Forumets vara eller icke vara? / av perin

• 28 svar
Forumets vara eller icke vara?
2018-09-22 kl 19:53

Är det inte dax snart att forumet manuellt ska granska alla nya medlemmar innan man kan skriva inlägg med tanke på all skit (köp av körkort, legitimation, marknadsföring av olika spelsajter etc) som förstör trådarna? Vid senaste rensningen i veckan försvann också en massa trådar.

Vad tycker ni kära forumvänner?

Edit: Lagt till texten inom parentesen.

2018-09-22 kl 20:45

Håller med till 100%

2018-09-22 kl 21:42

Delar din uppfattning fullt ut. Var är moderatorn? Städa nu!

LAEN
2018-09-22 kl 23:36

Det håller jag med på. Thums up

2018-09-23 kl 08:15

Abselut

Har en CABBY 515 F3-98 som fro m 2018 dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI 140
2018-09-23 kl 09:40

Bra jobb så långt, det mesta är bortstädat men en del återstår.

LAEN
2018-09-23 kl 10:32

Håller med Perin till 100%

2018-09-24 kl 15:55

Håller helt med.
En robotfunktion innan man kan lägga in ett inlägg skulle också lösa problemet med oseriösa robotinlägg.
Kan vara en text man ska bekräfta eller en ruta att klicka i.
Just nu är det störigt värre.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2018-09-25 kl 11:50

Håller med! Varit mycket SPAM nu. Dessutom har en massa gamla inlägg hamnat högt upp efter rensning, utan att något nytt skrivits i dom. Hur gick det till? Vore kanske bra om gamla trådar, där TS fått svar, låstes. För om nån skriver i dom på nytt så blir dom inte fetmarkerade och då kan man ju missa nya inlägg. Bättre om man tvingas skapa en ny tråd istället, tycker jag.

2018-09-25 kl 12:21

Ja det är några nya länder som hittar in till oss med sitt spam. Vi jobbar på en lösning som gör att de inte kan bli medlemmar.
När gamla trådar hamnar högt upp beror det på att de spammat i den gamla tråden. När vi raderar skräpet kommer tråden högt upp.
Jag tar till mig ide'n om att låsa gamla trådar. Vad tycker ni är en lämplig tidsgräns? Ett, två år eller annan tid?
Ostbergr, moderator

2018-09-25 kl 12:52

ostbergr skrev:
Ja det är några nya länder som hittar in till oss med sitt spam. Vi jobbar på en lösning som gör att de inte kan bli medlemmar.
När gamla trådar hamnar högt upp beror det på att de spammat i den gamla tråden. När vi raderar skräpet kommer tråden högt upp.
Jag tar till mig ide'n om att låsa gamla trådar. Vad tycker ni är en lämplig tidsgräns? Ett, två år eller annan tid?
Ostbergr, moderator

Bra att något är på gång Ostbergr. :)

2018-09-25 kl 20:14

Tack för förklaringen ostbergr. Ang låsning av gammal tråd. Har ingen skrivit nåt i tråden på ett år kan det väl vara läge låsa den, kan jag tycka. Nån med nån avvikande åsikt?

2018-09-25 kl 20:27

Håller med Jan-E, har ingen skrivit i tråden på ett år så är det rimligt att stänga den. Vill man fortsätta ämnet så kan man väl starta en ny tråd och länka till den gamla.
Tack Ostbergr för din insats så här långt.

LAEN
2018-09-29 kl 09:59

Lås inte gamla trådar. Perfekt att kunna ställa en liten följdfråga eller ta upp en tråd i ett nytt läge.
Jag har själv upptäckt många bra gamla trådar genom att en medlem ställt en fråga om något som står i tråden. Dessutom har jag flera gånger sett en ny medlem ifrågasätta info i gamla trådar. Är tråden låst står det som finns där oemotsagt för framtiden.
Gillar man ordning är det dessutom bättre att innehåll om samma sak finns på få eller ett ställe. Inte att det startas en ny tråd varje år om samma sak för att den gamla är låst.

2018-09-29 kl 14:21

Anden skrev:
Lås inte gamla trådar. Perfekt att kunna ställa en liten följdfråga eller ta upp en tråd i ett nytt läge.
Jag har själv upptäckt många bra gamla trådar genom att en medlem ställt en fråga om något som står i tråden. Dessutom har jag flera gånger sett en ny medlem ifrågasätta info i gamla trådar. Är tråden låst står det som finns där oemotsagt för framtiden.
Gillar man ordning är det dessutom bättre att innehåll om samma sak finns på få eller ett ställe. Inte att det startas en ny tråd varje år om samma sak för att den gamla är låst.

(Min fetning)
Kan hålla med dig om detta. Till varje säsong (eller lite då och då) dyker samma frågor upp om typ "Vilken husvagn ska jag köpa?" när det finns hur många trådar som helst om samma ämne. Då anledningen till att låsa trådar var för att de inte skall komma högst upp vid "spam attacker" så tycker jag det vore bättre att få ordning på det här med "nya profiler" som bara lägger in just spam. Bättre att attackera problemet, som är att det är för lätt att skapa nya profiler.

2018-09-29 kl 15:23

Fast om man ska hålla gamla trådar olåsta, så att man kan skriva nya inlägg i dom, så bör man i så fall åtgärda så att dom även får fet stil i nya inlägg. Idag får dom av någon anledning inte det. Då är ju risken stor att man missar nya inlägg och dom blir olästa.

2018-09-29 kl 23:52

Jan-E skrev:
Fast om man ska hålla gamla trådar olåsta, så att man kan skriva nya inlägg i dom, så bör man i så fall åtgärda så att dom även får fet stil i nya inlägg. Idag får dom av någon anledning inte det. Då är ju risken stor att man missar nya inlägg och dom blir olästa.

Nu hänger jag inte riktigt med. Vad menar du med "fet stil i nya inlägg"?

2018-09-30 kl 10:49

perin - Om man är inloggad och går in via "Meny - Nya inlägg" så får man upp en lista på alla inlägg, med det som någon senast skrivit i överst. Dom inlägg man inte läst är markerade med fet stil och dom man läst har inte det, utan normal stil. Skriver då någon i ett äldre inlägg så får inte det fet stil, av någon anledning, vilket ökar risken att många missar att läsa det, i tron att man redan läst den tråden. På så sätt kan ju nya inlägg i gamla trådar få färre svar än om man startar en ny tråd.

Så funkar det i varje fall hos mig. Gör det inte det hos er andra? Personligen går jag alltid in via "Nya inlägg" eftersom jag tycker det är mest praktiskt.

2018-09-30 kl 12:39

Jan-E, jag går in som du men har aldrig reflekterat över att det skulle vara fetstil eller inte. Använder iOS.

2018-09-30 kl 14:10

perin - OK. Jag använder oftast Android. Vet inte om dom beter sig olika, men tycker fetningen är bra för att se när något nytt inlägg skrivits.

2018-09-30 kl 14:46

Det här är ju det bästa forumet för tillfället så det är verkligen synd att det håller på att förstöras av all j--a spam!

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2018-09-30 kl 16:20

Vi jobbar med olika lösningar för att hålla rent. För närvarande har vi filter så att ingen av de vi spärrar kan ta sig in igen. Men visst det dyker upp nya marodörer och självklart skall vi skärpa inloggningsprocessen så att spammarna hålls utanför vårt forum.
Håll ut och tack för all input.
Ostbergr, moderator

2018-09-30 kl 17:12

Tack ostberger.

2018-09-30 kl 21:19

Ja verkligen, tack ostbergr!

2018-10-02 kl 15:19

Nu börjar det bli lite nördigt...

Fram med en IT-tekniker, borde fixa detta på två röda...

Men ansluter mig till att man måste gissa bilder eller uppge någon text för att kunna bli medlem om det skulle hjälpa... :(

2018-11-08 kl 14:13

En liten uppdatering från moderatorn.
Ett antal åtgärder har gjorts bakom kulisserna för att förhindra inlägg som inte tillhör vår tidningens syfte. Inläggsmässigt har vi under nästan två månader sluppit de både oönskade och olagliga inläggen, vilket visar att vi är på rätt väg. Därmed parkerar vi åtgärdsförslaget med eventuella låsningar av gamla trådar. Vi avvaktar även tankarna om att verifiera bokstavskombinationer före man kan registrera sig som medlem.
Vid ett par tillfällen senaste veckorna är det nu istället " helt vanliga människor " som via både normala id och mailadresser loggar in och sedan saluför olika tjänster och produkter som blir föremål för avstängningar och raderingar. Vi lägger pussel hela tiden för att hitta likheter och mönster som kan hjälpa oss att även genomskåda dessa personer i tidigare skeden.
Tacksam för fortsatt info från er läsare om ni har tips som hjälper oss hålla problemen utanför vårt forum.
Ha en bra dag.
Ostbergr/moderator

2018-11-29 kl 18:44

Som trådskapare får jag ge mig själv en liten klapp på axeln som satte bollen i rullning. ;-)
Fast mest tack ska ni ha som sett till att ord har blivit handling, tummen upp för det. Riktigt skönt att det verkar vara avhjälpt nu. :)

2018-11-29 kl 22:59

Tack för det.
Vi kan aldrig vara helt säkra på att inte någon smyger in med tråkiga inlägg, men peppar peppar......... vi har varit förskonade nu under ett antal veckor. Trägen vinner och vi tänker fortsatt göra vad vi kan för att hålla rent.
Ostbergr/moderator

• 28 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1502 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 558 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

• Husvagn & Camping 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842