Kabelsko vid parallellkoppling / av Hattmutt

• 25 svar
Kabelsko vid parallellkoppling
2020-10-20 kl 21:08

Vilken typ av kabelsko ska man ha vid parallellkoppling? Det ska ju rymmas kabel som går från batteri 1 till batteri 2 plus kablar som går vidare till husvagnens förbrukare.

2020-10-20 kl 21:50

Du måste ju inte skarva på batteripolen.

2020-10-21 kl 08:57

Hattmutt skrev:
Vilken typ av kabelsko ska man ha vid parallellkoppling? Det ska ju rymmas kabel som går från batteri 1 till batteri 2 plus kablar som går vidare till husvagnens förbrukare.

Vid planer på dubbla förbrukarbatterier så är det lämpligt med förpressade rörkabelskor (sexkantspressade) på ledningarna mellan Batterierna och då det krävs en grövre ledning (minst 35m2) så bör man läsa på lite och Skyllermarks förpressade kablar som är förtennade som används i båtsammanhang är nog det mest lämpliga.

Säljs av de flesta båttillbehörsfirmor.

Lite att läsa på:

https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf

2020-10-21 kl 10:40

Tack för tipset!

2020-10-21 kl 19:15

Säkert bra grejor. Förmodligen är priset i paritet.
Du hittar motsvarande grejor hos Biltema, fast förmodligen till ett lägre pris. Förhoppningsvis kommer du inte att ha saltvatten skvalpande i husvagnen.
35 mm^2 är dessutom onödigt grovt med tanke på vilka strömmar det handlar om i en husvagn.

2020-10-21 kl 19:27

Man kanske ska ha två separata batterier istället så man kan byta till ett fulladdat när det första håller på att vara tomt?

2020-10-26 kl 16:52

Så kan man göra. Men det kräver ju mer aktivt mixtrande och tillför frågeställningen om vilket batteri du ska ladda egentligen. I en husvagn har man inte behovet av att reservera ett batteri för motorstart.

2020-10-26 kl 17:21

En vän till oss har två separata batterier och kör slut på batteri 1 och kopplar över till batteri 2 medan b 1 laddas igen. Det här förutsätter ju att man har tillgång till 230V någon gång under resan. Kanske det känns lite tryggare än att bränna bägge på en gång.

2020-10-26 kl 22:22

Känns fullständigt meningslöst vill jag påstå. Bättre att ladda bägge batterierna när du har tillgång till 230 V. Det är mer effektivt.
Har du aldrig tillgång till 230 V spelar det ingen roll. Då tar det slut, eller inte, ändå.

2020-10-27 kl 05:42

Ja, jag är lite kluven i den här frågan, men lutar lite ändå till parallellkopplade batterier.

2020-10-27 kl 14:53

Varför inte kombinera parallellkopplade batterier med en solcell, om ni avser att vildcampa. Då får ni laddning av båda batterierna även mellan de tillfällen ni står på 230 V. Oavsett det så skulle jag välja att parallellkoppla. Förstår inte alls vitsen med att använda ett i taget och hålla på och byta/koppla över till det andra. Man vinner ju inget på det, bara mer jobb.

2020-10-28 kl 07:40

Jag kan se tanken i att om man använder ett i taget så har man lite koll på att man använt häften av den tillgängliga strömmen. Dock är det ju isf mycket bättre att skaffa en mätare så ser man hela tiden hur man ligger till, man får ännu mer koll och man slipper alla manuella moment.

Jan-E, jag förstår vad du menar, men du gav mig ändå morgonens leende med ordet "vildcamping". Ser framför mig en vilt blinkande husvagn, pulserande musik och folk som dansar rejv som galningar både inne i och utanför husvagnen, mitt ute i mörka skogen. :D

2020-10-28 kl 08:24

Vill man ha en god livslängd på blybatterier ska man inte ladda ur dem till mer än 50 %. Det innebär ju att man behöver någon form av mätare för att veta när man kommit till den gränsen så att man kan byta batteri (om man har två som inte är ihopkopplade).
Och har man investerat i en mätare så har man ju koll. Och då försvinner fördelen att ha två separata batterier.
Så allt talar för att ha ett stort eller två mindre som är parallellkopplade :).

2020-10-28 kl 10:09

PJ skrev:
Jan-E, jag förstår vad du menar, men du gav mig ändå morgonens leende med ordet "vildcamping". Ser framför mig en vilt blinkande husvagn, pulserande musik och folk som dansar rejv som galningar både inne i och utanför husvagnen, mitt ute i mörka skogen. :D
Vad, gör inte alla så?? :-)

2020-10-28 kl 12:19

En mätare som mäter vadå? En voltmeter ger inte så mycket info, man måste väl ha något som mäter Ah?

2020-10-28 kl 13:12

Sådana finns. Jag har haft en i några vagnar, tills den gick sönder.

2020-10-28 kl 18:41

PJ skrev:

Kul att man kan roa lite. :)
Men det fick mig att googla och inse att mitt uttryck är felaktigt och inte det jag menade. Någon otillåten camping i stan var ju inte vad jag syftade på. ;)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vildcamping

Kanske beror mitt misstag på att jag sett detta:
https://alvdalenfiske.se/vildcamping/

Fricamping kanske är ett mer korrekt uttryck, men inte lika roligt. Vad sägs om naturcamping, det kan väl väcka kul associationer. :D
Men jag gillar din tolkning av vildcamping.

2020-11-02 kl 12:46

Hattmutt skrev:
En mätare som mäter vadå? En voltmeter ger inte så mycket info, man måste väl ha något som mäter Ah?

Stämmer. För att få full koll behövs en ampere-mätare som du skriver som ligger i serie med batteriet så att den har koll på all ström som tas ut från batteriet respektive laddas in i batteriet.

Jag har en Victron BMV-712 som man kan läsa av både via display och en app i mobilen/läsplattan.
https://www.victronenergy.se/battery-monitors/bmv-712-smart

Vet att det finns betydligt billigare också. Är man bekväm med att beställa från kina via Aliexpress eller liknande kan man komma undan med några hundralappar.

2020-11-02 kl 15:34

Inte en amperemätare, utan en ampere-timräknare. Kolla på instrument för båtar. Där finns mycket sånt.

2020-11-03 kl 06:24

Jag har en Simarine Pico.
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batteriovervakning/pico-standard-batteriovervakning-paket

Där kan man koppla in lite andra sensorer också. Jag har tanknivåer, temperaturer samt vagnen lutning. Man får upp allt i appen också. Så man kan tex kolla i mobilen när man drar upp vagnen på nivåkloss osv.

2020-11-03 kl 07:01

Toppen! Tack för tipset!

2020-11-03 kl 10:47

Fast nog kommer man en bit på en voltmeter med. Man vet ju vid vilken nivå på spänning det börjar bli skadligt urladdat, den nivån är väl samma hela tiden. Kapaciteten (antal Ah) ett batteri har ändras väl med åldern? Vilket gör att 50% urladdat alltid är samma voltnivå, men övertid innebär färre Ah, eller? Och om man inte börjar med laddat batteri, hur vet man då hur många Ah man kan plocka ur innan batteriet är urladdat?

Ska erkänna att jag har inte full koll på detta, men nog bör man kunna komma rätt långt med en voltmeter när det gäller att ha koll på när batteriet behöver laddas för att inte ta skada av urladdning?

2020-11-03 kl 11:58

Spänningen varierar med det strömuttag du har, och även med batteriets förslitningsgrad. Dessutom reagerar olika batterityper olika på urladdning, när det gäller vilken spänning de klarar att hålla kvar.

En amperetimräknare nollställer du när du laddat fullt. Åtminstone för min del har det oftast varit så att antingen har jag ingen ström utifrån, och då stämmer räknaren perfekt. Eller så har jag ström, hela tiden eller i alla fall om jag behöver ladda, och då spelar det inte roll vad räknaren visar.

2020-11-05 kl 15:46

Ja, spänningen varierar ju, men släcker man all belysning osv så får man ju rätt snabbt en uppfattning om hur landet ligger. Absolut är den mindre exakt än en Ah-räknare, men samtidigt så slipper man ju all form av manuellt steg som är lätt att glömma. Då skulle räknaren ju vara som färddatorn i vissa bilar, som nollställs när man tankar bilen. Då kan man ju hela tiden se hur mycket man plockat ur sen förra laddningen, sen får man hoppas att det då hann bli fulladdat. Men det kräver ju fortfarande att du har koll på kapaciteten i batteriet för stunden. Har man koll på båda dessa så kan man styra det hela rätt bra, för min del räcker det gott att släcka belysningen och då se spänningen, så vet jag ungefär hur illa jag ligger till. Oftast har man ju samma saker igång som man inte stänger av då, som värme, stereon på standby osv. Men man måste ju då lära sig vart man brukar ligga.

Spänningen sjunker ju också med förslitningen som du skriver, så även här behöver man hålla koll på batteriets kondition.

Känns som att båda varianterna har sina svagheter, men får man knas på båda så blir ju Ah-räknaren mycket mer exakt såklart. Hur funkar det när man har solcell som laddar på dagen, kan Ah-räknaren visa både vad som kommer in och går ut? Misstänker att man får upp i en lite mer avancerad mätare då?

Oj, vilket långt inlägg med ofiltrerade funderingar. :)

2020-11-05 kl 17:36

Simarine Pico mäter både spänning och strömuttag. Den lär känna batteriet och hur det åldras. Den mäter även hur mycket ström som går in i batteriet, om det kommer från laddaren,bilen eller solpanelerna kvittar. Jag har däremot byggt ut den med en extra shunt för att mäta vad enbart solpanelerna laddar. Men det är mest för barnens skull. Då kan de se på staplarna hur mycket solen ger och hur lång tid det tar innan batteriet är fullt osv.

När man laddar ur visar den i timmar och minuter hur lång tid man klarar sig. Den ändrar sig fort om man tänder/släcker något osv.

• 25 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1625 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 592 fristående campingplatser och 693 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842