V90 CC AWD D4 eller Skoda Kodiaq Sportline TDI/DSG7 som dragbil? / av LJN

V90 CC AWD D4 eller Skoda Kodiaq Sportline TDI/DSG7 som dragbil?
2018-08-28 kl 20:09

Är nu nära att köpa ny bil som också ska användas som husvagnsdragare. Har två alternativ: Volvo 90 CC D4 AWD Advance SE + teknikpaket + Polestar. Välutrustad och snygg bil med fin invändig finish och känns som en milslukare på vägen. Nackdel, kan kännas lite "stor" utvändigt.

Skodia Kodiaq Sportline TDI 190hk/DSG7, utrustningspaket nära lika Volvo. Provkörde och blev positivt överraskad, lättkörd och bra sikt runt om. Styrningen och invändigt inte riktigt samma klass som Volvo men funktionellt och har mera "SUV" karaktär.

Vilken bil som har bäst 4-hjuls egenskaper på våta gräsmattor och snö vet jag inte? Bäst kvalité och andrahandsvärde på säg 6-8 års sikt?

Har förhandlat priser en vecka nu och skillnaden inkl mitt inbyte är 30 kkr upp för Volvon. Så även en fullutrustad Kodiaq kostar en slant och Volvo har ganska bra priskampanjer just nu.

Är det här som kanske har jämfört eller äger någon av modellerna?

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2018-08-28 kl 21:02

Båda bilarna är ju jättebra och snygga... Handlar nog mest om tycket och smak på detta och motoreffekten är ju samma på båda. Jag är ju lite av en Skodanörd så frågar du mig så skulle jag lägga min röst på Skoda:n
Hur tung och stor vagn ska du dra?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2018-08-28 kl 21:04

Såg på din signatur vad du hade för vagn så det har jag koll på nu :D

Resan är målet!
2018-08-28 kl 21:08

Japp, den väger ca. 1550 kg normallastad, kör med lite övervikt.... Och nästa vagn får nog en vikt runt 1700-1800 kg.

2018-08-28 kl 21:37

Lite udda alternativ kan tyckas. En kombi Vs. Suv. :)

Jag har för mig om, är rätt säker faktiskt, att jag läst en del artiklar som haft en del synpunkter angående Kodiaq'en (det finns det ju om alla bilar givetvis). Jag har gått igenom mitt eget biltidnings bibliotek och googlat men hittar inte just nu vad det var. Det kan ha varit synpunkter på hur DSG-lådan uppför sig. Den och backa med släp kanske inte är en lyckad kombo. Tips är att provköra den ytterligare någon gång och då i stadstrafik.

Själv hade jag nog tittat på nya XC60, så varför inte den som alternativ till Skodan?

2018-08-28 kl 22:04

Priset, en ny XC60 med lika utrustning V90CC är dyrare. Ca 40 kkr upp, brutto 550 och med rabatt något över 500. Motsvarande V90CC 450 kkr.

2018-08-28 kl 22:31

LJN skrev:
Priset, en ny XC60 med lika utrustning V90CC är dyrare. Ca 40 kkr upp, brutto 550 och med rabatt något över 500. Motsvarande V90CC 450 kkr.

Okidoki.

2018-08-29 kl 06:41

Jag har bara erfarenhet av första V90:n och den är inte helt positiv. Vi har ett antal på jobb samt i släkten.
Har varit en del strul med tekniken i dem. Särskilt med multimediaskärmen. Prova den väldigt nog, jag tycker den är lite störig då man får knappa runt lite för klimat osv. Sen laggar den och svarar inte alltid på tryck.
Bilen bör ha nivåreglering om du skall dra såvida du inte alltid vill åka runt och se ut som att du precis kom från bordershop i tyskland.
DSG har satt sina spår hos mig. Men är man medveten om hur man kör en sådan så kan den nog hålla.
Jag letar själv ny bil, och vill nog tillbaka till SUVträsket igen. Den lilla extra markfrigången kan vara guld värd ibland så man slipper slå i underredet om det blir lite lerigt och ojämt. En SUV är oftast kortare med bättre vändradie och det är en klar fördel när man baxar runt vagnen på en camping.

2018-08-29 kl 06:55

Är medveten att Volvo hade lite kvalitetsbekymmer med både XC90 och V90 i starten. Men den har höjts och responsen på pekskärmen nu på modell 2019 är likvärdig en nyare Ipad. Sen har Cross Country hygglig markfrigång.

Sen finns det röster som säger: Köp ingen VAG produkt på grund av deras kundvård för dieselgate och motorbekymmer mm.

2018-08-29 kl 10:59

Jag hade inte köpt någonting från VAG, med tanke på hur de agerar mot sina kunder, och inget någongstans ifrån med dubbelkopplingslåda när det ska vara en bra dragbil.
Jag hade heller inte köpt en dragbil utan nivåreglering. Just nu har vi två XC70, en med och en utan nivåreglering. Det är stor skillnad på hur de är att köra. Lite högre bilar är bra, särskilt för mig som titt och tätt ska ha runt vagnen på åkrar och liknande. Men den längre fjädringsvägen gör också att nivåregleringen är annu mer angelägen att ha.
Att vi alls har en utan beror på att den köptes begagnad, och det är inte så lätt att hitta bilar där ägaren hade vett att nivåreglera dem från början.

2018-08-29 kl 11:22

Båda har 4wd från Haldex, så bör vara någorlunda likvärdiga. Möjligen olika programmering kan skilja något?

Däremot tycker jag inte DCT, alltså DSG i Skodas fall, är så bra dra husvagn med. Inte för att jag hade nåt problem med PowerShiften i min V70, men det känns inte bra taxa med dubbelkopplingslåda. Den osade bränt några gånger, så känslan var att man bör bli klar snabbt. V90 CC har en bättre aut av dessa du väljer mellan, tycker jag.

Sen är det ju tycke och smak vad man trivs bäst med, hur man sitter osv. V90 är en lång bil, så det kan ju bli otympligt på trånga platser. Låna hem och ta en längre tur i båda bilarna så klarnar det nog. Lycka till!

2018-08-29 kl 12:54

Ja, det lutar åt Volvon. Har idag två stycken V60, en D3 aut MY2012 och en V60 T5 aut MY2015 och det är den senare som byts ut. Så jag känner väl till hur den nya 8-växlade automaten upplevs mm.

2018-08-29 kl 15:01

Jag kör en Octavia Scout med 150 hk diesel och nya DSG-lådan med 7 växlar och måste säga att den lådan är en fröjd.
Jag har nog inget negativt att säga om den, kördee ner till Italien i sommar med en vagn på 1800 kg och la bara i D-läget och farthållaren i 95-100 km/h och bilen gick hur smidigt som helst.

Resan är målet!
2018-08-29 kl 15:56

Har också 7-växlad DSG i min Tiguan och kan inte känna igen mig i att den inte skulle vara bra på en dragare.
Funkar kanon. Speciellt i sportläget.
Har på lite drygt ett år åkt 4200 mil och av det har vagnen hängt efter i 1300 mil.
Första 700 milen med Cabbyn som vägde 2400 kilo och de sista 600 milen med Kaben som väger "minst" 2000 kg.
Inga som helst problem.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar som vinter säsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-08-29 kl 17:13

En välutrustad V90 CC D4 AWD Polestar beställd :)

2018-08-29 kl 19:02

LJN skrev:
En välutrustad V90 CC D4 AWD Polestar beställd :)

Är övertygad om att du valde rätt. :)

2018-08-30 kl 02:50

Det är inga problem att köra längs en landsväg med dubbelkopplingslåda. Det är vid rangering på besvärligt underlag som de är värdelösa. Jag var för ett tag sedan ute på ett ställe är det krävdes ca 2000 r/min för att bilen alls skulle orka flytta ekipaget, på ettans växel. Det är inga problem med momentomvandlare, även om den blir varm. Men en lamellkoppling, även om den är våt, frestas och slits hårt under sådana förhållanden. Den ger ju ingen momentökning heller.

2018-08-30 kl 06:34

Det börjar bli svårt att hitta bra dragbilar till rätt pris nu tycker jag. Iallafall för oss som har lite tyngre vagnar. Denna sommaren körde jag med en OBD-kopplad mätare som visade oljetemp, växellådstemp osv. Jag har fläktkyld oljekylare till automaten på min och den låg mellan 90-100 grader. Även efter backning upp för en backe, inne på en camping.
Med Passaten(DSG) jag körde för några år hade det inte gått då lådan hade överhettat. Det är klart att man kan köra DSG om man är medveten om vad man inte skall utsätta den för.

2018-08-30 kl 15:33

Det är bra att du köpte "svenskt" så jag kan ha jobbet kvar några år till.Och bilen du beställt får väl dra 2200 kg så då har du så du klarar dig.Du kommer att få en väldigt fin bil som är underbar att köra.

2018-08-30 kl 19:47

Tittade i instruktionsboken som är lite otydlig angående maximal dragvikt:

D4 AWD D4204T14 Automat
B 1800kg
C 2400kg
Max kultryck 130 kg

B Gäller bilar som inte är utrustade för förhöjd dragvikt.
C Gäller bilar som är utrustade för förhöjd dragvikt.

Är ganska säker att för Sverigebilar är det 2400 kg som gäller.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2018-08-31 kl 06:13

David skrev:
Det är klart att man kan köra DSG om man är medveten om vad man inte skall utsätta den för.
Tack, då är vi eniga. En växellåda som inte funkar till allt jag vill ha den till är per definition oduglig, och det var det budskapet jag ville få fram.
Min momentomvandlarlåda har för övrigt vattenkyld oljekylare, vilket i sig visar att konstruktören redan där tänkt den för tuffare tag än din DSG.

Hur upplever du möjligheten att finlira med hög belastning? De DSG jag har kört har varit ryckiga i låg fart, då lådan velat antingen koppla in eller ur drivningen. Detta givetvis för att undvika överhettning.

Högsta tillåtna släpvagnsvikt för just din bil ska stå i registreringsbeviset. Tillsammans med högsta tillåtna tågvikt. Max kultryck däremot anges i bruksanvisningen.

2018-08-31 kl 08:05

apersson850 skrev:
David skrev:
Det är klart att man kan köra DSG om man är medveten om vad man inte skall utsätta den för.
Tack, då är vi eniga. En växellåda som inte funkar till allt jag vill ha den till är per definition oduglig, och det var det budskapet jag ville få fram.
Min momentomvandlarlåda har för övrigt vattenkyld oljekylare, vilket i sig visar att konstruktören redan där tänkt den för tuffare tag än din DSG.

Hur upplever du möjligheten att finlira med hög belastning? De DSG jag har kört har varit ryckiga i låg fart, då lådan velat antingen koppla in eller ur drivningen. Detta givetvis för att undvika överhettning.

Högsta tillåtna släpvagnsvikt för just din bil ska stå i registreringsbeviset. Tillsammans med högsta tillåtna tågvikt. Max kultryck däremot anges i bruksanvisningen.

Vad det gäller DSG så behöver det inte vara situationer med släp. Var och provade en Passat Alltrack hos den lokala VW-handlaren. Testbilarna brukar stå uppställda framför det stoooora skyltfönstret (jo, ni vet hur dagens flashiga bilvarus ser ut). Skulle backa upp bilen mot det här skyltfönstret men det var en liten asfaltskant som hindrade mig från att göra det "enkelt", fick gasa på lite och djä...ar vad nära det var att bilen tog ett skutt genom skyltfönstret.

2018-08-31 kl 22:15

Ja, det där är exakt min erfarenhet också. Samt att det blir flera gånger värre med släp, för det går ju alltid tyngre.
Möjligheten att finlira/krypa är mycket bra med min XC70 med momentomvandlarautomat, trots att bilen inte har lågväxel. Men Hill Descent control innebär också att gaspedalen blir mindre känslig, så det är mycket lätt att dosera kraften med foten. Och lådan tål det, med sin vattenkylda oljekylare. Det var något annat med äldre Volvomodeller, som hade luftkylda oljekylare (utan fläkt). De kunde bli överhettade.

2018-09-01 kl 10:34

Har volvo skippat powershift i de nya bilarna? Jag vet att vissa har "riktig" låda. Men jag har inte titta på volvo sen de valde att leka premium. Jag gillar inte heller deras infotainment och avsaknaden av knappar. Inte heller den blanka plasten som sitter runt skärmen. Men det har snart alla tillverkare har jag märkt. Väldigt premium tydligen.
Men när Kia hade det 2012 i sorento och sportage var det billig kinaplast enligt motorkåren. Konstigt som det kan bli :)

2018-09-03 kl 14:42

Powershift, alltså dubbelkopplingslåda, har bara funnits i Volvo med klenare motorer. Samma modeller med något annat än mopedmotor hade momentomvandlare parallellt. Powershift finns inte alls i kombination med motorerna i VEA-serien.

2018-09-03 kl 22:51

Har DSG7:an i vår Audi... Enda gången jag någonsin upplevt den som någon svaghet har varit backa med husvagnen upp för en kant medans bilen stod på vått gräs... För att trycka till så att backautomatiken gick in fick trycka till såpass att när lådan i sekunden efter lade ut fullt driv på hjulen (på framhjulsdriven bil) så att bilen mest spann på gräset...

Upplever den som extremt mycket trevligare än DSG6:an.

2018-09-04 kl 06:23

Köper man en helt ny bil som har dubbelkopplingslåda behöver man nog inte oroa sig.
De flesta jag känner köper nya bilar och behåller ett par år. Säljer när garantin går ut typ. Jag är för snål för det. Köper oftast nästan ny bil, kör till över 20k mil. Då är det inte så mycket värde kvar på bilen. Men vissa fabrikat har bränt en, det är svårt att tvätta bort.
Ser fram emot en recension av ny bilen från TS när han har fått hem den.

2018-09-04 kl 10:26

Jo, det är så olika. Förra gången jag köpte ny bil hade jag den i 18 år och 50000 mil. Den här vet jag inte. Har bara kört 26000 mil än. Tycker inte den känns gammal.

2018-09-04 kl 11:48

Jag har mina bilar 3 år och typ 6000 mil, så lite skillnad helt klart... ;)

2018-09-04 kl 15:14

Jag har en Tiguan TDI 4M 2014 med DSG och den har fått dra både husvagn (1700kg) men främst båtvagn (dubbelboggi + 2500kg last) upp och ned för ramper och i trånga manövreringar i många år. Har fungerat klanderfritt.
Nivåreglering behövs inte alls i Tiguanen och då har båtvagnen ett högt kultryck.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1491 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 549 fristående campingplatser och 536 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

• Husvagn & Camping 2018-06

• Husvagn & Camping 2018-05

• Husvagn & Camping 2018-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842