Vad säger lagen om dragvikt? / av Fjarsmans

• 24 svar
Vad säger lagen om dragvikt?
2010-01-21 kl 10:18

2010-01-21 kl 10:25

Är det någon som har koll på vad lagen säger om dragvikt och överlass. Vi har funderat på en Hobby 650 som har en totalvikt på 1800 kg och en max last på ca 80 kg. Om vi har en bil som får dra 1800 kg och kör med övervikt. Blir det olovlig körning då eller bara böter för övervikt? Och isåfall hur mycket böter blir det?
Om det är olovlig körning kan man ju inte köra med en sådan vagn. Det måste ju bara vara till för säsongare som inte lastar sin vagn. Ca 80 kg i max last är ju ingenting.

2010-01-21 kl 13:11

Så säger reglerna:
Vägverket hänvisar till lagtexten där det står att totalvikten för (bland andra, red:s anm) släpfordon är Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer och den största mängd gods som fordonet är inrättat för. Just detta inrättat för är avgörande. För hur du än lastar din husvagn, kan du inte ändra den totalvikt vagnen en gång blev inrättad för. Lasten påverkar alltså inte totalvikten enligt de här juridiska termerna, oavsett vad vågen visar vid det enskilda tillfället. Således är det inte fråga om olovlig körning i det här fallet. Däremot är det överlast om du har lastat mer än vad maximilasten tillåter, och böter är att vänta.Hur stora böter det handlar om beror på hur stor överlasten är. Så här beräknas det, enligt Riksåklagarens föreskrifter: Överlast i procent av maximilasten: Böter:
10 20 procent 2 000 kronor
21 30 procent 2 500 kronor
31 40 procent 3 000 kronor
41 50 procent 4 000 kronor
Det finns alltså anledning att fundera över lastförmågan, och om den är tillräcklig. Till våra tester har vi skapat en norm för att få en uppfattning om just det i testfordonen, så kallad funktionsnormerad vikt. Där ingår grundutrustning för att boendet ska fungera, som sängkläder, köksgeråd, hygienartiklar och liknande. Den beräknade vikten av det är 75 kg. Till det kommer personlig utrustning, kläder och skor, vilket vi har beräknat till 10 kg per person. Däremot har vi inte räknat sådant som inte är nödvändigt, som utemöbler, tv, dator, fiskedon, golfutrustning, kameror, böcker Detta kan ge god vägledning när det gäller att bedöma lastförmågan på en tilltänkt husvagn.
Ingela

2010-01-21 kl 13:12

Eftersom du måste ha BE-behörighet för att kunna dra en vagn med en totalvikt på 1.800 kilo, så kan du inte råka ut för olovlig körning. Men du får förmodligen böter om vagnens totalvikt är högre än bilens tillåtna dragvikt. Har du alltså enbart B-kort, så spelar det ingen roll vilken lastvikt du har, eftersom det inte finns några bilar som får dra 1.800 kilo då bilens tjänstevikt måste vara minst 1.800 och då är bilens totalvikt säkert mins 2.200 kilo och då blir ekipagets totalvikt minst 4.000 kg vilket ju är långt över de 3.500 som det får väga. Det blir alltså olovlig körning om du bara har B-kort för denna fordonskombination och du kan bli av med körkortet.

2010-01-21 kl 14:54

Nej kenny där har du fel man blir inte av med körkortet det var förr. Det blir böter och man får ställa ekipaget på stället och inte köra en meter till. Så är det, läs forum Pratat med trafikpolisen
Jag har kollat detta.

2010-01-22 kl 10:03

Vid olovlig körning lär man få böter på 900 kr samt en varning. Jag skrev inte att man blir av med körkortet, utan man kan bli det. Det kan hända t.ex. vid upprepade olovliga körningar, eller om man kör en trafikfarlig fordons-kombination.

2010-01-22 kl 10:58

Man kan köra mot rött också.

2010-01-23 kl 12:25

Att framföra en fordonskombination eller ett fordon utan behörighet ÄR olovlig körning. Tex att med B-kort dra en husvagn med för hög totalvikt. Enligt en trafikpolis som jag talade med för några år sedan kan det leda till körkortsindragning.
Sedan undrar jag om en Hobby 630 med totalvikt 1800 kg verkligen inte får lasta mer än 8o kg? Det betyder ju att tjänstevikten är 1720kg.
Vi har haft två 630 kmfe, den första en 01:a med tjänstevikt 1570 kg, den andra en 07:a på 1530 kg. Vattenburen värme resp luftburen. Sverigeköpt resp direktimport .
Vad har man stoppat i din vagn som väger 150-190 kg mer?

2010-01-23 kl 12:45

Kanske är en light version ?
Vet att cabby har såna å det kan bli lastvikt på 30kg på dom .

2010-01-23 kl 14:39

Skogsmulle läs vad Ingela Svenson skrivit tagit fram ang detta ett par inlägg högre upp.
Det är ett utdrag från VÄGVERKET och LAGEN!!!!!!!

2010-01-23 kl 17:37

Axelv. jag förstår vad du menar och har inte påstått motsatsen heller. Att köra med överlast är inte olovlig körning. Mitt inlägg gällde din och Kennys diskussion om olovlig körning med B-kort som iof blev lite OT i den här tråden, sorry.

2010-01-23 kl 22:05

Det bästa är att folk läser den riktiga lagtexten inte vad folk TROR är lagen.

2010-01-24 kl 22:02

Jag hittade maxlasten i nya Husvagns och Husbils katalogen där alla modellerna finns representerade. Jag kan ha tittat fel. 80 kg kanske inte var maxlasten. Detta gällde en ny Hobby 650 KFU. De tidigare vagnarna har bättre maxlast.
Just att det var 80 kg spelade i sammanhanget ingen roll. Det var själva grejen jag ville åt. Alltså om man från början åker med ett tillåtet ekipage men lastar för mycker och då råkar ut för olovlig körning.
Tack för allt intresse.

2010-01-25 kl 07:35

Där kom det igen olovlig körning?????
Man hoppas att det finns några som detta gått in hos i allafall, att överlast inte är olovlig körning.

2010-01-25 kl 08:50

Axelvevaxel har tydligen missförstått mitt inlägg.
Inläggen startade med att man frågade om det kunde vara olovlig körning om man körde med överlast.
Mitt svar var att om man har BE-körkort, så kan det aldrig vara olovlig körning.
Den fordonskombination som nämndes i exemplet får inte framföras med B-kort, vilket jag även försökte förklara. Men eftersom man frågade om det var olovlig körning att köra med överlast, så förmodade jag att Fjärsmans enbart hade B-kort. Så skulle han köra detta ekipage med B-kort, så blev det alltså olovlig körning, oavsett överlast eller ej, eftersom fordonskombinationen väger över 3.500 kg och vagnens totalvikt överstiger bilens tjänstevikt..
Men om det nu ändå skulle vara så att man ertappas för olovlig körning, så är praxis att man får böter och en varning, men det finns ingenting i lagen som säger att man inte kan bli av med kortet.
Jag har aldrig påstått att överlast är olovlig körning. Läs en gång till så går det kanske upp ett ljus!

2010-01-25 kl 17:45

Det händer i de flesta trådar att det spretar iväg lite och trådarna utvecklas och berör närliggande frågor. I det här fallet från eventuella konsekvenser av överlast till eventuella konekvenser av olovlig körning. Jag hoppas inte att det är alltför många som har tagit illa vid sig vid mitt tilltag att hänga på den utvecklingen i denna intressanta tråd.

2010-01-25 kl 18:20

Samma här hoppas man inte retar upp någon känslig person, men det är roligt och givande att vara med i lite diskussioner.
Ha det bra!!

2010-02-25 kl 11:25

Jag förstår inte riktigt och har en följdfråga som kan reda ut det för mig.Låt säga att jag har en bil som får dra 1800Kg, men med B-kort endast 1470Kg och jag har B-kort.Om jag då har en vagn som har totalvikt 1470Kg som jag lastat 50 Kg för mycket i.Då har jag dels övervikt på vagnen och dels drar jag 1520Kg, medans jag bara får dra 1470Kg.
Att det är övervikt förstår jag, men är det även olovlig körning eller inte?

2010-02-25 kl 12:22

[quote user="sblixten"]
Jag förstår inte riktigt och har en följdfråga som kan reda ut det för mig.Låt säga att jag har en bil som får dra 1800Kg, men med B-kort endast 1470Kg och jag har B-kort.Om jag då har en vagn som har totalvikt 1470Kg som jag lastat 50 Kg för mycket i.Då har jag dels övervikt på vagnen och dels drar jag 1520Kg, medans jag bara får dra 1470Kg.
Att det är övervikt förstår jag, men är det även olovlig körning eller inte?
[/quote]
Eftersom totalvikten är den tillåtna för ditt körkort är det inte olovlig körning. Däremot blir det böter för överlast.

2010-02-25 kl 14:29

[quote user="Ingela Svenson"] Däremot är det överlast om du har lastat mer än vad maximilasten tillåter, och böter är att vänta.Hur stora böter det handlar om beror på hur stor överlasten är. Så här beräknas det, enligt Riksåklagarens föreskrifter: Överlast i procent av maximilasten: Böter:
10 20 procent 2 000 kronor
21 30 procent 2 500 kronor
31 40 procent 3 000 kronor
41 50 procent 4 000 kronor
Det finns alltså anledning att fundera över lastförmågan, och om den är tillräcklig. [/quote]

Som Ingela skrev här ovanför.
Kan vara på sin platts att förtydliga (även om det står där)
Har du 80 kg i lastvikt så beräknas böterna från dessa 80 kg, altså, har du 88 kg så är det 10%. 120 kg så blir det 50%. Över 50% så hamnar man hos åklagare.

2010-02-25 kl 16:07

Det är bra att det finns de som reder ut vikt och körkortsregler m.a.o. väcker upp minnet för de som frågar är det visst några år sedan de tog kortet.. så att uppdatera teorin e nog inte så flel, gäller även mej,,,vikter har alltid ställt till problem för de flesta ....de e bara att läsa på. Glad vår ..-häls Edling

2016-02-07 kl 13:09

Som raderad skriver, det är inte fel att uppgradera chipset skallen.Jag har en Volvo 850 96:a Max släpvikt står det 1600kg Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1530
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2280. Vad ska man rätta sig efter. Har ej tittat på kroken vad den skylten säger. Men om den säger 2000kg då river jag mig i skallen mer än en gång.

2016-02-07 kl 14:12

Inte alls särskilt svårt. Din bil får max dra 1600kg. Har du B-kort får du max dra 1530kg. Om du har utökad körkortsbehörighet B blir det därmed 1600kg, eftersom bilen sätter begränsningen för max släpvagnsvikt. Med E-kort blir det också 1600kg.

Att det står 2280 under utökad körkortsbehörighet B beror enbart på att man tar tågvikten 4250kg minus bilens totalvikt - alltså bara en teoretisk vikt. Men du får ju aldrig dra mer än bilens max släpvikt.

Samma fenomen, med högre vikt än max släpvikt, kan även uppstå på små lätta bilar när man räknar ut totalvikt vid B-kort, då man tar 3500kg minus bilens totalvikt. Kolla på ex nån liten Nissan Micra eller liknande i bilregistret, så ser det ut som man får dra hisnande mycket mer med B-kort än vad bilen klarar. Men det är alltså bara en teoretisk vikt. Man får ALDRIG dra mer än bilens max släpvikt!

Skulle det sen stå 2000kg på kroken så förändrar det inte ovanstående. Bara vad kroken max klarar, men bilens max släpvikt sätter fortfarande gränsen.

2016-02-26 kl 14:05

Det där är heller inte helt korrekt.
Man får inte dra ett släp med BRUTTOvikt högre än bilens max släpvagnsvikt. Det beror enbart på bilen.
Däremot kan man dra ett släp med TOTALvikt högre än bilens max släpvagnsvikt. Det beror enbart på körkortet. Släpet behöver ju inte vara lastat så mycket att BRUTTOvikten överstiger vad bilen får dra.

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1552 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 616 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 359 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842