Dold "konstant" 12v matning / av mortimer

• 15 svar
Dold "konstant" 12v matning
2019-06-08 kl 20:36

Hej

Jag ska installera en enkel GPS tracker i min vagn tänkte jag och vill då den ska vara dold. Vart i elskåpet finns det konstant 12v (sålänge batteriet är anslutet och har laddning alternativt att bil med 13polig elkontakt kopplas) ?
Jag har en Hobby 540UK från 2009.
Längst ner till vänster i garderoben sitter 230v elcentral, över denna sitter en Toptron laddare, nere till höger sitter en styrcentral för belysning och överst på höger sida sitter någon form av transformator (tror jag, överst i denna låda ser det ut till sitta en datorelkabel)

2019-06-09 kl 10:33

Styrboxen har spänning hela tiden om du inte har manuell brytare någon annanstans än på panelen vid dörren. Men lättast är väl att dra ny kabel från batteriet och sen gömma själva GPS:n. Se till att köpa en tracker med inbyggt batteri som laddas från vagnen. Tänk även på att kolla så att du har bra mottagning både av satelliter samt mobil på stället där du tänker montera den.

2019-06-09 kl 12:35

Ja, det enkla svaret är ju batteriet. Eller följ kablarna från batteriet till första stället där de är inkopplade.
En karosseriplåt är en rätt effektiv spärr mot GPS-signaler.

2019-06-10 kl 20:04

Ja precis, det gäller att gömma den på ett bra ställe och ändå ha bra mottagning. Finns de med extern antenn också, en liten puck på taket bara.

2019-06-11 kl 08:27

Fast rutinerade bovar ser nog den rätt kvickt. Rycker du bort antennklumpen så är din GPS blind sen.

2019-06-11 kl 12:32

Kan man inte montera GPS trackern under vagnen? Då syns den ju mindre. Det brukar väl finnas hål i golvet intill batteriet, där man har slang för luftning av batteriet. Vår vagn har 2 hål här. Där skulle man ju även kunna dra ut en elkabel.

2019-06-11 kl 14:12

Jo. Men eftersom signalerna från satelliterna kommer från ovan (det där vi går på hindrar signalerna som kommer från andra hållet att nå fram), blir prestanda usla. Om den nu alls hittar var den är.

2019-06-11 kl 15:18

Jan-E skrev:
Kan man inte montera GPS trackern under vagnen? Då syns den ju mindre. Det brukar väl finnas hål i golvet intill batteriet, där man har slang för luftning av batteriet. Vår vagn har 2 hål här. Där skulle man ju även kunna dra ut en elkabel.

Det kommer med stor sannolikhet inte att fungera då en GPS kräver fritt synfält till åtminstone 3 sateliter. När jag springer i skogen med min puls/GPS-klocka så kan "spåren" efter den bli dålig t.o.m. av en inte alltför tät skog.

Men det finns ju tracker på bilar, båtmotorer m.m. som bevisligen fungerar, men jag vet inte hur.

2019-06-11 kl 16:53

Man får prova sig fram helt enkelt. Ett trick är att gömma den i något. Jag har monterat i bakljusrampen på en vagn en gång. Det funkade bra.

Sätter man antennen på taket och limmar den ordentligt är det inte alls kul att få av den.

2019-06-11 kl 20:35

OK. Ja, det var därför jag satte frågetecken efter, eftersom jag var osäker om det skulle funka. Såg på TV där dom satte en tracker under en bil, vilket gav mig idén, men det borde ju inte heller funka då. Möjligen om man skulle kunna sätta den på sidan av dragbalken, strax framför gasolkofferten, eller inuti den och dra elkabeln den vägen jag sa, från batteriet. I bakljusrampen lät ju annars smart.

2019-06-12 kl 09:03

Jag har inte kollat upp sådana här GPS-spårare. Men de har kanske stöd av mobilpositionering också. Den fungerar ju även om grunkan sitter dumt till för satellitsignalerna, under förutsättning att man har telefontäckning.

2019-06-12 kl 17:57

De flesta har mobilspårning också. Desto fler master den har kontakt med desto säkrare position. Men det kan ändå vara stora marginaler. 100tals meter upp till någon kilometer på de jag har testat. Det kan bli rätt många ställe att leta på.

Kan påpeka att vi hade ett elverk med tracker som blev stulet. Vi spårade det till en gård. Vi körde dit och ringde polisen. Men det räckte inte som bevis att GPS blev spårad till området. Polisen kan inte gå in på det. Någon dag senare spårades elverket till en ort i Litauen. Det var sista livstecknet från trackern.

2019-06-12 kl 20:15

David: men du gick väl ändå in på egen hand ochplockade ditt elverk ? Blir det diskussion så har ju säkert de ju inte ditt inköpskvitto att visa upp.
Kan/orkar inte Polisen lösa det så löser man det på egen hand.

2019-06-13 kl 06:35

Tanken slog mig, men efter att polisen varit på platsen så stack dem. Det fanns i en vit skåpbil som var lastad med en massa annat stöldgods. Polisen kunde inte bevisa att det var stulet. Och skåpbilen var inte svensk.
Det var inte mitt privata elverk. Det tillhörde en idrottsförening.
Hade det varit simpla småtjuvar hade vi tagit tillbaka det. Men en öststatsliga ville vi inte bråka med. De har inga gränser alls. Ibland kan det vara yngre killar som blir tvingade hit genom att kriminella hotar familjen osv. Vissa är helt desperata, andra åker hellre i fängelse i Sverige då det är enklare att komma undan förtrycket på det sättet. Berättat av poliserna på plats.

Men med fordon är det lite annorlunda. Iallafall större fordon som inte får plats i en container.
Där finns en möjlighet att hinna stoppa dem innan de lämnar landet. Så tricket är att ha en tracker som du kan ställa in att larma om fordonet flyttar sig. Man skall altså ha en tracker som är enkel att handha. Så att du på ett enkelt sätt kan låsa din position tex på campingen, sedan enkelt tillåta förflyttning. Det kan ske med fysiska knappar, sms, inlogg mot webbsida osv.

2019-06-13 kl 19:34

mortimer skrev:
David: men du gick väl ändå in på egen hand ochplockade ditt elverk ? Blir det diskussion så har ju säkert de ju inte ditt inköpskvitto att visa upp.
Kan/orkar inte Polisen lösa det så löser man det på egen hand.

Det beror ju lite på hur lång tid det förlöpt... Grundregeln är ju att du inte får återta gods som blivit stulet av dig - det är nämligen också ett brott enligt brottsbalken.
Dock - om det är färsk gärning, dvs inom 24h från stölden, så får du faktiskt ta tillbaka din egendom.
Om du skulle behöva göra detta så kam det vara bra - om det blir snack - att veta att detta är en laga självtäkt som kallas "återtagande av gods å färsk gärning".

• 15 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1560 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 566 fristående campingplatser och 617 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 377 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

• Husvagn & Camping 2019-07

• Husvagn & Camping 2019-06

• Husvagn & Camping 2019-05

• Husvagn & Camping 2019-04

• Husvagn & Camping 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842