Fiat Dethleffs Adventage 2001 / av Anonym 316751355

• 4 svar
Fiat Dethleffs Adventage 2001
2010-07-30 kl 12:50

Är det någon som känner till något om eller har något test/rekommendation på en Fiat Dethleffs Adventage (T58419) årsmodell 2001? Artikel fanns på campingsverige.se "Bodil & Caravan 1/2002" med lite bilder och text.

Husbilen är importerad från Tyskland 2007; med skriftlig dokumentation från det landet och en översatt handbok utav den svenska ägaren, jag är tacksam för svar enligt dito...

[Kontakt/fråga på hemsidan www.husbilhusvagnar.se den 26/7-10 kl 14:27]

Tillägg; är Att jag försöker få fram info & annat dylikt kring ovan husbil för Att skapa mig en bild efter lite analys/utvärdering till om det är ett bra köp, dvs om ägarens "prislapp" på 200 000 kr är skälig. Motorn är på 1.9 TD, 6 000 mil, >5 (+1) bäddar, dusch- & vattentoa, alde panna/luftvärme, golv-värme (?), kylskåp (el/gas/batteri), 3 lågigt kök och så ett cykelställ (3 st) med trappa upp till tak.

Kompl; är Att vissa husbilar i samma storlek fanns Att gämföra och De var ex en D A5884 -01 2.8 JTD 2900 mil för 310 000 kr [HC nr 2, -10], D T5841 C -03 2.8 JTD x mil? kamrem bytt för 349 000 kr [HC nr 5, -10], D A5820 -98 2.5 dieselmotor på 116 hk kamrem bytt 18 000 mil för 190 000 kr [HC nr 11, -09] och en M alaska -00 10 500 mil + ny AC i bodelen för 230 000 kr [HC nr 8, -10].

Har dessutom tittat runt i bla husbilsklubben.se, mhcs.nu & caravanclub.se för Att få fram lite info och fakta kring objektet ovan (F.D.A -01), det finns många benämningar på den här sortens husbilar, likaså namn mm - Globertrotter?

Frågan är då om det är ett bra köp eller man skall avstå från ett 9 årigt ekipage?
----------------------------------------------------------------------------------------------
I dag den 2 augusti gjorde Jag en provkörning och kom fram till Att ekipaget var mycket smidig i både; landsväg-/stads-/parkeringskörning, en dragvillig motor redan vid ca 900 varv/minuten på alla växlar utan Att röra gaspedalen. Den gick behagligt jämnt med 1.9 TD motorn (stark & snabb) och ingen motstånd med den höga karossen (ca 3-3.1 meter) samt svängde runt ett gathörn som en "femöring", vid P-platsen bakåt behövdes nog lite träning, så Att man såg hur långt man hade kvar till stoppet (ev en back-kamera hade önskats där). Batteriet var i topptrimm (nytt för i år); det gammla hade fryst sönder i vintras pga Att man hade inte använt husbilen alls, nya vinterhjul lagerfördes vid ett externt garage i närheten. Bara positiva "ting" med 2 "tummar" upp, så Att säga, Nu skall Vi försöka Att få till en övernattning och då "kolla" allt igen, både utv & inv med el/gas/batteri drift, värmen/lampor osv.
---------------------------------------------------------------------------------------------
Två bilder är som sagt var Nu uppladdade på min sida på FDA-01 den 12/8-10.
---------------------------------------------------------------------------------------------
18/8-10 kväll: Jag skulle som sagt vara mycket tacksam om det är någon som kunde fritt scanna av husbilsreportaget ifrån HC nr 4 -00 av Dethleffs 6880 Esprite och sända över det via min mailadress. I modellen är det platskrävande dusch och tvärmonterad våningssäng bak. Vilken isoleringstjocklek är det i golvet, väggen och taket. Är det med träreglar och styrolit eller sk pressad sandwichlamminat? Finns det färdig draganordning som Man kan själv montera på; för Att då kunna ha med sig en släpvagn för div attilraljer/MC mm? Vilken takbox rekommenderas för en sånt här ekipage? Vad kostar en AC till bostadsdelen och vad är lämpligast Att placera denna så Att den är minst ur vägen likaså för ett enklare förtält om Man Nu vill stå lite längre på en plats.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Kvällen den 20/8-10 på plats i Falkvik/Sbg K:n för fortsättning av förhandlingen utav husbilen, men det blev ett "snöpligt" slut på konversationen. Ville ha fram den skriftliga dokumentationen på ekipaget, fick endast den tunna manualen på luftvärmaren "Truma trumatic", inte ens den ÖK på en övernattning kom till stånd. Nu var han irriterande på Att jag inte ville komma till skott, så att säga, men Man skall inte förhasta sig, det ska kännas rätt och så tar ju en förhandling lite tid också (inte gjort på några minuter) tills Man har alla fakta efter analys/utvärdering och dylikt som ligger till grund i alla affärer, dvs.

Ville ha ner priset lite till eftersom han sa att han hade haft priset på, Nu 245 000 kr (en handlares mellanpris vid ett inbyte till något dyrare ekipage) och själv sänkt det till 200 000 kr (?). Vi får se om Man kan få ner priset till runt 185-190 000 kr som nog är skäligt, det är ialla fall ca 15% ifrån en handlares prisnivå (tror jag). Han skulle också sätta in en annons nästa vecka (nr 34) och så helt plötsligt var det en annan som var intresserad, fast de skulle höra av sig nästa vecka (trodde han) --> amatörmässig försäljningstaktik.

Det är ju hans husbil än så länge och han gör precis vad han vill i så fall om det inte blir ett affärsmässig köp från Min sida. Jag får väl göra ett besök till vid något annat tillfälle, fortsättning följer som sagt var, på återhörande...
-------------------------------------------------------------------------------------------
Intressant med Att Ni presenterar alternativa företeelseresor i Europa; bla den ifrån den 23/8-10 på 1600-talsslottet Wewelsburg som ligger i norra Rhen-Westfalen i Tyskland, det får Vi som sagt var också besöka vid ett tillfälle...

Info på om det inte blir någon sk affär på ovan ekipage "FDA-01", så har Vi ett preliminärt á kontrakt på en Niesmann+Bischoff Arto 74 LE (-09) som är en bokförd/inskriven och affärsregistrerad formalia i verksamheten SA/AB/ABAB!

Vid sådana här begnade köp av en husbil, så finns det en uppskö av en massa benämningar, numreringar och utrustningsalternativ samt vad som då ägaren har investerat och monterat på ekipaget, men Jag tycker som sagt inte om när man försöker dölja pappersexercisen (husbilens handlingar) vid den då sk "journalistiska undersökningen" till/för en hederlig, seriös & ärlig affär/köp...
612 st visningar tom idag den 10/9-10 för en liten artikel, de "ja", det är bra det!

2010-07-30 kl 14:33

Jag vill bara svara på den andra frågan "om man skall avstå från ett 9 årig ekipage"tja jag har ett 22 årig ekipage som jag trivs med väldigt bra..har nämligen gjort många resor till Tyskland och Kroatien utan några bekymmer..fiaten går som klockan..så ett 9 årig ekipage är inte änns inkörd!

2010-12-31 kl 16:31

34 mm isolering, frigolit, mycket bra kvalitet på dethleffs överhuvudtaget.

2011-03-17 kl 14:44

Jaha! Då vill Ni veta vad som har hänt efter det senaste inlägget. Och det är så att det inte blivit någon affär utav denna husbil. Jag ville ha lite material på lite kring då den juridiska och på vilken den tidigare ägaren var; dvs sunt förnuft på öppna spelkort med bla reg.handlingar/instruktionsbok osv osv. Jag fick inget utav detta utan han ville direkt göra upp och då sänkte ytterliggare priset. När så jag ville få mer utav dito, så hade han inte tid längre utan framförde på att det var allt, och gick in i sitt renoverade hus (som han själv höll på med, men utan luftspalt mellan den gamla och den nya träväggen, panelen direkt på isoleringen) och blev sur för att jag inte slog till på en gång. Husbilen står inte längre kvar där på platsen, så då får man gå vidare med en dylik affär på en annan likvärdig fordon med bodelen där bak. Kanske blir det en "Niesmann+Bischoff Arto 74 LE" (som är i en helt annan priskaraktär); men med större utrymmen och så Att man kan leva i frihet istället för en bostad/lägenhet (hus/villa), på återhörande...

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1633 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 597 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206