Volvo v70 vs Citroen C5 / av nina

Volvo v70 vs Citroen C5
2006-01-23 kl 10:01

Vi funderar på att byta bil och det står mellan C5 och v70. tips på för och nackdelar?
Vi drar en Cabby 550 D idag men tanken är att vi framöver ev ska byta mot en större vagn ev en Adria 552UK eller Adria 562DK

2006-01-23 kl 10:16

Hej Nina!
Tyvärr så kan inte säga nåt om dina funderingar,men kan typsa dig i all välmening att gå in på
www.husvagnsforum.com
Där finns det många som drar både med C5 och V70 och som kan ge det svar som du söker.Jag själv drar med Citoën XM,men det va inte det du frågade.
Mvh/

2006-01-23 kl 11:15

Heej

Jag drar husvagn med en C5 efter att ha kört Saab 9000 tidigare och blev positivt överraskad av vilken fin dragbil C5:an är Mycket bil för pengarna. Du bör nog kolla dragvikten innan köp jag hörde nån säga att de har
sänkt tillåtna släpvagnsvikt på årets
modeller av C 5 Kombi. Fjädringen är
utomordentlig och ger perfekt läge
för husvagnsdragning - inga nedhäng i
bakpartiet alls. Skön att åka i rymlig
och bekväm jag är helnöjd med min
av årsmodell 2003

2006-01-23 kl 11:31

Hejsan.
Jag tycker att du ska välja en Citroen C5,och varför tycker jag det?
Jo, En fullutrustad Citroen är billigare än V70 och du har ett bättre andrahandsvärde på en Citroen C5.
Möjligheten att "hissa" upp bilen saknar du på en V70.
Har själv mkt goda erfarenheter av Citroen C5.
-Citroen gashydralisk fjädring.
Perfekt att dra husvagn utan att du får nedhäng bak.
Välj en Citroen C5 men gärna över -03:an. Väljer du -04-05 så får ni den "nya" modellen.

2006-01-30 kl 11:45

Den C5 som vi kikat på är en -02:a.
Vi har inte lyckats bestämma oss för nån av dom ännu.
Får kolla upp vikterna där men enligt vägverkets sida så får bilen dra 1500 med b-behörighet men så måste man fortfarande hålla koll på tågvikten, så får nog kolla lite först.

2013-05-22 kl 16:45

Ursäkta en nykomling, men jag har problem att bestämma mig. Saken är den, att jag ska köpa min första husvagn inom kort (så jag är helt rudis på detta ämne), och jag kan inte bestämma mig riktigt. Mina alternativ just nu kan kokas ner till antingen en Solifer Artic 450 årsmodell 1989 (jäpp, en gammal vagn men jag behöver inte alla nymodigheter som finns i dag), eller en Solifer Artic 500, också en 1989 års modell. Dragbil en Citröen C5 automat -01. Tips, råd?

2013-05-22 kl 22:25

"Gästen" nu tror jag allt du pratar lite i "nattmössan" inte får man den "nya" modellen från -05 du får den från -08 och inget annat.

Jag skulle köpa en C5 från 2011 för då kan du välja e-HDi motorn, går billigt med och utan vagn :)

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2013-05-24 kl 12:10

Vi bytte bort vår C5:a mot en Ford Mondeo diesel pga att C5:an bara krånglade. Det kom upp att partikelfiltret blockerats och den tappade kraften. De sa på verkstaden att det inte var något fel på bilen trots att jag påtalade felet ett antal ggr, vår bil var en 2008 års modell. Nu trivs vi bättre med vår bil och en annan bilfirma. Så kolla Ford Mondeo, mycket bil för pengarna.

2014-02-15 kl 12:24

Förra sommaren körde jag med en C5 (138 hk bensin/automat) och det är som många säger, nivåregleringen är suverän. Men tyvärr upptäckte jag under den här hösten/vintern att min C5:a tyvärr började uppvisa för många irritationsmoment för att jag skulle ge den fler chanser. Så, jag är sedan en vecka ägare av en Volvo V70 årsmodell 2008 med 2.4D-motorn på 163 hk och (naturligtvis) automat. Det ska bli intressant att se hur den kommer att stå sig i jämförelse, och då menar jag utöver fjädringen. En sak jag upptäckt är, att jag måste nog köpa nya husvagnsbackspeglar då skarven mellan motorhuv och skärm ser helt annorlunda ut på Volvon.. Och nej, jag tänker inte köpa universalspeglar som sätts på bilens ordinarie backspeglar, utan jag ska ha flygelmonterade.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-15 kl 13:51

volvo v70 diesel är nog bättre val 1800 kg drag vikt på v70n och dom nyar v70 från 08 är det 2000 kg drag vikt på den större diesel med automat låda.kör v 70 2.4d 163hk 06a och är jätte nöjd 0.75 med 1800kg boggi vagn efter.har utomatisk nivåreglering på min bil

2014-02-15 kl 14:29

js skrev:
volvo v70 diesel är nog bättre val 1800 kg drag vikt på v70n och dom nyar v70 från 08 är det 2000 kg drag vikt på den större diesel med automat låda.kör v 70 2.4d 163hk 06a och är jätte nöjd 0.75 med 1800kg boggi vagn efter.har utomatisk nivåreglering på min bil


Det låter alldeles perfekt och det där med automatisk nivåreglering låter intressant. Men, jag antar att det inte är gratis att eftermontera..
Sedan upptäckte jag att det lönade sig att titta i referenslistan för backspeglarna innan jag sprang åstad och köpte nya, speglarna jag har passar för flygelmontage på alla Volvo V70 från 2003 till 2012, så det är alltså inga problem där heller :-)

Sedan en annan sak, jag antar att det finns många som tänker "Äntligen tog han sitt förnuft till fånga och skippade Cittran", men det var inte dess egenskaper som dragbil som gjorde att jag bytte. I stället var det att (då det var en generation 1, dvs första modellen av C5), det började dyka upp en massa små fel som antagligen inte varit några problem att fixa men jag kände att jag dels ville ha en bil med dieselmotor för att få bättre vrid och lägre bränsleförbrukning, dels att Cittran medförde blodiga knogar varje gång det var dags att byta glödlamporna. På Volvon plockar jag loss hela insatsen ur fronten genom att dra upp två sprintar och koppla loss ett kontaktstycke, sedan kan jag sitta vid köksbordet (eller i husvagnen) och byta lampor i lugn och ro. Snacka om genomtänkt!

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-15 kl 23:40

SVIN dyrt att aftermontera men de behövs inte. Nu har jag förvisso en 02:a och drar med men de e en mkt bra dragbil. billiga reservdelar m.m.

2014-02-15 kl 23:41

och volvo orginal husvagnsspeglar e mycket bra

2014-02-16 kl 10:16

Köpa en bil från -02 är lite kasta pengarna i sjön för bilen är ju redan 12 år gammal... Varför överhuvudtaget lägga energi på att byta bil? eller kör du en T-ford i dagsläget?

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-16 kl 11:17

Mitt nya hem skrev:
Köpa en bil från -02 är lite kasta pengarna i sjön för bilen är ju redan 12 år gammal... Varför överhuvudtaget lägga energi på att byta bil? eller kör du en T-ford i dagsläget?


Mja, nu vet jag inte om han hade köpt en -02 eller om han haft den en längre tid, men även om det kan komma som en överraskning så är det inte alla som kan (eller vill) lägga +300´ på en bil...
Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att betala mycket mer än 120´-130´ för en bil men å andra sidan har jag aldrig sett bilen som något annat än ett bruksföremål.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-16 kl 11:29

Vi kör V70 D5 som är en grymt bra dragare - men det kanske Citroën också är. En sak som man måste vara på sin vakt med när det gäller Citroën är att de är fulla med komplicerad mekanik och elektronik som ibland har tendenser att krångla. Jag föredrar generellt en jämförelsevis enkel och robust bil framför en komplicerad.

2014-02-16 kl 11:30

Nu har jag inte sagt att han ska lägga 300 för en bil, utan i dagsläget så är det OTROLIGT mycket kampanjer på bilar så är han smart så slår man till på ett bra erbjudande på en ny bil eller en Demo, ta tex en ny C5 kan man få för en väldigt bra peng... Även för typ 120-130 får man nyare bil om man börjar söka.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-16 kl 13:48

Jag har haft C-5 -06 diesel till Taxi men det var reparation varje vecka! har även haft en privat som bensin och drog husvagnen med, hydralfjädringen var ok men den drog en del soppa. Den var ok de första 10000 milen men sedan började problemen med nästan allt, och när man skulle byta strålkastarlampor så va det precis så som någon påtala , att knogar va blodiga innan man var färdig. Köp V 70 2,4 Diesel går bra och snål på diesel.

2014-02-16 kl 15:59

Volvos nya VEA motorer ska visst vara grymt bra och väldigt snåla...

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-16 kl 20:26

jag köpte denna 02:an för ett halvår sedan. gått 12500mil och fullservad. motivera varför jag ska slänga mer pengar bara för att få en nyare eller ny då? vill inte och tycker de e helt sjukt att köpa nytt då de tappar så extremt i värde den första tiden. men skoj för er som vill.

Det tråkiga med detta forum e att de verkar som att de ska vara nya bilar och nya vagnar annars e man kass och inte välkommen här.

2014-02-16 kl 21:02

Familjenpalm skrev:
jag köpte denna 02:an för ett halvår sedan. gått 12500mil och fullservad. motivera varför jag ska slänga mer pengar bara för att få en nyare eller ny då? vill inte och tycker de e helt sjukt att köpa nytt då de tappar så extremt i värde den första tiden. men skoj för er som vill.

Det tråkiga med detta forum e att de verkar som att de ska vara nya bilar och nya vagnar annars e man kass och inte välkommen här.


Självklart så tappar en bil i värde men inte behöver man gå till en 12 år gammal bil för att tror att man gör en bättre affär då... I min värld är en 12 år bil bortkastade pengar på alla sätt eftersom den är ju jättegammal.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-16 kl 21:06

Kan även lägga till att en 12 år gammal bil har ju inte någon modern teknik, autobroms, blåtand, navi, ACC och allt sådant fanns ju inte ens på den tiden... Rent omodern med andra ord, hur roligt är det??

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-16 kl 22:08

Jag köpte förr uteslutande äldre bilar, jag lovade mig själv att aldrig någonsin betala svindlande 100.000:- för en bil..
Kontentan blev att tack vare att jag köpte äldre bilar så blev det skitsvårt att få en hållbar ekonomi.. Det var vissa månader inga reparationer, andra kunde det vara allt från 500 till 7-8 tusen..
Jag gick då ifrån mina principer och köpte en nyare Toyota med TKG kvalitetsgarantin, den omfattar inte riktigt allt på bilarna men nästan.. Jag har på TKG,N fått lamdasonder, bromsar mm utbytta på garantin, så jag rekommenderar en nyare bil på tex avbet, om det finns bra beg garantier..
Toyota och Lexus har ifrån det att bilen är 24 mån till 8 år och/eller gått 15000 mil TKG OCH LKG.
Moderna bilar har ju dessutom mycket bättre krocksäkerhet än beg.

2014-02-16 kl 23:19

Vår Saab -02 drar mer än dubbelt så mycket bränsle som vår Opel som är en -13 ;-)

2014-02-17 kl 09:43

haha klart acc fanns och navi och allt det. Visst blåtand hade inte flyttat in i bilen men de finns så många tillbehör idag så jag inte behöver ha dem orginal…

Men som sagt vill ni slänga flera hundra tusen på en bil som gör samma jobb som min 02:a så gör ni de.
Men varför mer eller mindre hacka på oss som kör beg. både när de gäller bil och husvagn. förstår inte riktigt varför. men de e klart ni får ju känna er lite bättre.

2014-02-18 kl 21:07

Och jag har bara gott att säga om Citroën C5. Har själv en 03:a 2.2 hdi med automatlåda. Denna köpte jag när den rullat 6000 mil, har idag rullat 15700mil. Det enda jag bytt på denna är två styrleder och ett bromsok! Och vilken dragare!! Finns inget bättre att dra med. Köper man en nyare V70 då får man ingen kvalitet idag! Har sett allt för många V70 som stått på verkstad med allehanda fel!

2014-02-18 kl 21:39

Det är inte alltid billigare att köpa begagnad 10år gammal bil. Det funkade på fram till typ årsmodellerna i början på 90 talet. Dom bilarna kunde repareras billigt. Nu när det är styrboxar, airbagar, kamrem/kamkedjeras liknande som strular kostar det oftast för mycket att hålla igång 10-15 år gamla bilar. Det kan vara betydligt billigare att ta värderaset än att reparera och hålla igång gamla bilar. Tror att biligast är att köpa en enkel ny bil. Är rätt säker på att tex en ny Dacia duster är klart billigare om man kan leva med lite högr ljudnivå osv. Tror att vi kommer se mer av sånt i framtiden när 3-500.000:- inte är värda något alls efter6- 8år då de är för dyra att ha. Värdeminskningen ligger på ca en halvering vart 3e år i dag och kommer bli ännu större i och med att gamla bilar inte är lönt att hålla igång.
C5or har enligt ryckte elproblem, vet inte hur alvarliga, V70 har ryckte om sig att vara bra likt alla Volvo oavsett hur bra eller dåliga dom varit.

2014-02-19 kl 21:31

Mitt nya hem skrev:
Självklart så tappar en bil i värde men inte behöver man gå till en 12 år gammal bil för att tror att man gör en bättre affär då... I min värld är en 12 år bil bortkastade pengar på alla sätt eftersom den är ju jättegammal.


Hmm... bara för att vara lite ironisk, men... Resonerar du på samma sätt vad gäller huset/lägenheten, frun/sambon osv? Jag menar, efter 12 år är de ju "jättegamla".. :-)

Sedan vad gäller alla nyheter typ navigator, Bluetooth, autobroms och liknande:
Navigator har jag i mobilen, funkar jättebra och jag har den alltid med mig. Men ska man ha det som tillval i en ny bil så kostar det multum.
Bluetooth finns också i mobilen och används till min hands-free, och vill jag spela upp musik från den via bilstereon så finns det AUX-ingång.
Autobroms är säkert jättebra, ända tills det börjar krångla. Bara för att det är nytt innebär inte att det är idiotsäkert, oftast är det tvärtom. Vi vet ju alla hur det gick när Volvo skulle demonstrera sitt revolutionerande autobromssystem, all elektronik hade tömt batteriet så bilen inte ens gick att starta. Iofs väldigt säkert, men antagligen tämligen irriterande.

OK, nu gick jag lite utanför ämnet, men vad jag vill ha fram är, att det blir billigare att köpa en begagnad bil som redan har den extrautrustning man vill ha än att beställa det som ett utrustningspaket till en ny bil.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-02-20 kl 07:19

Jag har inte sagt att man inte ska köpa en begagnad bil, men 12 år gammal bil är ju en väldigt gammal bil, man kan inte ha mycket krav på bilen då och bara se den som något man fraktar sig från A till B

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018


Resan är målet!
2014-02-20 kl 08:03

de roliga e att jag har inte heller sagt att trådskaparen eller nalle907 som återuppliva tråden ska köpa begagnat. jag sa däremot att jag har en 02 v70 som fungerar ypperligt att dra med.

Sen vad man mer har en bil till än att ta sig från A till B med ja… de skulle ju vara utställning eller cruisa i sommarvärmen. Och då är ju inte en modernbil något att komma med enligt mig.. Och en bruksbil gör du ändå inte dessa saker med ju.
Dvs du tar dig från A till B.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

  • Husvagn & Camping 2020-01

  • Husvagn & Camping 2019-12

  • Husvagn & Camping 2019-11

  • Husvagn & Camping 2019-10

  • Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842