Husvagnsförsäkring - assistans? / av berijan

• 11 svar
Husvagnsförsäkring - assistans?
2020-08-06 kl 11:05

Är nybliven husvagnsägare, får vagnen nästa vecka, som sitter och kollar på husvagnsförsäkringar.

Jag funderar då på detta med assistans, jag hittar inget bolag som har med assistans i sin försäkring, t ex för hjälp vi en punktering.

Ingår det normalt om man har assistans för dragfordonet eller krävs det separat assistansförsäkring för husvagnen?

Hur brukar 'ni' lösa det?

Tack på förhand

2020-08-06 kl 14:56

Kolla med Caravan Club Försäkring

2020-08-06 kl 17:37

Om man har assistans för dragfordonet så verkar det vara helt individuellt mellan bolagen om den gäller även för vagnen, eller inte gör det. Du måste kolla med ditt eget bolag.

Annars kan man råka ut för att får du ett bilhaveri så tar de hand om bilen, men vagnen får du antingen betala för, eller lämna vid vägkanten.

2020-08-06 kl 22:33

Har Assistansbolagets assistansförsäkring. Den täcker både bil och vagn.
Har nyttjat det båda gångerna vi haft däckexplosion på vagnen.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2017 och efter hänger numera en Kabe 630 GLE Royal 2018.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-08-07 kl 08:42

Pyttan skrev:
Kolla med Caravan Club Försäkring

Tack, jag inväntar svar från dem.

2020-08-07 kl 08:43

apersson850 skrev:
Om man har assistans för dragfordonet så verkar det vara helt individuellt mellan bolagen om den gäller även för vagnen, eller inte gör det. Du måste kolla med ditt eget bolag.

Annars kan man råka ut för att får du ett bilhaveri så tar de hand om bilen, men vagnen får du antingen betala för, eller lämna vid vägkanten.

Ok, måste kolla upp det, har tjänstebil, Skoda Kodiaq, och har inte riktigt koll på försäkringsvillkoren.

2020-08-07 kl 09:38

Har precis kollat med "mitt" bolag LF.
Hos Länsförsäkringar gäller bilens assistansförsäkring även tillkopplat fordon.

2020-08-07 kl 12:52

Jag frågade mitt bolag, Folksam och dom svarade att om husvagnen är försäkrad i samma bolag så tar vi naturligtvis med den om det blir fel på bilen. Men blir det enbart fel på husvagnen så ingår ingen assistans. Jag valde därför att försäkra husvagnen i LF eftersom det var mindre än halva priset och har sen kompletterat med assistansförsäkring för husvagnen. Minns inte men tror det var Assistansbolaget. Totalt blev det ändå billigare än att ha vagnen försäkrad hos Folksam.

2020-08-07 kl 13:01

Det är nog så att behöver bilen bärgas så får släpet följa med men om släpet havererar av någon anledning så att det inte kan dras längre då behöver man en separat försäkring. Själv har jag Assistansbolaget men jag har lyckligtvis inte behövt utnyttja den än.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2020-08-07 kl 16:36

Det fina med Assistansbolaget är att dom varje år skickar ut en faktura där det lite kryptiskt framgår att det är ett erbjudande...

Har fått varje år de senaste ca 10 åren.

Tänk om man glömt att betala?
Eller att man läser dåligt!

Skumt kanske?

2020-08-07 kl 18:10

Hagbard skrev:
Det fina med Assistansbolaget är att dom varje år skickar ut en faktura där det lite kryptiskt framgår att det är ett erbjudande...

Har fått varje år de senaste ca 10 åren.

Tänk om man glömt att betala?
Eller att man läser dåligt!

Skumt kanske?

Kan bara hålla med. Det skulle vara förbjudet att skicka med ett inbetalningskort i ett erbjudande. Affärsidén är helt klart att de hoppas att folk betalar utan att läsa vad de köper. :(

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1593 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 581 fristående campingplatser och 655 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

• Husvagn & Camping 2020-07

• Husvagn & Camping 2020-06

• Husvagn & Camping 2020-05

• Husvagn & Camping 2020-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842