låg den bilprovningen???? tacksam för svar Fam Lundqvist
Vi har en Wilk s3 funkar det med alla modeller och tyngder???

2007-12-30 kl 16:19

Dessa grundkrav gäller. För moderna vagnar ska det inte vara något problem:

Max 6 år gamla däck med tillåten hastighet 120 km/h (L)
Stabiliseringsdrag, ISO-godkänt
Husvagnens totalvikt får inte överskrida bilens tjänstevikt
ABS-bromsar på bilenKontroll och inspektion av bromsar, chassinr, stötdämpare etc. sker på TÜV. Själv gjorde jag detta i Rothenburg i somras på väg till Kroatien. Byter man bil så är det OK bara förutsättningarna ovan uppfylls. Formulärets nederkant Man tar med sig det vanliga när man åker utomlands, registreringsbevis för bil o vagn. Jag hade även med mig tekniska specifikationen för säkerhetskopplingen (Winterhoff i mitt fall) men jag tror besiktningsmannen bara kollade själva draget, är osäker. När ekipaget har besiktigats på TÜV, är det bara att åka till skyltverkstaden visa upp intyget och köpa tempo100-märket. Sedan bara att klistra på. Fråga personalen på TÜV var skyltaffären finns (troligen i närheten av stadens stadshus). Observera att skyltverkstaden kan ha lite knepiga öppettider, i mitt fall stängde etablissemanget kl 12. I vårt fall gjorde vi detta av speciella skäl i Rothenburg. Det ligger ganska långt söderut. Bättre då att söka upp en TÜV längre norrut så man kan utnyttja tempo100 bättre.Vad jag vet finns TÜV i eller omkring varje stad så det ska finnas många att välja på. Det går säkert att söka på nätet eller bara fråga sig fram på plats. Här är i alla fall adressen till min stationTÜV SÜD Auto Service GmbHAlte Steige 32, 91616 Neusitz b. RothenburgTelefon (0 98 61) 2295 Lycka till!/Per

2007-12-30 kl 20:19

Det går bra att fixa Tempo 100 i Danmark också. Många bilprovningar där utför detta uppdrag.Kan vara en lagom långhelgs resa så att allt är klappat och klart när semesterrusningen börjar.Gogglade lite på Tempo 100 och det finns en hel del dansk info att läsa. Bl.a dennahttp://www.norrby.dk/tempo100.htm

2007-12-31 kl 08:50

Visst det går också att ordna Tempo100 i Danmark. Kostnad 500 DKK. I Caravanbladet nr 4, som kom ut i höstas, finns en artikel om det också. Där nämns att om detta görs i Danmark ska hela hanteringen ta åtta arbetsdagar, från besiktning till dess att man har dokumentet i handen. Det ska också gå att ordna den administrativa hanteringen även om vagnen inte finns i Danmark. Då ska Applus bilsyn kunna utfärda ett förhandsgodkännande och alla papper vara klara när besiktningen har utförts.
Några länkar att kolla in vid intresse av Danmarksalternativet:
http://www.tempo100.dk
http://www.applusbilsyn.dk/
Ha det!
/PerG

2008-01-02 kl 09:31

Tack
För alla snabba svar bara att göra detta nu då låter som en bra grej då man ju vill komma fram nån gg =)
Tack igen Anna

2008-01-02 kl 09:45

Tja...än har jag inte förståt det där med 100....på den hastighet ligger man antigen man har skylten eller inte..rättare sagt låg man..numera med husbilen ligger man lite lägre och kommer fram dit jag ville änndå..

2008-01-02 kl 10:41

Grejen är att man i 100km/h garanterat slipper betala 6000:-? i forkörningsböter och kan ägna sin uppmärksamhet åt trafiksituationen istället för att spana efter tyska trafikpoliser...Gäller förstås husvagnsekipage.

2008-01-03 kl 18:09

Hej,
i Tyskland finns två olika bilprovning- mögligheterna att göra det 100 km/h-Zulassung för husvagnar.. Första är TÜV (Technischer Überwachungsverein www.tuev-nord.de) och andra heter DEKRA (www.dekra.de) sidorna på engelska också. Både finns i nästan större stad och priserna är detsamma på internet finns även en lista var alla TÜV- och DEKRA-stationer ligger.
En riktig förklaring med alla tekniska förutsättningar för ekipaget finns, så vit jag vet riktigt, bara på tyska (TÜV).Vänliga hälsningar, LYCKA TILL - MED ELLER UTAN 100km/h-skylt på vagnen/bilen & ETT GOTT NYTT ÅR!!!
KABE-Tyskland (som kör sedan flera år med 100 km/h klistermärket)

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1544 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 578 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 351 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842