Wobblar med nya Goodyear-däck! / av Anonym 995132347

• 18 svar
Wobblar med nya Goodyear-däck!
2015-06-29 kl 13:57

Har köpt nya däck, Goodyear EfficientGrip Performance, till min Volvo 940. Upplever att bil-husvagn blivit instabil med dom nya däcken. Har råkat ut för att ekipaget börjat wobbla i utförsbacke. Har kört husvagn sedan 1973 och aldrig upplevt detta tidigare.
Däckfirman har kontrollerat däcken utan att finna något fel.
Någon som har liknande erfarenheter av GoodYear?

2015-06-29 kl 21:54

Har ingen erfarenhet av just Goodyear men vad jag har märkt stor skillnad på väghållning beroende på lufttryck, hur mycket har du i däcken?
Prova med ca 2,5 kg och se om det blir bättre.

LAEN
2015-06-30 kl 07:51

Håller med LAEN. Har också märkt skillnad vid olika lufttryck.
Själv har jag numer alltid 2,7-3 kilo i bakdäcken.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2015-06-30 kl 09:35

Moderna däck får mjukare sidor, för att få ner däckets rullmotstånd och därmed bränsleförbrukningen.

Därav kan du nog uppleva att dom blir svajigare.

Som föreslaget tidigare så kan du prova med att höja lufttrycket lite så kommer det nog att gå stadigare.

2015-06-30 kl 20:08

Kör en Ford mondeo med Goodyer däck 2,6atö i bak, inga problem ed Kabevagn 1500kg totalvikt.

2015-06-30 kl 22:29

Många moderna "premium" däck har mjuk stomme/sidor, som skrevs tidigare, har hört andra också klaga på att bakvagnen blivit ostabil vid husvagnsdragning med dessa däck. Vissa tycker att de billigare däcken som har hårdare stommar är stabilare. Men har säkert andra nackdelar när det gäller säkerhet, vägljud och rullmotstånd t.ex.
Tyckte själv att mitt ekipage blev något stabilare när jag bytte från Nokian till några billigare asiatiska däck.
Men testa att höja ringtrycket, vet inte vilken däck dimension du har men 2,8 - 3 kg borde du kunna ha utan problem.

2015-07-01 kl 07:54

Tack för alla goda råd avseende däcktrycket. Har med tidigare däck (senast Michelin energy saver)alltid kört med 2,4 - 2,5 kg vid husvagnsdragning. Funkat hur bra som helst. Har nu kört en kortare sträcka med husvagn och med 2,8 kg i Goodyear-däcken. Funkar klart sämre än med Michelin 2,4 kg. Ska åka en längre sträcka över helgen. Ska då pröva med 3,0 kg.
Ska också säga att med enbart bilen känns däcken jättebra. Vid normal oprovocerad körning ska sägas.
Återkommer med rapport.
Dimensionen är 195/65R 15 91V, samma som jag kört på tidigare och originaldim för bilen.

2015-07-01 kl 22:37

Har ingen större erfarenhet av den modellen av Goodyear däck som du har, så jag vill inte säga att det är ett dåligt däck. Men tyvärr så verkar de inte det inte passar din bil tillsammans med husvagn.
Michelin Energy saver är också ett väldigt mjukt däck. Och på den dimensionen så borde absolut 2,5 - 2,8 kg räcka.

Man kan i ibland tycka att ett däck bara är ett däck och inte så mycket mer, men så enkelt är det tyvärr inte. Ett däck kan vara helt suveränt på en bil men helt odugligt på en annan bilmodell. Även hastighetskoden kan göra stor skillnad på samma däck modells egenskaper.
Det brukar inte vara några större bekymmer med bakvagnen på Volvo 940 jämfört med många andra bilmodeller, borde inte vara något bekymmer där förutom eventuellt fjädrar och stötdämpare möjligtvis.
Kanske inte så enkelt att ordna men kanske skulle vara intressant att låna ett par andra däck och testa med för att utesluta att det inte är något annat fel som uppkommit.

2015-07-01 kl 23:59

Det kan skilja en hel del som sagt även inom samma märke..
Följ råden ovan och testa som sagt.. Återkom med rapport här sen..

2015-07-06 kl 23:15

195/65 R15 där har du problemet, du kör ju på ballongdäck... Gå över till lägre profil så ska du se att problemet försvinner.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en Hobby 545 KMF DL Edition -2018

Resan är målet!
2015-12-05 kl 22:58

Jag bytte från 17" med orginaldäck, vilket det nu var.. till
Märke, sort och storlek: komplett hjul för RENAULT MEGANE Z (Modell Z 110hk) 1461ccm hålkrets 5/114.30, fälg DEZENT TC dark 6.50 x 16 (LK 5/114.3, ET 48) med Goodyear Efficient-Grip mit Felgenschutz (MFS) 205/55 R16 91V

Och bilen blev betydligt tystare men också mindre stabil med husvagnen efter. Sedan o det beror på tummen eller däcken vet jag ju inte.

Det hjälpte med högre lufttryck men det kan man inte kör omkring med på Renault, de har mycket toe in på bakvagnen så man får högt slitage på däcken då.

En annan erfarenhet är att när jag bytte till
Artikelnummer: R-128249
Produkt: Sava TRENTA 185 R14C 102/100Q 8PR
På husvagnen så blev den mindre stabil också.

2015-12-06 kl 15:04

Har oxå haft problem med bil och husvagn svajade.... Husvagnen är Kabe Smaragd 540 GDL -85 Bilarna tidigare har varit Volvo 744 och 854..
Nuvarande bil är Volvo V 70 med 225/40-18 däck .Med dessa däck går bilen som räls på vägen Är jätte nöjd med dessa breda däck när man drar husvagnen efter bilen.....

2015-12-08 kl 09:28

har ni kollat kultrycket?

2015-12-08 kl 13:35

Har också haft problem med just Good Year däck men då med deras C-däck. Upplevde att husvagnen blev lite ostadig och wobblingsbenägen just med dessa däck. Michelin fungerade bättre. Hade då en Solifer Artic 560 med Audi A6 Allroad som dragbil. Vad jag egentligen menar är att det kanske snarare är husvagnens däck som gör den vinglig än bilens.

2015-12-08 kl 22:29

camp50 skrev:
har ni kollat kultrycket?

Ja, har våg.

2015-12-08 kl 22:34

euroline-56 skrev:
Har också haft problem med just Good Year däck men då med deras C-däck. Upplevde att husvagnen blev lite ostadig och wobblingsbenägen just med dessa däck. Michelin fungerade bättre. Hade då en Solifer Artic 560 med Audi A6 Allroad som dragbil. Vad jag egentligen menar är att det kanske snarare är husvagnens däck som gör den vinglig än bilens.

Kombinationen är alltid svårslagen, jag märkte en försämring av båda förändringarna var för sig. Men mer luft i däcken fixade det. Lite trixigt att behöva ändra det mellan varven eftersom jag vet att Renaulterna (Megane och Clio i alla fall) knäcker bakdäcken om man har över 2 bar.

2015-12-09 kl 17:19

Vad var kultrycket, då?

2015-12-09 kl 22:10

apersson850 skrev:
Vad var kultrycket, då?

Ligger mellan 75 och 80 kg.
Det är ju det rekommenderade men kanske inte det optimala?

• 18 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 352 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842