Volvo V 50 Diesel som dragbil? / av Adria 07

• 9 svar
Volvo V 50 Diesel som dragbil?
2011-04-19 kl 14:59

Undrar om det är någon som kör en nyare Volvo V 50 Diesel (2,0 liter) som dragbil? Och om någon gör det, är den bra? Eller om ni tycker något inte är bra, skriv gärna det också...... Vagnen vi har väger 1350 kg och har en totalvikt på 1420 kg. Hoppas att någon kan hjälpa mig i dessa funderingar.
Glad Påsk!

Susanne
2011-04-19 kl 18:23

Jeg har en Volvo V50 årsmodell 2090 årsmodel med 2,0 dieselmotor. Jeg fikk også montert støtdempere bak som automatisk holder bilen i normalhøyde bak når bilen belastes bak (Volvos orginale). Fungerer utmerket! Det jeg ikke er 100 % fornøyd med er at ved kjøring i stigninger, klarer den ikke alltid å holde hastigheten når man anveder cruisecontrollen, da må man veksle manuelt om signingen er for brant. Men på vanlige motorveistigninger er det ikke noe problem. Jeg har en 13 pol Jaeger kontakt på bil og vogn og ønsket å¨levere strøm til kjøleskap og batteri booster, men det ville ikke Volvo. De mente at kjøleskapet brukte for mye strøm. Men min slutsats er : Bilen rekomanderes. Jeg drar selv en Solifer S7 med totalvekt 1400kg.

2011-04-26 kl 10:25

Tack för ditt svar! Ska nog låna en Volvo V50 och prova dra husvagnen.

Susanne
2011-05-24 kl 14:13

Hej! V50 är en alldeles utmärkt dragbil, en perfekt motor med bra vridmoment och låg bränsleförbrukning. Det är en 2,o diesel från PSA gruppen. Jag har en Peugeot 407SW och en Volvo V50 2;oD, det är likadana motorer i bägge bilarna. Med husvagn ligger bägge bilarna på 0,98-1lit/mil, utan vagn blandad körning ca:0,65 lit/mil. Men du måste förstärka bakvagnen med nya stötdämpare precis som någon fra Norge föreslagit.
Lycka till Lasse

2011-05-29 kl 18:57

Är det Volvo stötdämpare som går att eftermontera har du någon beteckning?

Hälsn Sac

2011-05-29 kl 21:19

Jag har en S40 , borde ju vara samma bottenplatta som V50. Jag kollade med Volvo dom hade förstärkta fjädrar som dom monterade på ,när jag hänger på husvagnen 80kg på draget sänker bilen sig 2cm . Kostnad år 2005 totalt 1532 kr Fjädersats (VO 30664023)
Mvh Amigo

2011-05-29 kl 21:39

Hur vet man om man behöver en förstärkt stötdämpare bak på bilen?
Har en ny Mondeo 2.0 TDi, innan hade jag en Peugot 307 utan förstärkt stötdämpare och tyckte det gick bra ändå.
Mvh Ove

2011-05-30 kl 10:48

Scatman skrev:
Hur vet man om man behöver en förstärkt stötdämpare bak på bilen?
Har en ny Mondeo 2.0 TDi, innan hade jag en Peugot 307 utan förstärkt stötdämpare och tyckte det gick bra ändå.
Mvh Ove

Ja det var ju bra då sparade Du ju dom pengarna.
Mvh Amigo

2011-05-30 kl 19:37

Min erfaring med støtdempere som blir hårdere ved økt belastning på bakakselen er bare positive. Jeg kan ikke forstå at de er unødvendige ved økt belastning, i så fall må bilen har stive fjærer eller harde støtdempere som gjør bilen støtig ved bruk uten vagn på kroken.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1253 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 514 fristående campingplatser och 292 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 447 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen 2014!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2014-12

• Husvagn & Camping 2014-11

• Husvagn & Camping 2014-10

• Husvagn & Camping 2014-09

• Husvagn & Camping 2014-08

• Husvagn & Camping 2014-07

• Husvagn & Camping 2014-06