Av- och påställning av husbil, hur fungerar det? / av Anonym 568764707

• 5 svar
Av- och påställning av husbil, hur fungerar det?
2015-09-17 kl 12:59

hej! Jag har bott utomlands nästan hela mitt liv men efter min Sverigeresa i sommar, första på många år, kände jag att nu är det dags att börja komma tillbaks regelbundet. Jag är pianist och såg att det finns gott om spelmöjligheter så det skulle vara möjligt att lägga upp ett program och spela mej genom landet på somrarna. Detta kräver bostad och transport, jag är inne på idén att köra upp med bilen och så köpa en begagnad husvagn men så när jag tittade lite på Blocket häromdagen såg jag att det finns en hel del husbilar i 50.000 kr-klassen, vilket skulle kunna vara ett intressant och kanske bekvämare alternativ. Men skatt och försäkring är ju svindyrt, enligt vad jag läst mig till, och det är ju inte ett bruksfordon utan kommer att användas högst tre månader om året. Något som återkommer ständigt i bilannonser är att fordonet är "avställt" vilket är ett helt främmande begrepp för mig. Jag vore tacksam om någon kunde förklara detta lite närmare. Om jag betalas ett års skatt och försäkring, innebär det här med att ställa av och på att skatt och försäkring bara är aktivt s.a.s under perioden som fordonet är påställt? Det skulle då betyda att om fordonet är påställt under en tremånadersperiod varje år så skulle jag bara behöva renovera skatt och försäkring en gång vart fjärde år? Eller har jag totalt missuppfattat det här?

Så har jag också en fråga rörande äldre husbilar, det finns ju en hel del gamla 70-tals Mercedes 308-608 och liknande, ofta hembyggen, till väldigt bra priser. Jag formligen ääälskar dessa fordon och har sedan tonåren drömt om ett sådant, men ålder och erfarenhet får mig att bli lite betänksam. Det heter ju att dieselbilar från den tiden bara går och går, är otroligt slitstarka och att kilometerantal för dieselvans och -bussar inte går att jämföra med kilometerantal för vanliga bensinbilar. Men jag har haft en Mitsubishi Montero och en Toyota Hiace, båda begagnade, båda diesel, båda runt 2000 mil om jag inte minns fel, och båda skar ihop så fullständigt att det inte var lönt med reparation. (Ja, jag kollar alltid vatten och olja!!) Så det är klart att jag är lite misstänksam mot äldre fordon, särskilt eftersom jag inte har den allra minsta känsla för mekanik och aldrig skulle kunna utföra den typen av konstant underhåll som t.ex. ägare av gamla femtiotals amerikanare gör. Vad är er erfarenhet av denna ty av husbilar och den typ underhåll de kräver? Räcker det med att ha en kompetent mekaniker gå igenom fordonet vid säsongstart? (Jag antar man kan byta fläktrem, bränslepump m.m. efter köp för att vara på den säkra sidan) Anser ni att den typen av fordon är pålitliga eller är det säkrast att satsa på en mordernare sak?

Tack

2015-09-17 kl 18:43

I Sverige kan man med en kod på registreringspappret eller med digitalt bank id gå in på transportstyrelsen och ställa av fordonet. Med det menas att man ställer den vilande och behöver inte betala skatt och försäkring på den under tex vintern om den inte används. En bil i sverige ska när den används vara skattad, trafikförsäkrad och besiktigad (kontrollerad så den är miljö och trafiksäker).

En liten varning, det är svårt att hitta en bra fungerande husbil för dom pengarna, oftast är det fukt och mögelskador på dom. Lycka till och hoppas du får till din dröm.

2015-09-17 kl 18:47

Som jag skrev ovan är inte gamla husbilar i den priklassen i särskilt gott skick, jämför med en bil för 10-20.000:- som nog är i samma nivå. Stor risk för haverier finns.

2015-09-17 kl 21:00

Husbil för 50000:-, tveksamt?
Det finns många husbilar till salu i prisklassen under 100000:- men man ska fundera lite innan man köper en sådan.
Fundera på:
- vill jag ha en bil med klen bensin- eller diesel-motor vilket ger dålig körbarhet ?
- många bilar är alkover, vill jag klättra upp och sova under taket?
- många har små kök med dito kylskåp, inte så kul när man ska laga mat
- många bilar är byggda på Fiat-chassi, äldre Fiat växellådor är en problemkälla i många fall
- äldre bilar kräver ofta en hel del underhåll av både bil- och bo-del, kostar en del om jag inte gör det själv
- som Ågren skriver, fukten är ett gissel som kan kosta en hel del att åtgärda
- duschutrymme saknas i många äldre bilar, det är skönt att kunna duscha "hemma"
- äldre bilar kan sakna kasett-toa, vill jag avvara den komforten?

Detta är bara några exempel på saker man ska fundera på innan man köper en äldre husbil. Naturligtvis kan man fynda även i de lägre prisklasserna men själv skulle jag hellre satsa på en nyare husbil eller om jag inte har råd med det, en husvagn. Allt för att minska risken för problem och kunna njuta av resan.

LAEN
2015-09-19 kl 01:34

Hmm, mycket att fundera över här... jag tror jag håller mig till plan A, husvagn, så får vi se... tack ska ni ha för era informativa svar.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1547 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 352 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

• Husvagn & Camping 2019-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842