2014-06-12 kl 20:51
|
|
Hej, |
2014-06-12 kl 20:52
|
|
kan tillägga att det är 181hk motorn och inte 163:an |
2014-06-12 kl 21:27
|
|
Det är samma motor. |
|
2014-06-13 kl 09:52
|
|
Nä du det är så långt ifrån samma motor du kan komma... Nya VEA motorn är helt nyutvecklad och är en 4 cylindrig motor mot 5 på den gamla. |
|
Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021 Resan är målet! |
2014-06-13 kl 10:43
|
|
Märkligt kan det bero på däcken eller antisladdsystemet tro. Läst att även vissa nya Passater har gjort detsamma med husvagnar, de har nästan åkt av vägen innan de kommit upp i 70 - 80km/h |
2014-06-13 kl 10:58
|
|
Det låter märkligt. Jag kör själv en xc70 D4 awd -13 med automat och drar en enkelaxlad på 1600 kg. Jag upplever det som fantastiskt stabilt. Dubbelaxlat brukar ju dessutom gå ännu stabilare. Nu kanske vår nivåreglering gör det aningen stabilare. Hade du rätt kultryck och lufttryck i däcken? Annars kanske det är någon sensor i antisladden som inte är helt hundra!? Det kan ju vara många olika fel som kan ligga bakom, men är allt ok med bil och vagn, borde färden gå väldigt behagligt. |
|
2014-06-13 kl 12:30
|
|
Läs på innan du svarar. TS skriver att han har EN AWD då är det gamla 5 cylindriga motorn. VEA finns (ännu) inte till AWD oavsett modell. |
2014-06-13 kl 13:04
|
|
Spelar det ngn roll vilken 181hk motor det är 4cyl el 5cyl? Problemet är ju att den inte känns stabil med husvagnen efter? |
2014-06-13 kl 13:11
|
|
Missade att det var en AWD så då har du rätt i det du skrev, sorry. |
|
Kör en VW Golf Alltrack TDI -2021
Drar en LMC Vivo 522 K -2021 Resan är målet! |
2014-06-13 kl 13:31
|
|
Troligtvis inte. Men eftersom TS själv skrev in det i ett nytt inlägg så tyckte jag att jag kunde svara på det. Inget konstigt idet tycker jag när jag svarar på hans inlägg. |
2014-06-13 kl 13:31
|
|
It's OK. ![]() |
2014-06-13 kl 20:14
|
|
@thommiee |
2014-06-13 kl 20:40
|
|
Tack för svar, var till en handlare för att köpa en Knaus 690 2011 i dag som jag bestämt mig för. Provkörde den givetvis först och den gick hur bra som helst efter Volvon!! Tyvärr när jag kom tillbaka så fick jag se att hela vänstersidan var liksom karossen lös, aluminiumet hade släppt från stommen och var vågig så man kunde trycka på den… |
2014-06-13 kl 21:04
|
|
Hallå |
2014-06-13 kl 21:16
|
|
inte värre konstigt än att knausen har ett modernare chassis samt den bättre handsken till draget |
2014-06-13 kl 21:35
|
|
Okej! Säkerhetsdrag det gör mycket på väg egenskaperna! |
2014-06-13 kl 22:05
|
|
En med beteckningen D4 är det då en fyrcylindrig motor, och den det står D3 på är en 3 cylindrig motor och D2 är 2 cylindrig är det så? |
2014-06-13 kl 22:38
|
|
Nej! |
2014-06-13 kl 22:59
|
|
Här kan du se vad respektive motor innebär för V70: https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v70/2014/specifications Som du ser har beteckningarna inte längre något med antal cylindrar att göra, utan är enbart ett sätt att gradera motorerna inbördes. Volvos motorbeteckningar kan tyckas lite röriga nu, eftersom samma beteckning inte ens innebär samma sak på två olika modeller. Ex har en D3 hos V70 136hk medans en D3 hos V40 har 150hk. Snart kommer alla motorer att vara 4-cylindriga och på sikt kommer möjligen även 3-cylindriga, men en tid till finns även motorer med fler cylindrar kvar. |
2014-06-13 kl 23:05
|
|
Fuktskada, är min första tanke... Eller kan det vara en krockskada, alt tillverkningsfel? Spontana tankar från mig... |
2014-06-14 kl 10:49
|
|
Jag förstod nog det, jag ville bara se vad jag fick för svar, om ni tog det på allvar. |
2020-10-09 kl 13:22
|
|
Jag ramlade över en gammal tråd. Det händer ju att folk söker efter saker och hamnar i gamla trådar, så jag kommenterar ett inlägg ändå, fast det är gammalt. Då vi har två XC70, en med och en utan nivåreglering, kan jag svara för att bilen inte blir "aningen" stabilare med nivåreglering. Skillnaden är dramatisk. Min vagn är också enkelaxlad, med totalvikt på 1700 kg. Det innebär ett evigt gungande att dra den med bilen utan nivåreglering. I den med upphör det inom en kilometer, när nivåregleringen hunnit anpassa sig.För övrigt går båda bra att dra med. Den ena är en D4 (181 hk/400 Nm), den andra en D5 (230 hk/470 Nm). Båda med automatlåda och AWD. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.