Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil? / av jens

• 4 svar
Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil?
2018-11-04 kl 12:31

Jag funderar på att köpa en Eura Mobil 500 Sport från 2005. Jag är nybörjare på husbil och känner mig väldigt osäker på det här med "vintercamping". Jag har sett lite olika synpunkter på om denna modell är lämplig eller inte att vintercampa med. Färsk- och gråvattentankarna är inte isolerade eller uppvärmda, men ligger inne i det oisolerade dubbelgolvet.

Jag tänker spendera ca 4 månader i Spanien. Jag kommer att fricampa en hel del i deras berg. Det är inte fråga om några extrema temperaturer. Temperaturen kommer vanligtvis att ligga på några minusgrader på natten och sedan ca 10-15 plusgrader på dagen. Någon extrem natt så kanske temperaturen kan krypa ner mot minus 8 grader.

Är som sagt tacksam för all information och tips runt detta. Det viktigaste är dock om den husbil jag funderar på att köpa fungerar för detta ändamål? Några har sagt att denna modell är alldeles för dåligt isolerad och att det kommer att gå åt alldeles för mycket gas för att hålla värmen (ca 15-18 grader) uppe.

2018-11-06 kl 15:49

Har haft en sådan och är det Truma värme så är det bastu i taket och skridskor på golvet.

Funkade bra så länge det inte gick under ca 10 plus...

2018-12-05 kl 13:27

Det hjälper ju inte när man fricampar, men jag blev tvungen att köpa en annan husvagn. I den nya är det golvvärme (elektrisk). Det var väldigt vilken skillnad det gör. Plötsligt kan man gå utan skor och ändå inte förvandla fötterna till isbitar.

2018-12-05 kl 15:49

Med tanke på var du ska använda husbilen. Så kommer den att fungera bra. pannan i denna går väl bara på gasol, så det kommer att gå åt en del. men gasol är billigt i Spanien.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook