V50 Drive,T5 AWD eller D5 AWD ? / av Anonym 2076393680

• 13 svar
V50 Drive,T5 AWD eller D5 AWD ?
2014-05-27 kl 11:05

Hej står inför val av dragbil till husvagn och det är modellerna i rubriken som är av intresse.
Vilken skulle ni som vana husvagnsdragare välja?
Vi kommer köra många mil både i Sverige och ute i Europa då vi säljer på marknader och festivaler från ca 1maj-30sept oklart om exakta mil!
V50 Drive känns överlägset i bränsleförbrukningen utan påkopplad vagn men hur tror ni den står sig när väl vagnen är kopplad,i bergig miljö tex österike?
Har aldrig ägt någon AWD innan och är inte säker på vad fördelarna egentligen är har småbarn och blivit rekommenderad AWD av säkerhetsskäl.

2014-05-27 kl 12:17

Jag skulle lägga pengarna på en av Volvos nya "VEA" motorer tex nya D4 som har bra kraft och går väldigt billigt, så mitt råd är att köpa en V60 istället för en V50 som utgått ur sortimentet.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2014-05-27 kl 12:20

Måste även lägga till, du hoppar lite från det ena till det andra... Du vill ha en D5 eller T5 men du skriver också om "Drive" motorerna den finns varken i D5 eller T5 och med AWD så lite svårt att veta vad du egentligen söker efter.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2014-05-27 kl 19:05

Hej Linda & Robin.
Glöm bensinmotorerna, beroende på hur stor vagn ni har så förmodligen är drivé den mest vettiga motorn för er. Awd har ni mest nytta av om ni drar vagnen på vintern då det är snö o kallt och det skulle ni inte så skippa den också. En D5 är häftig men onödigt dyr att både köra och serva. Satsa då hellre på en med automatlåda, det är oslagbart att dra vagn med en automatlåda, framför allt när du skall backa och krångla inne på campingar - luktar lätt bränd koppling annars.

2014-05-27 kl 20:03

Hej efter lite forskning så föll T5an bort direkt då jag upptäkte att detta var en "svensson racer" Ok så AWD är endast nödvändigt under snötider, hur tror du/ni Drive ter sig med ca 1200kg i uppförsbacke ?
Är helt färsk på husvagn&bil då vi endast ägt husbilar innan.

2014-05-27 kl 20:38

Robin o Linda skrev:
Hej står inför val av dragbil till husvagn och det är modellerna i rubriken som är av intresse.
Vilken skulle ni som vana husvagnsdragare välja?
Vi kommer köra många mil både i Sverige och ute i Europa då vi säljer på marknader och festivaler från ca 1maj-30sept oklart om exakta mil!
V50 Drive känns överlägset i bränsleförbrukningen utan påkopplad vagn men hur tror ni den står sig när väl vagnen är kopplad,i bergig miljö tex österike?
Har aldrig ägt någon AWD innan och är inte säker på vad fördelarna egentligen är har småbarn och blivit rekommenderad AWD av säkerhetsskäl.

Hur tung vagn ska ni dra?

Drive är en 1.6D på 109hk och den jag slog på, från -09, har en max släpvagnsvikt på 1300kg, oavsett körkort - räcker det? 240Nm bör väl räcka dra vagn med, men räkna inte med att det är någon raket. Men se upp med dragvikten - den första jag slog på fick bara dra 800kg, av någon anledning!!! Bäst kolla upp varje ex innan köp, för säkerhets skull, ifall dom har olika spec. Drive finns enbart med manuell låda, så automat är inget alternativ här.

T5 AWD är ju en väldigt törstig och dyr version och även D5 AWD är rätt dyr... Men känner ni att ni vill ha en sån - go for it! ;) Bägge är ju starka och fina o trevliga att köra. Sommartid är väl nyttan med AWD mest att ni slipper slira på blöta gräsmattor eller vid start i lösgrus. Så mycket mer "säkerhet" än så tror jag knappast ni kommer att uppleva av AWD under sommarhalvåret. Men tryggheten av att inte köra fast kan ju vara värd merpriset. Det kan bara ni avgöra.

Men om 4WD inte är något måste och ni även är öppen för bensin så varför inte en 2.4 utan turbo - finns med 140 och 170hk och bägge går bra! Får dra 1500kg, även med B-kort, så den räcker ju långt! Den 5-cylingdriga motorn går mjukt o fint och är stark så det räcker! Dessutom kryllar det av beg. 2.4!

Vill du hellre ha diesel så finns ju även 2.0D på 136hk. Får också dra 1500kg oavsett körkort. Ett mellanting mellan ytterligheterna Drive och D5.

Men, om enbart versionerna i rubriken var intressanta och ni tror ni kan stå ut med den långsammare Drive-dieseln så skulle jag nog rekommendera den - förutsatt att dragvikten räcker.

Börja med att provköra resp. modell utan vagn, så klarnar det nog vilken ni trivs bäst med! Sen rekommenderar jag att besöka biltidningarnas hemsidor och läsa begagnattesterna, för att lära sig vilka vanliga fel man ska se upp med. Tänk även på att V50 är en ganska liten och trång bil - apropå att ni har småbarn. Testa vid provkörningen att ni verkligen ryms i en V50! Anledningen till att jag säger det är att jag har en bekant som köpte en och sedan ångrade sig pga att den blev väl trångt, tyckte han...

Lycka till!

2014-05-30 kl 18:12

V50 är, precis som nämnts tidigare, en ganska liten bil. Är man bara två (eller möjligen tre) räcker den nog, men bagageutrymmet och baksätet är inte mycket att hurra för. V60 (som också nämnts) har ännu mindre bagageutrymme än V50, så ska ni ha med mycket packning så vore det inte någon av mina rekommendationer.
Själv har jag nyligen skaffat mig en V70II 2.4D med automatlåda, 163 hk/340Nm och bra med utrymme (även om Classic-modellen är lite större), den 5-cylindriga motorn har ett "mjukare" motorljud än grannens fyrcylindriga D4 som i mina öron låter tämligen "hårt" och slamrigt, bränsleförbrukningen stannade på 0,6 liter/milen (med vinterdäck) när jag var och hämtade den, och jag höll väl inte laglig fart hela vägen.. 1800 kg släpvagnsvikt (med utökad B-behörighet eller BE-kort), räcker för mina behov.
Sedan vad gäller AWD, så har det sina fördelar vid sämre väglag, men också sina nackdelar. En nackdel är att även om det går fortare att komma igång med AWD, så brukar det innebära att stoppsträckan kan bli längre eftersom många med AWD-bilar tenderar att köra för fort i förhållande till väglaget. Och när man ska få stopp på ekipaget gör AWD varken till eller från..
En annan nackdel med AWD är, att de kan vara väldigt känsliga på skillnader i däckens rulldiameter. Med en 2WD går det utmärkt att bara byta två däck åt gången, och två däck tenderar att bli billigare än fyra.
Slutligen innebär AWD att bilen blir tyngre, något som minskar den maximala dragvikten och lastvikten, men också att den vill ha lite mer bränsle och att skatten blir högre. Så om ni inte ska vara och köra på leriga vägar, blöta gräsmattor, dåligt plogade vägar eller liknande tycker jag personligen att ni ska överväga om en AWD-bil verkligen är nödvändig för era behov.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-05-30 kl 19:37

Snälla Nalle, nu är du allt väldans dåligt påläst: 2 vuxna sitter utmärkt i baksätet, bagaget är INTE mindre i V60 än en V50, att köpa en gammal V70 från 08 med den gamla dieseln vet jag inte om det är det mest rätta. Den nya 4-cylindriga går fantastiskt mycket mjukare än den 5-cylindriga, det nya awd systemet är inte alls känsligt för olika mönsterdjup som de volvo med det gamla systemet som fanns i slutet av 90-talet...
Finns så många fördelar med awd som du förmodligen inte har en aning om eftersom du inte kört det. Hade du kört en awd någon säsong tillsammans med din husvagn vågar jag nästan lova dig att du aldrig bytt tillbaka till 2wd.

2014-05-30 kl 23:47

Måste faktiskt hålla med Nalle här - V60s bagage är faktiskt något mindre än i V50. Kolla detta test: http://www.teknikensvarld.se/2012/01/19/28056/sverigemastaren/ Vissa mått är till V60:s fördel, andra till V50:s, men när det kommer till antalet läskbackar som ryms i resp. bils bagage så rymmer V50 37st och V60 endast 31.

Vad det gäller baksätet så skulle jag säga att bägge är ganska trånga, även om V60 är något bredare. Men som begagnat köp så är ju V60 en dyrare bil än V50, så det beror ju på hur mycket Robin o Linda vill lägga. V60 är ju en modernare och så till vida trevligare bil - men duger V50 så kommer ni ju billigare undan med en sån och får ungefär likartade utrymmen.

Men eftersom ni har småbarn så skulle nog även jag rekommendera er att titta på en V70 istället, om ni vill ha en Volvo. Åk ut och provkör, provpacka och jämför!

2014-05-31 kl 01:33

"Finns så många fördelar med awd som du förmodligen inte har en aning om eftersom du inte kört det."
Jodå T.G, jag har kört AWD där det verkligen behövs, dvs vid skogskörning och snöröjning med fyrhjulingen och traktorn. På bilsidan har jag också provat AWD, men jag har aldrig upplevt att fördelarna uppvägt nackdelarna. Och som jag sa, visst går det fortare att starta med AWD men den gör ingen skillnad när det gäller att få stopp på ekipaget. Det är snarare tvärtom eftersom ägare till bilar med AWD tenderar att köra fortare oavsett väglag = längre stoppsträcka.
När det sedan gäller körning med släpvagn/husvagn/stora vikter så hann jag med cirka 400 mil med husvagnen i fjol somras, jag har dragit släpvagnar (1300 kg totalvikt) fullastade, jag har kört FH16/520 med 4-axlig släp (totalvikt på ekipaget 60 ton) på såväl sommar- som vinterväglag och jag har, trots att dragfordonen "bara" haft 2WD, inte haft några problem.
Tittar vi sedan på bagageutrymmet hos V50 kontra V60 så har V60 en mer sluttande karosslinje från baksätets ryggstöd och bakåt, vilket ger en trängre lastöppning och ett mer svårpackat bagageutrymme. Baksätet då? Ja, jag sitter bättre (om än inte bra) i baksätet på en V50 än i en V60 och jag har vänner och arbetskamrater som bytt från V50 till V60 som säger samma sak.
Slutligen har jag aldrig sagt att Robin och Linda ska köpa en V70. Vad jag gjorde var att ge mina synpunkter på den, men eftersom du tar upp det så kanske det vore ett alternativ för dem? Bagageutrymmet i V70 är större (rymmer alltså mer då de ska åka på marknader/festivaler), baksätet är rymligare och säkerheten är fullgod. Med andra ord: En större, bekvämare och lika säker bil till samma slant..

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2020-10-27 kl 12:05

Det här är en gammal tråd, men resonemanget om två- eller fyrhjulsdrift är alltid lika aktuellt.

Jag har dragit husvagnar i området 1100-1500 kg i 30 år med bak- och framhjulsdrift. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag väntat på traktorer, hjullastare, fyrhjulingar, pickuper eller annat som kunnat dra vagnen åt mig, när min egen bil inte fungerat.

Sen jag köpte en XC70 D5 AWD har jag klarat mig utan draghjälp, trots att vagnen numera är uppe i 1700 kg. Skillnaden är så stor att om någon bara skulle berättat om den för mig, innan jag köpt AWD själv, hade jag trott att de överdrev.

Själva bilvalet i tråden är förstås inte aktuellt längre, men rent generellt är överladdade motorer överlägsna i dragbilar.

2020-10-27 kl 12:37

apersson850 skrev:
Jag har dragit husvagnar i området 1100-1500 kg i 30 år med bak- och framhjulsdrift. Jag har för länge sedan tappat räkningen på hur många gånger jag väntat på traktorer, hjullastare, fyrhjulingar, pickuper eller annat som kunnat dra vagnen åt mig, när min egen bil inte fungerat.
Men det beror nog mera på var man väljer att campa för jag har då aldrig sett någon traktor , hjullastare etc. på en campingplats för att någon gäst inte kommer därifrån. Det har säkert hänt men är nog mer ett undantag.

2020-10-28 kl 13:18

Självklart. Det är när det besökta evenemanget gör att ett visst campingområde behöver användas, vare sig man gillar det eller ej, som det kör ihop sig. Särskilt när det då kommer rejäla regnväder.
I det tredje exemplet nedan är det bara lutningen som är besvärlig. Så länge det gick att köra på rätt håll var det inga problem.

Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1621 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 686 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842