XC60 T8 med 2500 kg husvagn / av keckepro

  • 10 svar
XC60 T8 med 2500 kg husvagn
2020-10-19 kl 11:54

Hejsan

Står inför lite huvudbry

Har en XC60 T8 som får dra släp på 2100 kg.
Har köpt en ny husvagn med totalvikt 2500 kg (1930 olastad)
Har E kort och har dragit en 2000 kg vagn (med lite överlast) med denna bilen tidigare och den går som en klocka. Bästa dragbil jag haft. Drog tom om personbilar i de värsta backarna i alperna.
Nu blir det dock lite väl lite lastvikt om jag skall hålla mig till 2100 kg.

Vad händer om man kör - låt säga 2200-2300 kg?
Är det risk för att bilen knäcks på mitten eller vad är egentligen orsaken till att den får dra max 2100 kg medans alla andra XC60 får dra 2400? Känns som de är rädda om elmotorn bara?

Låt säga jag lastar så vagnen väger 2200 kg, det är då 4,7 procents överlast - tror inte ens man får böter för det eller?
Men vad händer om jag krockar med denna vikten på? Är det risk för att försäkringen inte täcker?

2020-10-19 kl 13:33

Beror nog på hur nitisk polisman du träffar. Men böter kan det nog bli och värst är kanske, om du är långt hemifrån, att du inte får åka vidare med husvagnen... Dragvikten är väl satt efter tester av vad bilen klarar, i viss % lutning. Kommer inte ihåg hur mycket... Det är säkert elmotorn som begränsar dragvikten. Här en annan tråd i ämnet:
https://www.husvagnochcamping.se/forum/dragbilar/for-klen-dragbil-391819

2020-10-19 kl 13:50

Jan-E skrev:
Beror nog på hur nitisk polisman du träffar. Men böter kan det nog bli och värst är kanske, om du är långt hemifrån, att du inte får åka vidare med husvagnen... Dragvikten är väl satt efter tester av vad bilen klarar, i viss % lutning. Kommer inte ihåg hur mycket... Det är säkert elmotorn som begränsar dragvikten. Här en annan tråd i ämnet:
https://www.husvagnochcamping.se/forum/dragbilar/for-klen-dragbil-391819
Får man inte köra vidare är det ju bara att tömma vattentanken och lasta över lite i dragbilen istället. Menar att det bör gå på något vis.. Skall byta tjänstebil om ett år och kommer då försöka hitta en som får dra 2500 (finns inte många dock, speciellt inte med hybrid), men fram tills dess får man bara blunda lite och hålla tummarna. Har för övrigt ställt frågan direkt till volvo också. Skulle vara intressant om de svarar

2020-10-19 kl 15:52

Det finns standardtest för starter i backe med släpvagn efter. Bilen ska klara ett visst antal starter inom en viss tid utan överhettning eller andra problem.
Hybrider lider av en massa utrustning i bilen, då de ska ha två olika drivsystem. Det är inte ovanligt att det sätter ner dragvikten.

Än så länge är de bästa dragbilarna inte eldrivna, varken helt- eller delvis.

2020-10-19 kl 18:30

Det är nog lika bra att beställa en xc90 istället. Sen har du ju inte så bra moment i den bilen(400 Nm).2100 kg är ju bara upp till 6% lutning tror jag,så risken är att du fördärvar bilen. I Tyskland får du ställa bilen om du åker dit för överlast och böterna börjar på 300 euro.

2020-10-19 kl 18:57

Vad är det för överlast vagnen får väga 2500 kg vad jag ser är överskriden släpvagnsvikt men jag vet inte vad böterna är. Sen tror jag det är 12% lutning på bilens släpvikt ibland skriver tyskarna e högre vikt på 8%.

2020-10-19 kl 23:48

Utan att titta efter har jag för mig att det inte skiljer något i stafflingen på överlastböter i Sverige, oavsett vad det är. Så överskriden släpvagnsvikt ger samma resultat som överskriden totalvikt eller axeltryck.
Det kan naturligtvis vara annorlunda på andra ställen.

Ja, fem starter i 12% lutning är nog testkriterierna. Har inte kollat det heller nu, men det känns bekant.

2020-10-20 kl 09:34

Skall byta bil, men vet inte om det går att fixa redan nu (har ett år kvar på leasingen - tjänstebil).
Går det inte får jag dra med denna ett år till. Tänker att om man kopplar ur eldriften och kör bara för motor samt inte toköverlastar och tar det försiktigt i brennerpasset. Max kanske 100 kg för mycket dragvikt då har jag ändå 250 kg lastvikt, det klarar man sig på med lite planering.

Har kollat lite på andra större bilar och XC90 går nog bort tyvärr. Vill ha hybrid pga lägre förmån men XC90 har ju riktigt dålig ekonomi. 2,5 mil på el och sen runt en liter milen? Jag kör rätt mycket och långt även utan husvagn. Just nu är jag inställd på en Merca GLE 350 DE. 10 mil på el, sen snål dieselmotor, 3500 kg dragvikt. Dessutom billigare än XC90

2020-10-20 kl 20:51

keckepro skrev:
Skall byta bil, men vet inte om det går att fixa redan nu (har ett år kvar på leasingen - tjänstebil).
Går det inte får jag dra med denna ett år till. Tänker att om man kopplar ur eldriften och kör bara för motor samt inte toköverlastar och tar det försiktigt i brennerpasset. Max kanske 100 kg för mycket dragvikt då har jag ändå 250 kg lastvikt, det klarar man sig på med lite planering.

Har kollat lite på andra större bilar och XC90 går nog bort tyvärr. Vill ha hybrid pga lägre förmån men XC90 har ju riktigt dålig ekonomi. 2,5 mil på el och sen runt en liter milen? Jag kör rätt mycket och långt även utan husvagn. Just nu är jag inställd på en Merca GLE 350 DE. 10 mil på el, sen snål dieselmotor, 3500 kg dragvikt. Dessutom billigare än XC90


Låter vettigt. Då kan du också åka fossilfritt med att tanka HV100

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-10-21 kl 19:18

Du har väl ingen el att köra med när du drar husvagn ändå? Mer än en liten stund i början, alltså.

  • 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1625 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 592 fristående campingplatser och 693 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

  • Husvagn & Camping 2020-11

  • Husvagn & Camping 2020-89

  • Husvagn & Camping 2020 -10

  • Husvagn & Camping 2020 Special

  • Husvagn & Camping 2020-09

  • Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842