Volvo XC70 som dragbil / av Anonym 802531710

• 10 svar
Volvo XC70 som dragbil
2012-10-15 kl 18:47

Hej!

Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring Volvo XC70 som dragbil? Har själv provkört ett exemplar och tycker den är överlägsen min nuvarande V70 2,4D på samtliga punkter. Hur är bränsleförbrukning? Hur fungerar automatlådan i samband med husvagn etc.

2012-10-15 kl 20:42

Det är en alldeles utmärkt dragbil har själv haft en med D5 motorn.
Fyrhjulsdrift vi behov o diesel med sitt fina vridmoment 400nm runt 2400 varv.

2012-10-18 kl 23:05

Har kört 2 st Volvo xc70 med D5motor automat i snart fyra år och använt som dragbil till en Polar på nästan 2 ton. Är en fantastisk bil att dra med, känns knappt att du har något på kroken. Hela ekipaget går lugnt och fint och enormt stabilt på vägen. Enda nackdelen är att det kan vara svårt att hålla hastigheten då motorn har ett fint vridmoment och lätt och snabbt acc upp i hastighet. Kan verkligen rekommendera Volvo xc70 som dragbil.

2012-10-19 kl 17:42

Tack för svaren. Jag slog faktiskt till med en beställning på en ny XC70 med automat och nivåreglering. Det blev dock den lite svagare D4. Men momentet ser ju ut att vara ganska likt D5'an upp till 2500 varv. Det blir en lång väntan tills jag får den i december :)

Adam. Hur är det med bränsleförbrukning? Skulle vara intressant även om min vagn väger 500 kg mindre. Med min nuvarande snittar jag 1.0 liter/mil i 80 km/h. Automaten jag har nu slirar lite mer (jämfört med den jag provkört) och har dessutom lägre moment, så den måste ju växla ner i backar som är brantare än 2%.

2012-10-19 kl 17:44

Fyrhjulsdrift är det väl ändå inte ? Är det inte mer 1x1 drive ?

2012-10-19 kl 19:11

Frank. Du får gärna berätta lite mer hur du resonerar :)

2012-10-19 kl 22:10

Joli,
Jag har inte jättekoll på dieselförbrukningen men skulle uppskatta ca 1 l milen med vagnen på och ca 0,8 utan. För ett par veckor sedan åkte jag ca 65 mil på en tank varav halva sträckan med vagnen på. Då ska jag erkänna att jag kör inte lugnt utan acc ganska fort och drar på ganska rejält. Med lugnare och mer taktisk körning så ligger det nog på mina uppskattade siffror. Jag tror inte att det skiljer så mycket på D4 motorn som också är en mycket behaglig motor och ett prisvärt alternativ. Automaten funkar mycket bra och med FWD så har jag inga problem med lite gropar, slirigt gräs eller lera, men det är ju inte nödvändigt med fyrhjulsdrift. Tror du kommer bli mkt nöjd med din Xc70 och vet att de också har ett bra andrahandsvärde jfrt med många andra bilar.

2012-10-19 kl 22:30

Frank skrev:
Fyrhjulsdrift är det väl ändå inte ? Är det inte mer 1x1 drive ?

Den var rolig Frank, alla åker ju inte traktor som du. Hehe

2012-10-20 kl 23:06

joli skrev:
Hej! Ska du åka automat ska du montera en extra oljekylare, annars bränner du lådan, Volvo håller inte det som dom lovar en sommardag.

Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter kring Volvo XC70 som dragbil? Har själv provkört ett exemplar och tycker den är överlägsen min nuvarande V70 2,4D på samtliga punkter. Hur är bränsleförbrukning? Hur fungerar automatlådan i samband med husvagn etc.

2012-10-21 kl 09:38

Behövs det på de moderna lådorna? Finns det inte säkerhetssystem som hela tiden läser av oljans temp och låser momentomvandlaren då oljan blir för varm (dvs för att "stänga av sliret" så att oljan kan kylas)?

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842