Hobby som husbil ?
2011-05-15 kl 16:59

Vi har nu tänkt att överge husvagnsvärlden med vintercamping m m och satsa på en husbil. Har tittat på Blocket men jag blir inte så mycket klokare på vad man ska välja för märke. Vi kommer troligen inte att använda husbilen på vintern utan det blir ett tre säsongs fordon. Har tittat på Hobby bilar. De ser välinredda ut och ligger normalt lite lägre i pris än övriga. Kommer att ha en max budget på ca 450 000. Är Hobby ett märke att satsa på ? några modeller eller årsmodeller man ska undvika ?

2011-05-15 kl 18:57

Hej frank! efter vad jag har förstått så har du varit inne på husbil nett tag , Hobby husbil ären tre säsongs bil men dett vill du ju ha, men tänk att komma upp en morgon på våren eller hösten och saknavattenburen värme och framförallt golvvärmen som är guld värd. jag hae ingen erfarenhet av hobby men den byggs på olika shassi och ford vskall väl inte vara så bra efter vad jg förstått. såjag skulle nog tittat på bygd på fiat, och inte äldre än 2007 då komm den store motorn med 6växlad låda då slipper du eventuelt strul med kammremmar o dylikt den är käddjedriven, men är det inte nödvändikt med en hobby så hade jag nog tittat närmare Adria som är en mycket populär bil i den prisklassen,och den fins även med alde, och med tanke på cervicen så importerar Kabe Adria och det är ett extra pluss. sen är det inte fel med en vinterbil även på övrig tid av året, det är mina tankar men smaken är olika, hoppas du hittar rätt vad det än blir.

mvh BeRo

2011-05-15 kl 19:39

Hej Bertil och tack för ditt svar.Du har helt rätt att jag har varit sugen på husbil ett bra tag. Nu har jag fått ett diskbråck i nacken som ställer till det för mig, så jag kommer nog inte att kunna hantera en husvagn framöver. Ja visst vill jag att det ska vara vattenburen värme i husbilen. Har dock en känsla av att det kommer att kosta extra. Lägger hellre pengarna på en bil med större bo utrymme och lastutrymme. En Adria är inte utslutet. Har tittat in i några och de ser fina ut. Har tittat på Hobby bilarna och det ser ut som om man får mycket husbil för pengarna. Är dock osäker på kvalitén. Finns inte Hobby med Fiat alternativ ? Har sett Ford och Renault har jag för mig. Ska nu sälja snöskotern, pulkan, förstugan och Pajeron

2011-05-15 kl 21:12

Hej Frank har du bestämt dig för om du skall ha en alkov eller en helintegerard eller en delintegerard. Hobby finns på Fiat men det är alkov eller delintegrerad. Men för din budget på upp till 450 000 så finns det massor att välja på enkelsängar dubbelsängar på längsen och på tvären. Du kommer inte ha några fritids problem framöver när du skall leta.

2011-05-15 kl 22:06

Tack för svaret Sorento.Ja vi vill nog ha en delintegrerad bil. Vi är ju bara två som åker nu, fast det är ju bra att ha en extra bäddplats. Är sugen på en bil med tvärliggande dubbelbädd bak eller två enkelbäddar med möjlighet att bädda till dubbelbädd och stort lastrum under sängen. Fick bra tips av Bertil ang val av årsmodell och motor/växellåda. Ser ofta på Blocket att man bytt kamrem efter dryga 2000 mil. Ska det vara nödvändigt ? Vad är serviceintervallerna på en diesel Fiat ? Har ingen erfarenhet av Truma värmarna. Har sett att man inte får varmvatten med automatik, utan det finns som tillval ?

2011-05-16 kl 08:50

Service intervallen på äldre ducato är 3000 mil Nya ducaton som kommer nu här fått 4800 mil i service intervall. Kamremmen skall bytas när den gått cirka 8000 mil eller blivit 5 år. Men det finns också enligt nya rön från Fiat 3 år och 6 000 mil då dom fått sämre kvalitet på vissa leveranser från tillverkare. Dom flesta har nog varmvatten,speciellt om dom har dusch möjlighet. Är nu inne på min andra Fiat och trivs bra med den.

2011-05-16 kl 14:09

Tänk på att just på Fiat så slipper du kamrem om du hittar en med 3 L motorn då den har kamkjedja.
Kan du sen hitta en Fiat med tungchassi dvs 40H eller 43H så är de bättre dimensionerade med kraftigare hjul 16tum istället för 15 tum , ram, bromsar och fjädrar.
Du får ju köra totalvikt över 3,5 ton på B-kort om körkortet är taget före 1/7 - 1996 utan att varit återkallat.

2011-05-16 kl 15:16

Ja och hittar du en med alko shassit och tre liters motorn så är mumma, den har jag två års erfaren het av men det blir nog svårt med dom modellerna det skulle då vara en lite äldre modell av Kabe travelmaster dom har allt doc inte tre liters motorn, men dom har vinteranpassningen i fiatten med upp varmd vevhusvent förstärkt generator så den startar i norlandsvintern, och som du säkert känner till kabes vårme exakt som i vagnarna bra att ha om du skulle få iden att åka ut en vinterhelg modell 05-06 ligger i rätt priskass men är svåra att få tag på däär drev efter dom, så där fins en del att välja på.

2011-05-16 kl 15:34

En Kabe -06- 07kostar nästan som en ny Adria. Jag tittade på beg Kabe men upptäckte att jag fick ju en ny Adria för samma pengar med o mil på mätaren.

2011-05-16 kl 18:14

Ja Adrias 670 slt eller 680st är jättefina men då inget GARAGE. Dock utrymme under sängarna. Men då har man exempelvis 680 sp. Men det är mer än 450 pengar. Vill du ha alde så finns det andra modeller än kabe,sorry Bero. Knaus 708 710 har även 650 lg har. Så ett tips Frank skriv ner vad du vill ha och jämför sen. Men du vet hur. Hobby som du hittat har fina inredningar så det är inte fel att titta på dom, fullt användbara.

2011-05-16 kl 18:47

Läser er svar med stort intresse. Det jag utesluter som köp är faktiskt en Kabe. Tyvärr så känns det som om Kabe har förlorat både vad gäller husbil och husvagn hos mig. Min nuvarande 560 Royal har krånglat i stort sett hela tiden. Det funkade så länge garantin fanns. Nu när den är borta så blir det dyra reparationer att bekosta själv. Senaste problemet är att en skruv anslutning till en slang under toaletten har släppt varpå hela skålen vid under kassetten var full med vatten. Köksfläkten har skurit.

Det jag menade med varmvatten som tillbehör gällde nog varmvatten på vid 230 v drift. Är lite skeptisk mot Knaus. Vid ett besök på Husbilslandet förra året stod nya Knausbilar där inredningen var trasig enbart av att folk varit inne i bilarna och öppnat lådor, dörrar m m. Kändes inte som någon inredning med någon längre livslängd.

Ligger dock kvar med intresse för både Hobby och Adria. Vi kommer inte att ha något behov av en vinteranpassad bil. För visst funkar väl en Truma vid några minusgrader ? Vill dock gärna ha en bil med garage, ett hyfsat kök, gärna en ugn. Antar att en bil med 3 liters motorn springer iväg i pris ?
Tittade just på en Solifer Action T671 som ser fin ut. Har ni några synpunkter på den ? Har för mig att Solifer lagt ut sina husbilar på produktion i Tyskland ?

Ja det här är en lika stor djungel som när jag skulle köpa min första husvagn. Det är dock ett delikat problem vi står inför. Tar gärna emot fler förslag och råd på vad som kan vara bra att ha i en husbil.

Är det standard med två batterier i husbilar, d v s ett för bilen och ett för bodelen ?

2011-05-16 kl 19:11

ja det fins som standard det optimala är start batteriet till bilen och två stora paralellkopplade i bodelen med en solpanel som laddare på båda då behöver du inte vara utan el någosin.

2011-05-16 kl 19:14

Ja Solifer byggs av Hymer/Eriba i Tyskland går att äga. Två Batterier är standard ett som startbatteri och ett för bodel, när du står på 230 volt så laddas båda batterierna av systemet.
Jag själv har haft en Knaus 595 model 98 som jag sålde förra året hade den i 5 år ja den var köpt på husbilslandet. Den hade faktiskt bra hållbarhet, vi var jättenöjda med den. Har just inhandlat en Hymer B644 med Fiat som bas med alko chassit 2,8 127 kusar. Den har dubbel på tvären bak över ett stort Garage. En nerdragbar dubbel över förarplatsen och en L soffa. Finns också med vanlig dinett som är bäddbar 6 bäddar. För under din budget, med ugn och en truma. Så Frank innan du bestämmer dig kolla även på hel integrerat. Om inte som en jämförelse.

2011-05-16 kl 19:19

Min Adria 670 SL har ett stort garage samt elektrisk golvärme.
En fördel med Adrian som jag har märkt även vid en del frågor, är ju bra information mm från Generalagenten. Adria Sverige som ägs av Kabe.

http://www.adria-mobil.com/default.cfm?j=Se&t=SE&d=SE&kat=0603

2011-05-16 kl 20:48

Vad tror ni om en Dethleffs T6501 ? Man får en relativt ny bil för 450 000

2011-05-16 kl 21:03

Någon som har erfarenhet från Husbilskungen i Göteborg ? verkar som om de importerar själva. Fördelar nackdelar med det ?

2011-05-16 kl 21:05

Absolut fanns ju även med alde och bra priser. Det var ju ljusa invändigt och stora kylen med frysfack. Så absolut Frank. Och Dethleffs är ju stora byggare.

2011-05-16 kl 21:14

Nu kollar jag på husbilar så det snurrar i huvudet på mig. Vad tror ni om denna ?

http://www.blocket.se/goteborg/Dethleffs_T_6501_vinkelkok_dubbelsang__2010_33322715.htm?ca=3&w=1

2011-05-17 kl 18:22

Hej på dej Franken ,Ledsamt att höra om din nacke.Det var du inte värd Frank..
Du Jag säger att se ,kolla tre märken TYSKA,,inga dåliga grejer alls ,Bustner Dethleff Hymer ,är de tre i topp .Bra priser bra utrustade .Än en gång kolla dessa Frank ,,,Sedan utan att snacka skit om firmor, Jag går in och skriver ett privat meddelande till dej ,,,

2011-05-17 kl 19:10

Vad tror ni om en Roller Team 65 D Light 35 -2009 ?

2011-05-17 kl 19:23

Roller Team är bland dom bättre tresäsonsbilarna, jag har ingen erfarenhet men jag vet ett par som har dom och tycker dom är bra frå Maj till September då dom brukar ställa av, där är månnga modeller att välja på jag skulle välja de lite nyare modellerna inrednings mässigt bra kök o planlösning.

2011-05-19 kl 07:43

Hej Frank
Jag har tidligare hatt en Dethleffs T 6501. Var mycket nöjd.
Va jag tycker du skal tänka på, viktigare enn fabrikat, är at du innan en för dig accetabel distans har en bra verkstad som har kunnskap om det märke du köper. Ovasett fabrikat, det kommer alltid tid för service och reservdelar. Kan bli problem med udda märken och/eller dårliga verkstäder.
Lycka till !
Mvh Knut

2011-05-19 kl 20:58

Adria, Kabe och Home Car finns i Östersund. Nu börjar jag mer och mer falla för Dethleff och de har service i Sundsvall ( 20 mil ). Det är en rimlig sträcka att köra för en service. Vi kan också passa på att göra stan över dan.

2011-05-21 kl 17:41

Idag var vi ute och provkörde en splitter ny Adria S 670 SL. Det var imponerande. Har aldrig provkört en husbil förut och det kändes helt rätt. Nu är det bara priset som inte är rätt på dryga 700 000:- Vi fortsätter att leta husbil.

2011-05-21 kl 17:55

Hittade denna Adrian idag på blocket Frank. Är ju en bit att köra till de djupa Smålandsskogarna, men det kan kanske vara till lite hjälp när det gäller begagnatprisbilden för dig när du hittar andra bilar.

http://www.blocket.se/kronoberg/ADRIA_Compact_SP_2009_32421113.htm?ca=21&w=1

Lycka till

2011-05-22 kl 19:40

Fin husbil. Verkar dock vara i kortaste laget. Vi vill också ha långbäddar med möjlighet att bäda emellan. Tror att längden 670 blir lagom för oss (utom på färjorna) Nu är vår Kabe Royal 560 -08 till salu med all utrustning man kan tänka sig. Även så förstugan som fanns på bilder på förra forumet.

2011-05-23 kl 08:42

Hej frank när det gäller längden på en bil med långbäddar så någon under 7,5m blir det ingen kom fort, bäddarna tar 2 meter sen blir där inte mycket över till kök och badrumm, färjer är där många som räknar kostnaden varför? hur många gånger åker man färja, då är det väl bättre med bra bo komfort i en lite längre bil.

ja detta var lite synpungter från en som fortfarande läntar efter husvagn vid vissa tilfällen, som räknar sig som fort farande räknar sig som novis på husbilar efter 3 år jag hoppas du hittar en bil att trivas med så blir över gången lättare.

MVH BeRo

2011-05-24 kl 19:03

Jag håller med dig till viss del Bertil. Tror dock att utrymmmet i en husbil mycket hänger på planlsöningen. I Kaben så har du toalaett och dusch längst bak i bilen, det fyller sedan på med långbäddarna. Det verkar som om man på Travelmastern mer har radat upp inredningen efter varann. Det kräver en längre husbil. Tittar man på märken som Adria, Dethleff m fl med de modeller som har garage så lyckas man idag ändå skapa rymd i bilarna med relativt rymlig toalett och dusch, vinkelkök och en sittgrupp som är helt ok.

Vet inte om jag tänker rätt men jag har kollat både Kabe Travelmaster och flera andra tillverkare och Kabe har inget större plus mer än att Alde 3010 är standard. Sedan har man säkert utnyttjat sina kundskaper vad gäller isolering m m. Prisskillnanden är följande: Tittade på en Travelmaster -08 för drygt 700 000:- För samma pris får jag en ny Adria 760 SL Skandinavian Edition. Känns som om jag får mer husbil för pengarna.

2011-05-24 kl 19:31

Adria är populär bil har du kollat den nya Adria sonik jag såg den på senaste mässan, priset vet jag inget om men bland hubilsfolket verkar den gått hem.

2011-05-24 kl 19:43

Kikade på Blocket efter ditt tips. Det är en enastående husbil. Ingen Sonic ligger dock under 900 000:- så det är inte aktuellt. Möjligen i en framtid om vi säljer huset och flyttar till Skåne :-)

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1626 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 591 fristående campingplatser och 695 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

• Husvagn & Camping 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206