Volvo V70 som dragbil? / av Anonym 636793681

• 21 svar
Volvo V70 som dragbil?
2014-06-12 kl 20:51

Hej,

Hämtade för en månad sedan min V70 D4 AWD -14 (automat)
Glad i hågen häktade jag på min dåvarande vagn, en Hobby 650. Väger 1630kg tjänstevikt…Döm av min förvåning när det var en skräckupplevelse att dra den efter väg med Volvon!
Ngn mer som upplevt samma sak?
Står i begrepp att köpa ny vagn men vet inte om man ska inse att de får bli en mindre enkelaxlad med tanke på köregenskaperna :-(

Före Volvon hade jag en Mitusbishi Outlander -13, den var helt okej att dra samma vagn med!

/T

2014-06-12 kl 20:52

kan tillägga att det är 181hk motorn och inte 163:an

2014-06-12 kl 21:27

thommiee skrev:

Det är samma motor.

2014-06-13 kl 09:52

perin skrev:
thommiee skrev:

Det är samma motor.

Nä du det är så långt ifrån samma motor du kan komma... Nya VEA motorn är helt nyutvecklad och är en 4 cylindrig motor mot 5 på den gamla.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2014-06-13 kl 10:43

thommiee skrev:
Hej,

Hämtade för en månad sedan min V70 D4 AWD -14 (automat)
Glad i hågen häktade jag på min dåvarande vagn, en Hobby 650. Väger 1630kg tjänstevikt…Döm av min förvåning när det var en skräckupplevelse att dra den efter väg med Volvon!
Ngn mer som upplevt samma sak?
Står i begrepp att köpa ny vagn men vet inte om man ska inse att de får bli en mindre enkelaxlad med tanke på köregenskaperna :-(

Före Volvon hade jag en Mitusbishi Outlander -13, den var helt okej att dra samma vagn med!

/T

Märkligt kan det bero på däcken eller antisladdsystemet tro. Läst att även vissa nya Passater har gjort detsamma med husvagnar, de har nästan åkt av vägen innan de kommit upp i 70 - 80km/h

2014-06-13 kl 10:58

Det låter märkligt. Jag kör själv en xc70 D4 awd -13 med automat och drar en enkelaxlad på 1600 kg. Jag upplever det som fantastiskt stabilt. Dubbelaxlat brukar ju dessutom gå ännu stabilare. Nu kanske vår nivåreglering gör det aningen stabilare. Hade du rätt kultryck och lufttryck i däcken? Annars kanske det är någon sensor i antisladden som inte är helt hundra!? Det kan ju vara många olika fel som kan ligga bakom, men är allt ok med bil och vagn, borde färden gå väldigt behagligt.

Är det awd så är det den gamla 5 cylindriga motorn som fått 181 hk från -14. Vridmomentet är dock fortfarande fina 420 Nm från 1500 varv vilket borde räcka gott för en 1630 kilos vagn. Det är sällan vår bil behöver växla ner från högsta växeln. Nya VEA motorn kan tyvärr inte fås med awd. Nya VEA motorn är nog betydligt bättre på allt bortsett från vridmomentet och då speciellt vid 1500 varv som är ca 10% lägre i VEA.

2014-06-13 kl 12:30

Mitt nya hem skrev:
perin skrev:
thommiee skrev:

Det är samma motor.

Nä du det är så långt ifrån samma motor du kan komma... Nya VEA motorn är helt nyutvecklad och är en 4 cylindrig motor mot 5 på den gamla.

Läs på innan du svarar.

TS skriver att han har EN AWD då är det gamla 5 cylindriga motorn. VEA finns (ännu) inte till AWD oavsett modell.

2014-06-13 kl 13:04

Spelar det ngn roll vilken 181hk motor det är 4cyl el 5cyl? Problemet är ju att den inte känns stabil med husvagnen efter?

2014-06-13 kl 13:11

Missade att det var en AWD så då har du rätt i det du skrev, sorry.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2014-06-13 kl 13:31

Olja skrev:
Spelar det ngn roll vilken 181hk motor det är 4cyl el 5cyl? Problemet är ju att den inte känns stabil med husvagnen efter?

Troligtvis inte.
Men eftersom TS själv skrev in det i ett nytt inlägg så tyckte jag att jag kunde svara på det. Inget konstigt idet tycker jag när jag svarar på hans inlägg.

2014-06-13 kl 13:31

Mitt nya hem skrev:
Missade att det var en AWD så då har du rätt i det du skrev, sorry.

It's OK. :-)

2014-06-13 kl 20:14

@thommiee
Vad har du för däck på din V70? Innan jag köpte min V70 testade jag först en med R-paket och dom breda lågprofildäcken gjorde bilen otäckt spårkänslig. Trodde jag drabbats av punktering, eftersom bilen slingrade sig så på vägen!!! När jag sen testade en med mer normala standarddäck var det en helt annan upplevelse. Därav min fundering, om det kan vara däcken som orsakar detta obehagliga beteende...

2014-06-13 kl 20:40

Tack för svar, var till en handlare för att köpa en Knaus 690 2011 i dag som jag bestämt mig för. Provkörde den givetvis först och den gick hur bra som helst efter Volvon!! Tyvärr när jag kom tillbaka så fick jag se att hela vänstersidan var liksom karossen lös, aluminiumet hade släppt från stommen och var vågig så man kunde trycka på den…
Så jag vågade inte köpa, vad kan det bero på?

2014-06-13 kl 21:04

Hallå

Vad väger hobbyn, och vad väger knausen? Det låter sjukt konstigt att du har problem att dra din hobby. Volvon är ju en bra dragbil!

Vi hade en gammal knaus där hade en axel fått stryk, så den motarbetade den andre.....det gjorde den till ett as att dra....

kanske är där något fel på vagnen? Imed du drog knausen bra?

Jag själv har en polar 620cth drar med volvo v70 170hk utan minsta problem!

2014-06-13 kl 21:16

inte värre konstigt än att knausen har ett modernare chassis samt den bättre handsken till draget

2014-06-13 kl 21:35

Okej! Säkerhetsdrag det gör mycket på väg egenskaperna!

2014-06-13 kl 22:05

En med beteckningen D4 är det då en fyrcylindrig motor, och den det står D3 på är en 3 cylindrig motor och D2 är 2 cylindrig är det så?

2014-06-13 kl 22:38

Jan Erik skrev:
En med beteckningen D4 är det då en fyrcylindrig motor, och den det står D3 på är en 3 cylindrig motor och D2 är 2 cylindrig är det så?

Nej!

2014-06-13 kl 22:59

Jan Erik skrev:

Här kan du se vad respektive motor innebär för V70: https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v70/2014/specifications

Som du ser har beteckningarna inte längre något med antal cylindrar att göra, utan är enbart ett sätt att gradera motorerna inbördes. Volvos motorbeteckningar kan tyckas lite röriga nu, eftersom samma beteckning inte ens innebär samma sak på två olika modeller. Ex har en D3 hos V70 136hk medans en D3 hos V40 har 150hk.

Snart kommer alla motorer att vara 4-cylindriga och på sikt kommer möjligen även 3-cylindriga, men en tid till finns även motorer med fler cylindrar kvar.

2014-06-13 kl 23:05

thommiee skrev:
Tack för svar, var till en handlare för att köpa en Knaus 690 2011 i dag som jag bestämt mig för. Provkörde den givetvis först och den gick hur bra som helst efter Volvon!! Tyvärr när jag kom tillbaka så fick jag se att hela vänstersidan var liksom karossen lös, aluminiumet hade släppt från stommen och var vågig så man kunde trycka på den…
Så jag vågade inte köpa, vad kan det bero på?

Fuktskada, är min första tanke... Eller kan det vara en krockskada, alt tillverkningsfel? Spontana tankar från mig...

2014-06-14 kl 10:49

Jag förstod nog det, jag ville bara se vad jag fick för svar, om ni tog det på allvar.

• 21 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1545 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842