• 8 svar
Volvo xc70 2,5 T ?
2011-05-19 kl 16:14

Jo, jag har vart å köpt tattartermos som har en totalvikt på 1500 kg.
Har en xc70 -04 2,5 T med automat.
Vilket är bäst 5:an i ca 90 med ett varv på runt 1700-1800 eller köra max 80 på 4:an med ca varv 2300-2400 ? Vilket är bränslesnålast vs bra för lådan ?

Ni som kör kan väll skicka ett bra tips ;)

Vill inte höra att det är en dålig dragbil, skiter i vad bensinen kostar, bar att åk !

2011-05-19 kl 21:21

Jag kör V70 2,5T Manuell använder oftast 5:an Drar vagn med Totalvikt 1500Kg .

Laglig fart är 80km så jag håller den oftast .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-05-19 kl 21:25

Drog hur mycket ?

2011-05-21 kl 21:55

Sorry har inte kollat det .
Det känns ointressant för mig .

--------------------------------------------------
Hälsningar Conny Stefansson med familj som utgår från Kristinehamn i värmland

Bilder : [url] http://conny-555.bilddagboken.se/p/main.html [/url]
Picasa web : [url] http://picasaweb.google.com/conny.stefansson [/url]
Youtube : [url] http://www.youtube.com/user/connyst66 [/url]

CC medlem : 73162 Värmlands Län (S)

BIL : Volvo V70 2,5T 1999
DRAGBIL : VW Tiguan TSI 200 2008
DRAR : Cabby 67FT 2005 (stugan)

L-V-V-C = lägenhet-volvo-vw-cabby
2011-08-27 kl 22:32

Jag har bytt bil till en v70 2,5t 04a. Den är dock manuell. Men med full moms, dvs 90-100km/h tog den 1,28l/mil med en Eifelland 560 på kroken. Vid lite lugnare körning kapar man en dl. Men nästa gång du drar med din bil, kolla aktuell förbrukning på 4an resp 5an. Skulle tro att den går snålare på 5an, det gör iaf min bil. Om automatlådan inte håller på och växlar upp och ner hela tiden ser jag ingen anledning till att köra på 4an.
Hade tidigare en MB e240t automat. Den körde jag bara på 'drive', funkade klockrent. Saknar automatlådan när man har vagnen på kroken...
/Mats

2011-08-28 kl 10:11

MASI,, när du har en sådan dragbil ,får du inte ha koll på vad den drar i soppa, glöm det ,se vad du får ut istället , synd att den inte var automat,skulle vara förbjudet med manuella bilar till dragbilar.

2011-08-29 kl 19:44

Bysse skrev:
MASI,, när du har en sådan dragbil ,får du inte ha koll på vad den drar i soppa, glöm det ,se vad du får ut istället , synd att den inte var automat,skulle vara förbjudet med manuella bilar till dragbilar.

Vad menar du?
Tycker faktiskt att den går riktigt billigt för å vara en hyffsat motorstark (210hk) bensinare!
Den är dock på långa vägar inte lika bra dragare som den MB E240e ´01a som jag hade tidigare. Dels var det en automat och dels att den hade nivåreglering som standard. Hela ekipaget gick klippstabilt oavsätt hastighet.
Volvon saknar tyvärr nivåreglering och känns allmänt vekare i bakvagnen. Volvos automatlådor, iaf i den prisklassen av bil, ger jag inte mycket för. Iaf i jmf med MBn jag hade tidigare.
Nackdelen med MBn var grym vägskatt (3500kr/år, trots bensindrift), hög förbrukning med vagnen på (runt 1,6l/mil) och dyr försäkring.
Har inte haft v70in så länge men är hyffsat nöjd än så länge. Drar husvagn gör jag bara på semestern så att den är något sämre som dragare lider jag bara av ett par ggr/år.
/Mats

2011-08-30 kl 20:13

Det står väl i instruktionsboken vilken växel som är lämplig?
En del autlådor kan få problem med kylningen på 5an då den lägger i lockupen och lådan genererar mycket värme. smuts och värme är lådans värsta fiende.
Dessutom är det aldrig bra att belasta en motor tungt vid för lågt varv.
Jag tror nog att du ska växla ned manuellt vid motlut, även mindre sådana och köra på 5an när det rullar lätt.
Finns en hel del soppa att spara på detta sätt. och även motor/låda mår bättre av att belastas mindre.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 355 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842