• 8 svar
Dieselpanna
2010-06-21 kl 19:25

Hej, kan Ni tipsa mig om :

A: Husbil, standardutrustad med dieselpanna.
B: Husbil, med dieselpanna på tillbehörslistan, fabriksmonterad.
C: Företag som kan utrusta en husbil (Alde vattenburen) med dieselpanna

Husbilens bodel ska kunna värmas med dieselpannan. Gasol för krångligt
vid längre vistelse utomlands. Diesel har man alltid till hands.

Tacksamt för Era tips
Nerusneke

2010-06-22 kl 08:46

jag vet att det skall finnas men hur var och när känner jag inte till, vad är där för fel på gasol uppvärmning där fins väl inget bättre.

2010-06-22 kl 09:11

Skulle tro att alla företag som håller på med bilel kan montera det du vill ha. Det gäller nog "bara" att reda ut hur mycket efekt som värmaren bör ha.

2010-06-22 kl 14:15

Det går ju att montera i vilken bil som helst, dock så tar det ganska mycket energi.
Fläkt, cirkulationspump, matarpump m.m.

2010-07-04 kl 10:12

Varför skulle det vara krånglit med gasolen utomlands?Har två tyska flaskor och det fungerar alldeles yperligt,samtidigt är det mycket billigare med gasolen på kontinenten.Diesel värmare skall ha ström ,och har man inte det så spelar inget roll om man har diesel.Vem mins inte diesel-värmare (bensin-värmare också)som sög utt batteriet och då stodde man där med bilen som vägrade starta.Såna problem har man inte med gasolen!

2010-12-31 kl 16:28

Webasto ska ha en modell som går att köra flera timmar i sträck, den som sitter i vår bil går bara en timme sedan lägger den av, orsak är att annars koxar den igen enligt webasto info.
Ström förbrukning av bränslepump är liten, värmer den vatten (Alde) så går den vanlig pumpen ingen fläkt. Dessutom bryts elen om det blir för låg spänning i batteriet. Ni har väl separat bodelsbatteri som ska driva värmaren antar jag,

2010-12-31 kl 16:55

Hejsan det är janne jag har en Burstner husbil och jag har satt in en
Eberspcher i min bil men jag kör mest med gasol för att dey kostar
mer att värma upp med den än med gasol den drar 0,3 - 0.6 lit i tim
=93.60-187.20 per dygn sedan drar den väldigt mycket ström om man
använder fläkten fram har man tillgång till ström så laddar den samtidigt
och då går det bättre men har du till gång till ström så använd elpatron
det är det billigaste allternativet jag har mycket ideer om någon vill fråga
om värme och vinter campande vi har alltid varit ute på vintern så jag har
lärt mej en hel del Janne

2011-01-04 kl 08:57

Jag har Webasto standard monterad och jag har alldrig märkt att den stannar ete viss tid. iofs så har jag bara använt sporadiskt den har inte behövts.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1626 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 695 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206