12v från bil till kylskåp / av mortimer

• 7 svar
12v från bil till kylskåp
2019-07-20 kl 17:25

Hej
I instruktionsboken till min husvagn står det att 12v för mitt Thetford kylskåp enbart fungerar med 12v från bilen. Min Hobby husvagn (årsmodell 2010)har 13-polig elkontakt men min V70 (2011) har bara 7-polig, däremellan har jag en adapter.

Min fråga; någon som vet om det är 12v från vanlig 7-polig (samma som försörjer trafikbelysningen) för kylen eller är det ett/två stift som bar finns i 13-polig (samma stift som sköter laddning) ?
/M

2019-07-20 kl 20:34

Byt till 13-poligt på bilen.
Med sjupoligt har du den vanliga trafikbelysningen, samt dimbakljus eller backljus eller batteriladdning. De tre sista samsas om samma stift, så du har bara en av dem. Det stiftet brukar skickas till vagnens dimbakljus av adaptrarna.
Med 13-poligt har du allt samtidigt, plus det att du både har en ständig matning och en som bara ger ström när motorn är igång.
I min förra vagn lät jag kylen gå på den matning som bara är på när motorn är igång. Ingen risk att den strömkrävande kylen tog död på bilbatteriet då.

2019-07-20 kl 20:50

Ämnar byta bil nästa år och då blir det 13-poligt.

Det sista stiftet i mitt fall går till backljus på vagnen.

Har funderat och analyserat allt ikväll. Kopplar jag om kylskåpet till 12V innan färd så har husvagnens batteri sjunkit/laddats ur när jag ställer vagnen och jag är (ganska) säker att det är kallt i kylskåpet. Innan avfärd är batteriet fulladdat och det är kallt i kylen från 230v läget.

2019-07-20 kl 22:44

Ja, har du inte laddning från bilen tar det inte många timmar att ladda ur husvagnens batteri, om kylskåpet står på.

2019-07-20 kl 22:58

Jo, det är jag med på. Men för att kylskåpet ska fungera på 12v så måste bilen vara kopplad SAMT att vagnens batteri laddat. I alla fall med 7-13 polig adapter. Rycker jag vagnens batteri så fungerar med andra ord inte kylen under färd på 12v ?

2019-07-22 kl 15:02

Bilen måste också vara igång.
När du stänger av så bryts strömmen till kylskåpet.
Hade laddbooster i min förra vagn då jag räknade med att kunna köra på 12-volt och slippa stänga av gasen vid tankning.
Bidde inge bra. Stora kylen med frys orkade inte drivas fullt ut. Kylen OK med frysen blev klen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2019-07-22 kl 20:30

Med 13-poligt har du alltså två olika 12 V matningar från bilen. I min förra vagn hade jag den ständigt strömförande hopkopplad med vagnens batteri.
Kylen gick på den matning från bilen som bara var spänningsförande när motorn var igång. Den gick alltså inte att köra på 12 V utan bilen kopplad.

I vagnen jag har nu är det mer tillkrånglat.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 558 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 373 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842