• 5 svar
Chassie
2010-05-10 kl 22:28

Är det någon skillnad mellan exempelvis Fiat, Ford, Renalt och andra chassien? Kan man säga att vissa husbilar är skönare och bättre på vägen än andra och kanske också representerar ett högre andrahandsvärde och står i kvalitet för sig, eller är en bara en smaksak från fall till fall?

Vi jagar en rymlig halvintegrerad bil

Tack på förhand

2010-06-09 kl 19:03

Jag har inte haft husbil så länge jag har inte så jättestor erfarenhet fiat har ju 90% av husbilsmarknaden men om dom är så mycket bättre än övriga är tveksamt jag har en Kabe travelmaster med fiat alko chassi och den är förvånnsvärt bra att köra den slås bara av store bror 880 (men det är inte bara kabe som bygger på alko chassi där är många fler jag vill klargöra det annars är det lätt att taggarna vänds utåt som brukligt är när det skrivs något positivt om det märket) jag har även provat en ford och en mindre kabe med vanligt fiat chassi och det är stor skillnad i åk komfort och kör egenskaper på dessa chassi, till alkos fördel att där sedan står fiat i nosen på den får man leva med, Cabby byggde ju sin nya husbil på renualt men även där är ett alko chassi mycket trivam bil även denn att köra,
men det är ju inte bara bilen det är ju på byggnaden som är avgörande för trivsel att bo i dessa båda står i en klass för sig när det gäller värme komfort men dom har ju vagnarana att brås på. sen fins där en uppsjö av andra märken det har jag ingen erfarenhet av utan det man har snappat upp på olika husbils forum, så enligt min ringa erfarenhet så håller jag på alko chassit till hundra % jag får säkert mothugg av erfarna husbils ägare men det har jag lårt mig att leva med,
så där fins en del att välja på lycka till vad ni än väljer.
mvh BeRo

2010-06-09 kl 19:28

Skall du åka första klass = AL _KO chassi lägg därtill luftfjädring TE Kabe Travler

2010-06-09 kl 19:54

Standardchassie. Jag har upplevt att när det är dags att byta avgassystem är det inte alltid att standardsystemet passar. Då blev det att lämna in bilen till en verkstad som byggde ett. DYRT....Så mitt tips är standard. Men tänker du använda bilen som dom flesta (på sommaren) kanske det inte spelar så stor roll då det inte rostar så mycket.(Bara en upplysning som inte många vet eller tänker på.)

2010-06-10 kl 11:54

Avgas systemet vad har det med chassit att göra är är bilen bygd på ett vist chassi så påverkas inte avgassystemet av det, det kan jag inte förstå varför vilken bil har det inbygt i chassit jag har sysslat en del med bilar men jag har alldrig stött på det problemet någon gång,
det vore tacksamt om du förklarar bättre vad som avses med det.
mvh BeRo

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1633 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 597 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206