Fordonsskatt/ utsläpp CO2 / av Anonym 1259331092

• 4 svar
Fordonsskatt/ utsläpp CO2
2015-04-14 kl 09:02

Obegriplig logik vad gäller fordonsskatt och CO2utsläpp.
Jag har en husbil Adria Matrix 2013 års modell jag kör mellan 400 och 500 mil / år.
Den nya fordonsskatten har stigit till 8454 kr /år med ett CO2 utsläpp som beräknats till 252,9 g/km
Kunde inte låta bli att jämföra med en liten bil Toyota Aygo som har en årsskatt på 360 kr och släpper ut 103 g CO2 / km.
Alltså betalar jag mer än vad 23 småbilar gör samtidigt släpper min husbil ut knappt 2,5 gånger vad dessa 23 småbilar släpper ut, är det här logik?
Husbilens skatt blir 33,42 kr/ g CO2 och Toyotans skatt blir 3,52 kr/ g CO2.
Man kan ju spekulera i om det finns en vilja att få bort husbilar från myndigheternas sida , att det skulle vara ett miljöargument är ju inte troligt då man prioriterar utsläpp från 23 småbilar med ett utsläpp på 2369 g / km framför husbilens 252,9 g /km

2015-04-14 kl 21:43

Håller med dig att det ser lite konstigt ut. Kanske högre skatt på bränsle och lägre fordonsskatt skulle bli bättre? Men å andra sidan så kan man ju bara köra ETT fordon åt gången, jag kan inte köra 2,5 ayagobilar samtidigt men köra en husbil. Det är väl den enda logiken jag kan komma på. (Du får väl ragga upp 23 personer som följer med dig som delar på skatten) ;-)

2015-04-15 kl 16:58

Skatten på husbilar räknas ut efter ett schablonvärde. Normalt skall en fordonsfabrikant leverera ett s.k. CoC dokument i vilket det framgår det CO2 värde som uppmäts för fordonet. Detta gäller inte för husbilar, begravningsbilar och ambulanser eftersom det skulle bli för dyrt att certifiera varje kombination av chassi och påbyggnad av extern leverantör. Kan hålla med om att schablonen ger en orimligt hög skatt i förhållande till den bränsleförbrukning som t.ex. Fiat Ducato har. Något för media och andra grupper som kan påverka transportstyrelsen att ta tag i !

2015-05-17 kl 17:01

håller med föregående att höjningen kan bli så mycket är ofattbart i mitt fall från ca 5000 kr till 8500 kr. det är ju helt andra siffror på personbilar.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1546 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 577 fristående campingplatser och 615 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 354 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-03

• Husvagn & Camping 2020-02

• Husvagn & Camping 2020-01

• Husvagn & Camping 2019-12

• Husvagn & Camping 2019-11

• Husvagn & Camping 2019-10

• Husvagn & Camping 2019-09

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842