Övervikter
2011-08-07 kl 12:39

krister-j skrev:
Cabbyn skrev:
Min körkorts behörighet är A BE C DE. Jag är Bussförare till yrket, kört i 28 år.

Det här är jag novis på & detta kanske är en dum fråga.
Men om man tar ett DE kort så undrar jag om inte CE kommer med automatiskt?

Förtydligande! Det är behörigheten E jag menar! Om E tas till busskortet så kommer det väl till lastbilskortet automatiskt?

Eftersom DE är högsta behörigheten så ska det fylla på neråt oxå .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-08-07 kl 13:16

Mitt nya hem skrev:
I tex Tyskland så har dom alltid högre totalvikt på husvagnarna, och inte tror jag alla har E-kort där... Skulle vara bra att man fick dra mera på vanligt B-kort.

Ärligt talat NEJ... Jag har oxå varit chaufför.. Kört lastbil i 20 år har runt 200 000 mil på vägarna..
Om ni visste hur det går till många ggr med husvagnar.
Långt ifrån alla behärskar sånt, dels så fellastar dom, negativt eller positivt i dragkulevikt.
Många kör inte ens bil till jobbet under året, utan åker kollektivt, sen spänner dom på värsta kaben/Polaren eller vilken som... lastar in allt dom vill ha med.... Ahh 80 km/h ahh det går ju bra det här, jag ökar till 85,,, 90....
Herregud vad man har sett folk köra på dom mest korkade sätten...
Bilarnas bromsar får ju helt andra egenskaper när man har 1-2 ton bakom sig.... För att inte säga vobblingstendenserna...

Nej, inte höja vikterna, men... I vanlig trafiksskoleundervisning skulle alla vara tvungna att koppla till ett släp. (Typ Cargo) köra, backa ha maxvikten i såklart..
sen skulle det dessutom för alla körkortsinnehavare vara obligatoriskt med 5 års-kontroll..
dvs, inte ett komplett omprov, men syn, läkarundersökning, lättare teoriprov och vanlig fordonshantering dvs körning...
Allt skulle kosta typ, 150 spänn, för att alla ska kunna ha råd att ha kvar lappen... Resten skulle staten, och försäkringsbolagen betala in, då det kommer att sparas en väldans massa olyckor och tillbud i vår trafik.

2011-08-07 kl 13:40

conny-555 skrev:
krister-j skrev:
Cabbyn skrev:
Min körkorts behörighet är A BE C DE. Jag är Bussförare till yrket, kört i 28 år.

Det här är jag novis på & detta kanske är en dum fråga.
Men om man tar ett DE kort så undrar jag om inte CE kommer med automatiskt?

Förtydligande! Det är behörigheten E jag menar! Om E tas till busskortet så kommer det väl till lastbilskortet automatiskt?

Eftersom DE är högsta behörigheten så ska det fylla på neråt oxå .

Alltså borde han ha även CE eftersom han har DE? Eller har jag fattat fel?

2011-08-07 kl 18:43

Nej du har rätt

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-08-07 kl 22:44

Jag får väl svara på detta som ställde till huvudbry. Det är så att när jag tog mitt busskort 1981 fick man C lastbil på köpet men inte med tungt släp CE. Men däremot fick man BE på köpet. Men nu har körkorts reglerna ändrats igen den som tar körkort i dag som till ex lastbil buss får inte något på köpet, utan måste göra en uppkörning för varje bokstav. även BE. Och dessutom måste det till ett Yrkesförarbevis äldre förare har detta som hävd till 2015, sen måste alla ta detta. Det går inte att hoppa bakom ratten bara för man har en högre behörighet, om yrkesförarbeviset fattas. Och de som är över 45 år måste genomgå en läkarundersökning vart 5 år. Jag tror jag har förklarat.

2011-08-08 kl 06:03

Okej! Tack för svar.
Det nya med läkarundersökning & yrkesförarbevis hade jag koll på. Men jag trodde fortfarande att E-behörigheten hamnade till både lastbil & buss när man tog det till bussen.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842