Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil? / av jens

• 4 svar
Eura Mobil 500 Sport som vinterhusbil?
2018-11-04 kl 12:31

Jag funderar på att köpa en Eura Mobil 500 Sport från 2005. Jag är nybörjare på husbil och känner mig väldigt osäker på det här med "vintercamping". Jag har sett lite olika synpunkter på om denna modell är lämplig eller inte att vintercampa med. Färsk- och gråvattentankarna är inte isolerade eller uppvärmda, men ligger inne i det oisolerade dubbelgolvet.

Jag tänker spendera ca 4 månader i Spanien. Jag kommer att fricampa en hel del i deras berg. Det är inte fråga om några extrema temperaturer. Temperaturen kommer vanligtvis att ligga på några minusgrader på natten och sedan ca 10-15 plusgrader på dagen. Någon extrem natt så kanske temperaturen kan krypa ner mot minus 8 grader.

Är som sagt tacksam för all information och tips runt detta. Det viktigaste är dock om den husbil jag funderar på att köpa fungerar för detta ändamål? Några har sagt att denna modell är alldeles för dåligt isolerad och att det kommer att gå åt alldeles för mycket gas för att hålla värmen (ca 15-18 grader) uppe.

2018-11-06 kl 15:49

Har haft en sådan och är det Truma värme så är det bastu i taket och skridskor på golvet.

Funkade bra så länge det inte gick under ca 10 plus...

2018-12-05 kl 13:27

Det hjälper ju inte när man fricampar, men jag blev tvungen att köpa en annan husvagn. I den nya är det golvvärme (elektrisk). Det var väldigt vilken skillnad det gör. Plötsligt kan man gå utan skor och ändå inte förvandla fötterna till isbitar.

2018-12-05 kl 15:49

Med tanke på var du ska använda husbilen. Så kommer den att fungera bra. pannan i denna går väl bara på gasol, så det kommer att gå åt en del. men gasol är billigt i Spanien.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1501 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 539 fristående campingplatser och 557 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 405 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2019-03

• Husvagn & Camping 2019-01

• Husvagn & Camping 2018-12

• Husvagn & Camping 2018-11

• Husvagn & Camping 2018-10

• Husvagn & Camping 2018-09

• Husvagn & Camping 2018-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842