förbättringar av förarmiljön i husbilen / av Anonym 1931208528

• 10 svar
förbättringar av förarmiljön i husbilen
2013-12-07 kl 11:20

Hej,

Jag pluggar industridesign i Lund och arbetar just nu med ett projekt som handlar om att utveckla interiören i husbilar.

Här nedan finns två frågor jag gärna vill ha svar på för att få med användarperspektivet. Om du har erfarenhet av husbilar och en stund över får du gärna skriva vad du tycker. Svaren blir sedan vägledande för hur jag går vidare i projektet.

Frågor

Jag vill veta om det kan vara av intresse att förbättra förarmiljön i husbilar (de två pilotstolarna längst fram och den direkta omgivningen) och i sådana fall på vilket sätt. För att få en helhetsbild försöker jag se förarmiljön i förhållande till resten av interiören i bodelen, både när bilen rullar och står still.

1. Vad tycker du om förarmiljön i husbilen (både när bilen rullar och står still)? Vad är bra? Vad är dåligt? Varför? (känslan, bekvämlighet, stolarna, avlastningsytor, funktionalitet, estetik osv)

2. Finns det något som kan förbättras eller tillföras i förarmiljön som ger mervärde till husbilen (både när bilen rullar och står still)? Vad och varför?

Har du andra idéer, frågor eller vill berätta mer om hur ni använder förarmiljön i förhållande till resten av interiören så är det välkommet.

Tack för hjälpen,
Hälsningar Lisa

2013-12-07 kl 17:32

Där fins oehört mycket att förbättra i förar miljön i en Hb stolarna kallas för Pilotstolar, stackars piloter som skall sitta i sådana stolar. jag har funderat på at taga pinnastolen från köket när jag kör,
där fins utrymme för förbättringar, kika på Saab o Volvo stolar men Hb ägarna är inte intreserade av förar miljön så det är nog inte lätt att ändra på.

2013-12-07 kl 22:39

Tror inte att det där var ett bra svar till Lisa trådskaparen...
Förklara lite mer hur du upplever det i din hytt...

2013-12-08 kl 09:52

Hej, Tack för svaren. Intressanta tankar bero, du får gärna utveckla om du vill och berätta mer i detalj vad som är dåligt med stolarna i husbilar.

2013-12-08 kl 12:58

Eftersöker bättre luftighet, ibland får man en påträngande känsla, speciellt om man är av nordisk normallängd.
Bättre sikt åt sidorna, lär av yrkestrafiken.
Bättre ljudisolering mot motor samt vägljud.
Fler belysningspunkter, framförallt åt kartläsaren som inte sprider ljuset åt alla håll utan just kanske belyser en bok.
Komforten som tidigare nämndes, vad är det för fel på luftfjädrade stolar, förutom priset då.
Många förare kör långt, väldigt långa pass tyvärr.
Smidiga lösningar på fingertopps avstånd för att styra gps/backkamera/ belysning mm

//

2013-12-09 kl 16:23

Knutaugust skrev:
Tror inte att det där var ett bra svar till Lisa trådskaparen...
Förklara lite mer hur du upplever det i din hytt...

Det var ett svar om det var bra eller inte får andra bedömma, hon tycker kanske inte som du.

2013-12-09 kl 16:41

Där borde vara moderna sittriktiga stolar med värme elektrisk inställning av höjd och rygg el uppvärmda justerbart svankstöd typ Saab-Volvo vilka är marknadens bästa bilstolar, där är en husbils ägare som sätter i Saab stolar, men det borde vara standard så man kan få riktig kör komfort på lång körningar som det ofta blir med HB.

2013-12-10 kl 18:58

En sak jag saknar det är att nå mobil, gps osv. Jag är vänsterhänt och tittar på om det går att få till en hållare till vänster i höjd med eller något närmare än ratten. Alla prylar måste man luta sig framåt för att nå. Bra stolar, de är dyra men en option på tex. samma stolar som lastbilstillverkarnas bästa stolar tror jag kan vara säljbara. Ett smart fack för godispåsen och eller pommes....

2013-12-10 kl 20:35

Vi åker helintegrerad Burstner med sänksäng över förarplats. Vi har en ordentlig dubbeldinette som vi sitter i, när vi parkerat fäller vi ner sängen med tillhörande draperi. På det viset blir hela förarhytten avskärmad och vi slipper kallraset från rutorna.
Det vi speciellt uppskattar med den helintegrerade bilen är rymden i förarhytten. Vi har gott om avlastningsytor och passagen till bodelen är enkel.
Stolar och förarmiljö kunde vara bättre, jfr en modern personbil(husbilen är dock 10 år).

2013-12-12 kl 19:30

Tack för alla era svar! Det är mycket intressant att höra om era upplevelser och erfarenheter. Skriv gärna mer i tråden om ni inte sett den innan, eller om ni har något att tillägga.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1622 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 582 fristående campingplatser och 687 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 353 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

• Husvagn & Camping 2020-08

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842