Hur många har Husbil/Huvagn här? / av Anonym 1094168960

Hur många har Husbil/Huvagn här?
2007-12-29 kl 14:07

Husbil. Vänntar min 5te husbil

2007-12-29 kl 19:29

Hej!
Husvagn, vi har bara haft vagn sedan 2002 och endast bott i tält och vandrahem tidigare så vi är nya i campingvärlden och trivs väldigt bra med vagnen vi har nu, en Home-Car.

2007-12-29 kl 23:08

Vi har husvagn (vår 3:e i ordningen) en Cabby 555 F3 Crown 1997

2007-12-30 kl 02:46

Vi har husvagn( är inne på vår fjärde och väntar på vår 5:e som är helt ny)

2007-12-30 kl 18:24

Vi har husbil från sept. 2006, men har bytt till annan modell som kommer i April 2007, och det är toppen med husbil!!!!!!!

fam.forsgren

2007-12-30 kl 21:26

Vi har husvagn och är inne på den tredje.

2007-12-30 kl 22:14

Har husvagn är inne på min andra vagn
Gott nytt år på er
Conny

2008-01-02 kl 18:36

Hej.
Vi är husbilsägare sedan 2004, efter att ha haft husvagn i ca 30 år. Står "fast" på en camping sedan 25 år där vi trivs bra, ca 20 minuter hemifrån, blir vädret för dåligt åker man hem. För 5-6 år sedan blev längtan att "rulla" stark då vi stått still ett antal år. Då ville vi prova husbilslivet och efter ett par årsmöten blev det ik att ställa opp husbil. Dessförinnan var det bara för husvagnar. 2004 köpte vi en beg Hobby 600, 99 års modell. Körde rätt många mil den säsongen i Sverige. På mässan i Jönköping i höstas fastnade vi för Rapido 7066 med enkelsängar, hämtade den i vårasi Sollebrunn. Denna säsong har vi kört ungefär 900 mil i Sverige, Danmark och en liten sväng i Tyskland. Till mycket stor förnöjelse.Så det blir nog husbil ett tag framöver.
Peter Heed

2008-01-03 kl 03:02

Hejsan!
Efter 30 år med husvagn köpte vi en Dethleffs husbil den 10 april 2006. Det ät ett helt annat liv man för när man inte ligger så länge på varje ställe. Körde 750 mil våren 2007 i Europa vilket vi även gjorde vart och vartannat år tiden 1990-2005 med husvagnen. I år blir det Kroatien-färja Dubrovnik- till Bari och sedan via Neapel-Rom-Florens och hemåt. Det ät mycket enklare att resa med bil men man har lite mindre utrymme än i vagnen.
Vi saknar inte husvagnen.

2008-01-03 kl 16:01

Husvagnar är det som gäller för min del.

2008-01-13 kl 11:15

Jag har alltid haft husvagn, och har nu sedan i höstas en husbil. Ser fram emot resor med den men kommer att ha husvagnen kvar då den har blivit veteran (30 år). Den drar jag efter en Dodge Dart från -66 Vi kommer att nyttja vagnen när vi åker på diverse veteranträffar med bilar. Husbilen kommer att användas på semestern i sommar och då till en Tysklandsresa är det tänkt.
Polar 420T -78 som dras av Dodge Dart GT -66Bürstner T604 -00
//linden

2008-01-13 kl 18:17

vi tycker att husvagn är bäst för oss

2008-01-13 kl 19:35

Husvagn är inne på vår femte nu en Polar 680 DS

2008-01-13 kl 19:59

Vi har husvagn igen. Köpte vår första för 10 år sedan. den hade vi i 3 sommrar sen trodde vi att vi var färdiga med husvagnslivet och hyrde stuga och köpte senare en stor båt men 2005 så kom vi på att det var så många fler fördelar med en husvagn jämfört med en båt och framför allt så mycket mer för pengarna! Nu är vi inne på vår totalt sett 3e husvagn och nu campar vi året om och det är underbart!

2008-01-13 kl 22:02

Jag (killen) köpte min första vagn 2001, en polar 590 GLE...bytte sen till en Cabby -02,haft den sen 2004..
Vi stormtrivs båda, att vara ute och campa!!..

2008-01-14 kl 11:12

Vi har husvagn och haft det sen slutet på åttiotalet, vist funderar vi på att skaffa husbil ibland, men än väger husvagn tyngst, men man vet inte vad vad som händer i framtiden.

2008-01-14 kl 22:16

Vi har husvagn och trivs med det. Vi har tittat på husbilar ibland men om man nu skall ha en husbil så måste väl poängen vara att den skall vara smidigare att ta sig fram men då blir de dessvärre väldigt trånga. Och då tänker jag: "Skall det här vara mitt hem under flera månader på året? Skall jag sitta i de där kyrkbänkarna och läsa min bok? Var är min härliga rundsittgrupp där jag kan lägga mig raklång och läsa eller titta på TV? Skall jag laga mat i detta pyttepentry? Och skall jag köra lastbil runt i Europa hela tiden och inte kunna sträcka ut på autobahn eller köra ned i ett parkeringsgarage i city?
Det finns säker fördelar med husbilar också, de lär ju ha större framkomlighet, men vet ni att vändradien är mindre för en bil med husvagn än för en husbil. Man kan väl också köra fortare med en husbil om man nu har väldigt bråttom

2008-01-23 kl 16:42

Vi har husbil har varit husvagns ägare provat på husbil vi är bara 2 st
Barbel

2008-01-23 kl 18:52

Vändradien beror på vad för husbil man har. Prova en mercedes så blir vändradien liten.

2008-02-03 kl 14:18

Har camper ovanpå en Nissan King cab.. Börjar undra om jag är den enda som har den varianten. Inget för barnfamiljer. Våra ungar är vuxna och vill åka på egna äventyr. Det passar bra för två vuxna och hund kan också hänga med.
Det är inget större svängrum utan känns som en båtruff. En får sitta och en får klä sig - laga mat etc. Är sprillans ny inom bilcampandet så vi längtar efter påsk när vi ska ut på fler övernattningar för första gången

2008-02-05 kl 13:07

Trevligt med en camperägare på forumet. Själv har jag min andra husvagn sedan 2005. Har klivit in i nya husbilar bl a Kabes Travelmaster. Inredning och utrustning är som i min Royal, men det är hemskt vad trånga husbilarna är. Måste vara rätt trångt även om man bara är två personer. Husbilen som gjorde stort intryck på mig var när jag fick kliva in i en alldeles ny Concorde. Den var helt underbar, men så har den också en prislapp runt 2 miljoner.

2008-02-05 kl 16:50

Husbil

2008-02-06 kl 12:03

Jo nog är husbilar trängre än husvagnar. Och ännu trängre är en camper..
Kanske man byter upp sig till något större om man blir riktigt biten av det här. Fast inte något i 2 miljoners klassen förstås... Då får jag nog vinna på lotto och bli mångmiljonär först.
Jag har förstått att camper är relativt ovanligt än så länge. Fördelen är att den är skatte- och besiktningsfri då den inte räknas som fordon utan som last.
Mvh
Elisabeth

2008-02-06 kl 12:34

Nja...min vistebo,inte är husbilar trängre än campers,tycker inte jag..men mycket nackdelar med campers tycker jag.

2008-02-06 kl 14:29

Nja Zubac...
Jag sa nog att husbilar är trängre än husvagnar - och ännu trängre är camper. Med det menade jag att trängst är en camper - och inte tvärtom...

2008-02-06 kl 17:09

Har man en hyfsat stor pickup så är en camper en gyllene lösning för campingliv. Tittar man på de campers som finns i Usa i kombination med en större amerikansk pickup så bör man bo riktigt bra. Vet inte vad en ny camper kostar i förhållande till en ny husvagn eller husbil ?
Zubac: Vad tycker du är de största nackdelarna med en camper ?

2008-02-06 kl 18:09

Vi har beställt en husbil som kommer i maj,,,,,Har haft husvagn när barnen var små nu har dom egna husvagnar

2008-02-06 kl 20:41

Jag vill fråga Frank...vad är det för fördelar med en campers ?I mina ögon inga.

2008-02-07 kl 09:55

Största nackdelen med camper är att den är trång - helt klart. Sen är det bökigare att häkta av den om man vill åka iväg med bilen och låta campern stå kvar. Då är det lättare med husvagn och dragkrok. Campern ska man lossa från olika fästen som sitter otympligt till. Så man får krypa runt på alla fyra i campern. Det tar tid tror jag.Har inte gett mej på att prova än.. . Det måste jag träna på några gånger innan jag vågar visa mej på en camping... :)
Fördelen - för det finns ju såna också - är att det är smidigt att ta sej in på småvägar där man kanske inte törs chansa med husvagn.
Jag är helt ny på detta. Har lånat svågerns husvagn en gång för tio år sen för att prova. Då var ungarna med och vi fricampade på en strand. Körde inte fast heller!! Det var jättemysigt.
Nu är ungarna för stora och vill inte åka med. Det är bara vi och två hundar.
Så det ska bli intressant att se hur det går med camper. Vi ska åka till Norrland i sommar. Då får man se hur det känns på riktigt.
Mvh
Elisabeth

2008-02-07 kl 11:25

Husbil. Husvagn det var det barna var små och var med. sen husbil det var det bästa vi gjort börja med en liten för att tästa, så nu är vi inne på vår tredje husbil.Men i ärlighetens namn det är inte säkert att det passar alla det beror på hur man vill använda fritidslivet. Vi har för första gången använt husbilen på vintern, å det har gått bra. Så snart bär det av till Östersund på skidskytte-vm.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1633 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 597 fristående campingplatser och 696 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 340 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

• Husvagn & Camping Nr 12 2020

• Husvagn & Camping 2020-11

• Husvagn & Camping 2020-89

• Husvagn & Camping 2020 -10

• Husvagn & Camping 2020 Special

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206